Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik vraag me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met ABS op de CX.
Zo wil ik graag weten of het echt een voordeel is om een CX te rijden (als dagelijkse wagen) met ABS i.v.m. ééntje zonder.
En is het systeem betrouwbaar en wat zijn de eventuele problemen dit het kan geven?
Zelf ben ik namelijk van plan om het in te bouwen op de 22TRS.
De serie 2 GTiT heeft het maar die staat gestald , dus echte rij ervaring heb ik er zelf niet mee.
Alle info en ervaring hier omtrent zijn welkom.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Mijn ervaring. Lampje van ‘ABS’ gaat soms opeens branden. Storingsgevoelig. Er is ooit het een en ander vervangen, stekkertjes schoon. Maar het blijt voorkomen. Het werkt wel. Maar ik rij gewoon rustig, ik hou afstand en probeer niet in situaties te komen waar ik de ABS nodig heb.
Ooit in de Xsara wel nodig gehad. Ik was daar wel blij mee. Anders veel kreukels en wie weet wat nog mee!
Succes Remco
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
zover ik gelezen heb e.d.
het kent de nodige problemen
maar het helpt je wel bij noodstop, je rijdt immers in een zware lange auto
zeker met nat weer lijkt me het geen overbodige luxe

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
arjan_verkade schreef:zover ik gelezen heb e.d.
het kent de nodige problemen
![]()
maar het helpt je wel bij noodstop, je rijdt immers in een zware lange auto
zeker met nat weer lijkt me het geen overbodige luxe
inderdaad!! en zelfs nu nog sommige moderne modellen,zoals mijn vorig bedrijfsvoertuig, een berlingo phase II,ik had echt schrik om met dit voertuig te rijden ,geladen continue met 600 kg aan materialen en gereedschap,als het geregend had!! als je een noodstop moest maken(voertuig zonder ABS) en het had geregend, wees maar gerust dat je doorschoof met die overbekrachtigde remmen,zelfs met nieuwe banden!! Ik vind persoonlijk dat dit een minpunt is bij sommige bedrijfsvoertuigen!! ook bij andere merken!! ABS is een noodzakelijk veiligheids aspect,en vind ik dat standaard op een bedrijfsvoertuig zou moeten staan!! toch lichte vrachtvoertuigen die bestemd zijn voor gewicht te laden!!!

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb beide CX’en met en zonder ABS gehad. en mijn conclusies zijn ongeveer als volgt.
Als je op TRX banden rijdt of die oude 14 inch dingen waarvan ik niet meer weet hoe ze heten, die hoog wangige 14 inchers die onder mijn gti zaten bijvoorbeeld, dan zou ik zeggen, als je de tijd wil nemen om ABS in te bouwen, zeker doen. De CX die ik had met ABS was een genot, en het heeft me ook wel een paar keer gered van wat nare klappen. Maar, op mijn huidige CX, met de 17 inch velgen en de Pilot Sport PS2’s heb ik het nog geen moment gemist. Vooral bij nat weer zijn de TRX’en gewoon echt niet leuk, alhoewel de PS2’s ook in het droog gewoon beter presteren.
We hebben hier weleens discussies gehad over de remmen van de CX, en dat deze overbemeten waren t.o.v. de banden. Deze conclusie klopt m.i., en met moderne banden is het gewoon veel beter in balans, en heb ik nog niet echt een noodzaak voor ABS kunnen ontdekken. Jij rijdt echter geloof ik op TRX’en, dus dan zou ik het liever wel doen. Voor mij is de prioriteit van ABS flink gezakt na de nieuwe band/velg combo iig, maar als ik nog TRX’en had zou dat anders zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
blooper1963 schreef:arjan_verkade schreef:!! Ik vind persoonlijk dat dit een minpunt is bij sommige bedrijfsvoertuigen!! ook bij andere merken!! ABS is een noodzakelijk veiligheids aspect,en vind ik dat standaard op een bedrijfsvoertuig zou moeten staan!! toch lichte vrachtvoertuigen die bestemd zijn voor gewicht te laden!!!
kostenplaatje hé! op alle bedrijfsvoertuigen in nl kan je abs krijgen, alleen de baas wil een zo kaal mogelijk voertuig (=natuurlijk goedkoper)natuurlijk is de schade achteraf duurder, maar daar heeft de baas een verzekering voor…..

- CX 25 GTi Turbo 2
robbie25cx schreef:blooper1963 schreef:arjan_verkade schreef:!! Ik vind persoonlijk dat dit een minpunt is bij sommige bedrijfsvoertuigen!! ook bij andere merken!! ABS is een noodzakelijk veiligheids aspect,en vind ik dat standaard op een bedrijfsvoertuig zou moeten staan!! toch lichte vrachtvoertuigen die bestemd zijn voor gewicht te laden!!!
kostenplaatje hé! op alle bedrijfsvoertuigen in nl kan je abs krijgen, alleen de baas wil een zo kaal mogelijk voertuig (=natuurlijk goedkoper)natuurlijk is de schade achteraf duurder, maar daar heeft de baas een verzekering voor…..
ik denk overigens dat wel dat op de nieuwe bedrijfsauto’s van vandaag de dag meestel wel ABS zit, maar van een aantal jaar geleden was dat idd een ander verhaal

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
arjan_verkade schreef:robbie25cx schreef:blooper1963 schreef:arjan_verkade schreef:!! Ik vind persoonlijk dat dit een minpunt is bij sommige bedrijfsvoertuigen!! ook bij andere merken!! ABS is een noodzakelijk veiligheids aspect,en vind ik dat standaard op een bedrijfsvoertuig zou moeten staan!! toch lichte vrachtvoertuigen die bestemd zijn voor gewicht te laden!!!
ik denk overigens dat wel dat op de nieuwe bedrijfsauto’s van vandaag de dag meestel wel ABS zit, maar van een aantal jaar geleden was dat idd een ander verhaal
niet waar!! de berlingo word nogsteeds geleverd,in België althans,zonder ABS!! dit is zowaar een optie,evenzeer als de airbag’s! en ik bedoel hiermee dat de constructeurs dit standaard moeten voorzien!!! zo dat de bazen verplicht zijn van dit te kopen!!! veiligheid gaat voor alles!!

- CX 25 GTi Turbo 2
blooper1963 schreef:arjan_verkade schreef:robbie25cx schreef:blooper1963 schreef:arjan_verkade schreef:!! Ik vind persoonlijk dat dit een minpunt is bij sommige bedrijfsvoertuigen!! ook bij andere merken!! ABS is een noodzakelijk veiligheids aspect,en vind ik dat standaard op een bedrijfsvoertuig zou moeten staan!! toch lichte vrachtvoertuigen die bestemd zijn voor gewicht te laden!!!
niet waar!! de berlingo word nogsteeds geleverd,in België althans,zonder ABS!! dit is zowaar een optie,evenzeer als de airbag’s! en ik bedoel hiermee dat de constructeurs dit standaard moeten voorzien!!! zo dat de bazen verplicht zijn van dit te kopen!!! veiligheid gaat voor alles!!
vanaf 2004 standaard
de airbag is op het nieuwe model Berlingo hier altijd standaard geweest volgens het lijstje
Ik rij nu 1,5 jaar (25.000 km) met abs op de CX (TRX-banden). Geen storingen gehad. Systeem is betrouwbaar. (ik klop dit natuurlijk wel gelijk af). 1x meegemaakt dat abs ingreep bij een onvoorziene remactie, in 1e instantie wilden de wielen blokkeren. Ik denk dat ik zonder ABS tegen de andere auto was aan gegleden. Ook bij gladheid werkte het systeem goed. ‘s Winters gebruik ik de M&S TRX-en van Michelin. Wel lastig als er ooit een defect is, voor de Nederlandse APK moet het systeem werken. Dit betekent dan wel een grote kostenpost.
Ik ben tot nu tevreden, blijft toch een aparte sensatie als het ABS ingrijpt. Ik heb echter geen referentiemateriaal. Op zich vind ik het wel aardig dat een auto van 20 jaar oud dit systeem heeft.
met de apk moet de abs werken, maar ze controleren dit alleen maar door het aanwezige lampje dat aan en uit moet gaan (daarmee geeft het systeem aan dat t werkt) relaisje er tussen en het lampje gaat aan bij contact aan, en bij doorstarten gaat t weer uit apk goedgekeurd! Truukje heb ik geleerd van een keurmeester die een dikke amerikaan had met het zelfde probleem, en echt de boel niet wilde repareren ivm kosten….

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Is een reusachtig werk ABS later opbouwen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen

Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
sans-pareil schreef:Ik heb beide CX’en met en zonder ABS gehad. en mijn conclusies zijn ongeveer als volgt.
Als je op TRX banden rijdt of die oude 14 inch dingen waarvan ik niet meer weet hoe ze heten, die hoog wangige 14 inchers die onder mijn gti zaten bijvoorbeeld, dan zou ik zeggen, als je de tijd wil nemen om ABS in te bouwen, zeker doen. De CX die ik had met ABS was een genot, en het heeft me ook wel een paar keer gered van wat nare klappen. Maar, op mijn huidige CX, met de 17 inch velgen en de Pilot Sport PS2’s heb ik het nog geen moment gemist. Vooral bij nat weer zijn de TRX’en gewoon echt niet leuk, alhoewel de PS2’s ook in het droog gewoon beter presteren.
We hebben hier weleens discussies gehad over de remmen van de CX, en dat deze overbemeten waren t.o.v. de banden. Deze conclusie klopt m.i., en met moderne banden is het gewoon veel beter in balans, en heb ik nog niet echt een noodzaak voor ABS kunnen ontdekken. Jij rijdt echter geloof ik op TRX’en, dus dan zou ik het liever wel doen. Voor mij is de prioriteit van ABS flink gezakt na de nieuwe band/velg combo iig, maar als ik nog TRX’en had zou dat anders zijn.
De GTiT staat op de 210 TRX’n en ik moet eerlijk toegeven bij nat weer moet je extra voorzichtig zijn bij sterk remmen gaan ze schuiven maar ook verliezen ze snel grip als je niet heel voorzichtig met het gaspedaal bent
Dus als het nat is blijft de GTiT meestal binnen staan.
Maar de meeste Km worden gemaakt met de 22TRS dus daar gaat het ABS op ingebouwd worden.
Die staat op de 14” MXV3a Energy, prima banden maar als het nat is grijpen de CX remmen soms iets te ijverig in en dan is ABS natuurlijk een groot voordeel.
wannabee schreef:Ik rij nu 1,5 jaar (25.000 km) met abs op de CX (TRX-banden). Geen storingen gehad. Systeem is betrouwbaar. (ik klop dit natuurlijk wel gelijk af). 1x meegemaakt dat abs ingreep bij een onvoorziene remactie, in 1e instantie wilden de wielen blokkeren. Ik denk dat ik zonder ABS tegen de andere auto was aan gegleden. Ook bij gladheid werkte het systeem goed. ‘s Winters gebruik ik de M&S TRX-en van Michelin. Wel lastig als er ooit een defect is, voor de Nederlandse APK moet het systeem werken. Dit betekent dan wel een grote kostenpost.
Ik ben tot nu tevreden, blijft toch een aparte sensatie als het ABS ingrijpt. Ik heb echter geen referentiemateriaal. Op zich vind ik het wel aardig dat een auto van 20 jaar oud dit systeem heeft.
Toch wel leuk om lezen dat je goede ervaringen hebt met ABS op de CX.
wbogaerts schreef:Is een reusachtig werk ABS later opbouwen .
Walter
Ik zie dat wel zitten
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
abs op een cx werkt alleen waneer je het niet nodig hebt.
en als het er op zit moet het ook voor de apk werken!!!
waneer het dus niet functioneerd, en je hebt een gepassioneerd keurmeester, dan kan het een ingewikkelde procedure worden om hem weer aan de praat te krijgen.
zoniet kostbaar.
abs op een cx werkt alleen waneer je het niet nodig hebt.
waneer het dus niet functioneerd, en je hebt een gepassioneerd keurmeester, dan kan het een ingewikkelde procedure worden om hem weer aan de praat te krijgen.
zoniet kostbaar.
razor schreef:abs op een cx werkt alleen waneer je het niet nodig hebt.
zoniet kostbaar.
er word alleen gecontroleerd of het lampje aan en uitgaat, zie een van mijn vorige postings….