vraag sensodrive inhouden na/bij schakelen
Henkksd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 15-07-2006

Gepost: 15 juli 2006 09:18 PM

Wij hebben nu naar volle tevredenheid een C3 1,1. Zuinig (1:18,9), comfortabel, ruimte en pittig. Wat wil je nog meer. Voor ons een perfecte wagen alleen ........... we zouden wel met een automaat willen rijden.

Nu hebben we vanmiddag proefgereden in een C3-pluriel uit 2003 70.000 km (!) maar wat ontzettend tegen viel was de Sensodrive. Als je in wou invoegen op de autoweg dan deed hij dat netjes vanuit drie, schakelde netjes door naar de 4 maar houdt voor- of net nadat (?) hij schakeld de auto echt in. Eigenlijk doet hij dat vooral met alles na de 2. Zonder al te veel gas en met meer gas. Zo erg zelfs dat de neus van de auto duidelijk naar beneden gaat Sad .
Nou weet ik dat de sensodrive geen echte automaat is maar ik had hem toch wat sneller verwacht. Dit gaf tot 2x toe een linke situatie. Ook met “hand” schakelen deed hij dat. Terug schakelen ging veel soepeler.
In de stad was het iets minder merkbaar maar nog wel zo dat het ook daar irritant werd.
Vandaar de vraag: is dit standaard voor de sens(e)odrive of ......?
Als dit standaard is zal ik naar een ander merk moeten Crying or Very sad

Heel benieuwd naar de reactie en alvast bedankt daarvoor.

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 15 juli 2006 11:41 PM
  [ # 1 ]

sinds juni 2004 heb ik nu bijna 40.000 kilometers met ‘n C3 1.6i-16V Sensodrive afgelegd, en ik kan je verhaal bevestigen: de sensodrive heeft de neiging om fors in te houden bij opschakelen.

wat ik me nu aangeleerd heb is om handmatig een tandje terug te schakelen (of 2, indien nodig), om zo meer reserve te hebben.

je komt daardoor wat hoger in de toeren uit, maar daarmee doorbreek je het luie schakelkarakter van de Senseo Wink

en je kunt je daardoor heerlijk uitleven met de flippers.

maar: dat wijkt dus af van jouw wens om automatisch te schakelen.


ik kan me dan ook nog heel goed m’n eerste proefrit in een Citroen met sensodrive herinneren, dat was in najaar 2003 op uitnodiging van Citroen in de toen pas geintroduceerde C1.
toen had ik dezelfde twijfels die ik nu bij jou beluister…

het is een kwestie van wennen, en anders denken.

en nu wil ik niets anders !!

(alhoewel een vol-automaat ook niet verkeerd is, die is ook leverbaar op de C3)

de volautomaat is geleverd op de 1.4, tegenwoordig op de 1.6

ik heb even gezocht met AutoTrader in het Noorden van het land (ik zag dat je in Groningen woont),  in Hoogeveen bij een dealer staat een 1.4 volautomaat (4-bak).

over het algemeen zul je trouwens meer Sensodrives dan volautomaten aantreffen, de Pluriel is nooit met volautomaat geleverd.


heel diep in m’n hart vind ik trouwens een automaat beter passen bij motoren met ruim voldoende koppel en vermogen, meer meer dan 4 cilinders…

maar ja, da’s een heel andere discussie Very Happy


m’n huidige Senso-drive rijstijl is divers: meestal in de automaatstand, als ik me wil afreageren of wil genieten gebruik ik de flippers.
en ik flipper dus als ik even iets snel wil doen; inhalen bijvoorbeeld, of invoegen.

daarna echter druk ik al weer snel de automaatknop in, vooral ook omdat de bak (samen met het motormanagement) zelflerend is, en zich dus aan het karakter van de baas aanpast;  daardoor is automaatrijden met de sensodrive best uit te houden…

succes met kiezen

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Henkksd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 15-07-2006

Gepost: 16 juli 2006 12:04 AM
  [ # 2 ]

Allereerst dank voor je zeer uitgebreide antwoord.
Benieuwd of aderen dat ook zo ervaren.
Wat je aangeeft, “regelmatig de flippers gebruiken” is inderdaad een oplossing maar ook dan deed hij het maar de oplossing die jij geeft eerst terug schakelen is misschien de oplosing.
Dat zelflerend had ik ook ergens gelezen maar hoe doet hij dat als er af en toe ook een ander rijdt?

En die Pluriel vinden we gewoon schitterend.
Ga wel op zoek naar welke waar in Hoogeveen dus ook daarvoor dank.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 16 juli 2006 12:24 AM
  [ # 3 ]

sowieso is een proefrit in een sensodrive met een aantal kilometers (die door een ander er op zijn gezet)  funest. de sensodrive past zich aan aan het rijgedrag van de bestuurder, maar niet in een paar kilometer. Hoe langer je er dus in rijdt hoe fijner hij wordt.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 16 juli 2006 12:41 AM
  [ # 4 ]

Citroen C3 1.4 Exclusive Automaat 5 DEURS
Prijs €  14.900
Automaat
Bouwjaar 2003-07
Benzine
Grijs metallic
Kilometerstand 32.700 km

Opties / opmerkingen:
Airco, Audio, Cruise control, Middenarmsteun, Stuurbekrachtiging


bovenstaande auto staat bij firma Thalen (Citroen dealer) in Hoogeveen.

groeten uit Almelo !

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 16 juli 2006 12:52 AM
  [ # 5 ]

Re: vraag sensodrive inhouden na/bij schakelen

De Sensodrive moet je even mee leren omgaan. Ik dacht dat je het gas wat moest loslaten en dat hij dan wat vlotter opschakelde.

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 16 juli 2006 01:00 AM
  [ # 6 ]

Re: vraag sensodrive inhouden na/bij schakelen

Handjes schreef:

De Sensodrive moet je even mee leren omgaan. Ik dacht dat je het gas wat moest loslaten en dat hij dan wat vlotter opschakelde.

gas loslaten helpt wel iets; daarmee geef je namelijk de koppeling wat bedenktijd.

mijn alternatief om een tandje terug te flipperen is daarom in de praktijk wat effectiever; de bak krijgt dan meteen van de computer de opdracht snel aan het werk te gaan Very Happy

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Henkksd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 15-07-2006

Gepost: 26 juli 2006 10:55 PM
  [ # 7 ]

Heren (neem ik aan anders ook bij deze Dames),

Dank voor alle meedenken en antwoorden.
Wij hebben besloten Smile om geen C3 met senso drive te kopen omdat we toch bleven twijfelen en we tegen een hele mooie C3 Exclusieve 1,4 automaat zijn aangelopen juni-2003 en 7700 (!) km op de teller.
En inderdaad geen Pluriel maar wel een volautomatische airco en meer van dat soort ongijn. Met dit weer is een Pluriel meer dan leuk (en het model altijd) maar deze C3 is het geworden.

Dus nogmaals dank voor het meedenken en de antwoorden

Henk (en Wieke)

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 26 juli 2006 10:59 PM
  [ # 8 ]

succes ermee.


trouwens, ik heb vorige week weer eens een update op de Sensodrive doorgevoerd gekregen, en sindsdien schakelt de bak TTTRRRAAAAAGGGG…  Mad

af en toe zou ik ook wel een volautomaat willen   Wink

groeten uit Almelo

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook