Hoi iedereen,
Ik post niet vaak hier, maar nu moet het toch even.
Kwam ik terug van een zakenreis van 5 dagen en bleek mijn oudste van 4 het lampje op het plafond achter van mijn xsara station aan te hebben gezet.
Dus niente starten meer.
Gelukig starthulp van de buurman gekregen en dus nadat ze weer wou starten moest er een stukje gereden gaan worden.
Zo gezegd zo gedaan. Na opweg gegaan te zijn keek ik naar de snelheidsmeter en de wijzer stond ONDER het aanslag nokje !!!
Oftewel hoe hard ik ook reed, de wijzer gaf 0 km/h aan.
Ik heb geen flauw idee hoe het mogelijk is dat de wijzer opeens aan de verkeerde kant van het aanslag nokje is gekomen.
Ik heb het dashboard gedemonteerd en ook de hele unit met de wijzers, bezine meter en andere toeters en bellen.
Toen ik de unit in mijn handen had kon ik door de unit langzaam te draaien en een beetje te tikken tegen de unit de wijzer weer aan de juiste kant van het nokje krijgen.
Na hermontage een stuk gereden en de snelheids aanwijzing lijkt weer normaal, maar ja hoe zeker kan ik er nu van zijn ?
Mijn vraag is nu ; Zijn er mensen die ook meegemaakt hebben dat de snelheids wijzer aan de verkeerde kant van de aanslag staat ?
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ja, komt vaker voor bij het opstarten van een auto met een lege accu…
Wat je kunt doen om het te voorkomen is bij de auto met lege accu de dimlichten aanzetten voordat je de startkabels op de accu zet, dat vangt de spanningspiek op die de meters een optater geeft.
Gr Martijn
Jammer dat je het hele dashboard hebt ontmanteld. Het enige wat je had hoeven doen is de accupool een keertje lostrekken terwijl het contact aanstaat en na vijf seconden weer verbinden…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Snelheid meten kan je met hectometerpaaltjes langs de snelweg en een stopwatch. Maar ik adviseer je wel om dit te delegeren naar een passagier.
Schijt aan originaliteit.
DigiDaan schreef:Jammer dat je het hele dashboard hebt ontmanteld. Het enige wat je had hoeven doen is de accupool een keertje lostrekken terwijl het contact aanstaat en na vijf seconden weer verbinden…
Bovenstaande werkt niet bij mij, heb ook het hele dashboard open moet halen!
Citroen DS3 1.2 VTI 2014
Ford Mondeo 1.5 Wagon 2018
Auto historie:
Citroen C3 Origins edition 2020
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline
Citroen Visa 1.1 RE Leader 1986
Grand C4 Picasso 1.6VTI
Citroen C5 Break Caractere 2006, 2.0 16v LPG-G3
Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3
Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3
Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v
Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v
Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat de naald onder de nul stond en dat de klokkenwinkel na zo’n ‘reset’ weer goed stond.
Het is inderdaad wel zo dat de klokkenwinkel behoorlijk gevoelig is voor spanningspieken en stuk kan gaan, of flink ontregelt kan worden..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jaeger schreef:Is dat wel gezond zo met het contact op even de pool eraf trekken?
Dan trek je toch vonken?
Doe je toch wel
Er is altijd een deel van de elektronica actief.
Hoe werkt anders je afstandbediening
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik zou zeggen, probeer het eens. Het loshalen van de accupolen is niet veel werk, dus dat kun je snel checken.
Succes.
Misschien is er wat verwarring ontstaan maar de methode die ik al eerder aandroeg is wel de juiste. Het is niet nodig om het hele klokkenspel eruit te trekken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Re: Dashboard virus ??
RobH schreef:
Na hermontage een stuk gereden en de snelheids aanwijzing lijkt weer normaal, maar ja hoe zeker kan ik er nu van zijn ?
Heb je een draagbaar gps-toestel, of ken je iemand die er een heeft ? Neem het dan eens mee, en vergelijk de snelheid.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)