2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Paar foto’s van onze DS
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 17 oktober 2004 02:57 AM
  [ # 16 ]
maartenbokslag schreef:

normaal heb je dan toch een ‘vaag’ mideenpunt, en dan nog dat stomme rolletje op de stuurstang. Zonder bekrachtiging is het veel strakker rijden.

Maarten,

ik dacht dat wij precies dezelfde ID’s hadden. Had jij eerder al opgemerkt dat ik een 7-zuiger hogedrukpomp heb en jij een enkele zuiger pomp, blijkt nu dat ik wel en jij geen stuurbekrachtiging heb. Past waarschijnlijk ook niet bij zo’n kleine pomp.

Het rijden met stuurbekrachtiging in een ID/DS is inderdaad ........... uhh ... anders. Het is eigenlijk niks anders als een stuurhulpje. Gevoelloos bijna. Heel anders als wat je in moderne auto’s tegenkomt. Ik heb een tijdje gereden met dat appelschijfje iets uit het midden en dan zit je constant tegen te sturen. Kwestie van heel netjes afstellen en dan moet je net een beetje moeite doen om uit de rechtuit stand te komen. Even wennen.

Lelijke Eend schreef:

Misschien ken je met een knopje de stuurbekrachtiging in- en uitschakelen ?

Ik heb het knopje nog niet gevonden. De DS was dan wel heel vooruitstrevend in zijn tijd, maar dit zat er toch niet op. Zou trouwens wel kunnen met een ventieltje in de toevoer hydraulische vloeistof naar de stuurservo. Maar wat is het nut? Het is zelfs gevaarlijk. Een tijdje geleden op terugreis van Duitsland (uren lekker jakkeren) heeft de stuurbekrachtiging van mijn (geleende) VW Passat het op de snelweg ergens begeven. Daar merk je op dat moment niks van. Dat komt pas als je via een klaverblaadje de snelweg af gaat. Schrik je je wel te pletter. Als je niet juist reageert lig je zo in de berm.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 17 oktober 2004 03:56 AM
  [ # 17 ]

ik heb vandaag weer es ff in mijn ds gereden , maar ik heb toch een beter gevoel qua sturen en veergedrag met de ds dan met de xm.
okee boven een bepaalde ( illigale) snelehid is de xm natuurlijk beter, maar zo rond de 100 tot 120 vind ik de ds toch wel een fijnere wagen. en dat appeltje dat is zo minimaal die middenstand.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 17 oktober 2004 06:04 PM
  [ # 18 ]

@ ID66: Ik bedoel dus ook zelf inbouwen Wink En als je het met een schakelaar met een lampje doet wat rood oplicht als je de stuurbekrachtiging *niet* ingeschakeld hebt, ben je gewaarschuwd. Daarbij, als je weet dat er zo’n knopje op zit en je hebt ervaring met zowel niet als wel met stuurbekrachtiging rijden, dan zal het geen probleem zijn, toch ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook