Is het ook mogelijk om een DS aan te slingeren???
En hoe gaat dat dan in zijn werk?
Hangt van het type af. Een 5 bak kan je bv niet aanslingeren. Achter het nummerbord zit een rubber. Door het gat in dat plaatwerk kan je de stang steken die op je voortraverse ligt samen met je wielmoersleutel. Die stang grijpt dan aan in de voorkant van je bak.
En draaien maar…... :coolrol :coolrol :coolrol :coolrol
En draaien we dan met de klok mee?
jup
vikingo schreef:jup
Bij de GS was het trouwens zo dat het ronsel waar je de slinger in steekt, maar naar 1 draairichting “hapt” wanneer je gaat draaien. Draai je verkeerd om, dan schiet de slinger eruit. Draai je de goede kant uit, dan hapt ie zich wel vast (en kun je kracht zetten).
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
En hoe gaat dat dan in zijn werk?
De slinger kan maar één kant op meedraaien, ander zou die niet losschieten als de motor aanslaat. Met mijn HY heb ik heel lang zonder degelijke accu gereden, dus bij deze wat tips hoe je er sneller gevoel voor krijgt…
Je hebt vier cilinders, per rondje met je slinger haal je twee cilinders door hun compressiepunt. Met de slinger dus altijd eerst twee rondjes met de draaien (rustig, zodat ie niet per ongluk aanslaat, dat zou je niet willen) zodat je zeker weet dat er bij iedere bougie brandstof is. Dan ga je naar het punt waar je voelt dat de motor weer tegendruk begint te geven (compressie). Vervolgens is het een kwestie van een krachtig rukje (geef alles wat je hebt!) door de volgende compressieslag en hij hoort aan te slaan.
Zorg dat je voeten goed staan zodat je goed kracht kan zetten. Stevig uit elkaar één links en een rechts van de slinger. Denk er ook aan dat een motor terug kan slaan. Wen jezelf aan om altijd allebij je duimen naar rechts te houden. Anders kan de duim van je rechter hand wel eens afbreken.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:En hoe gaat dat dan in zijn werk?
De slinger kan maar één kant op meedraaien, ander zou die niet losschieten als de motor aanslaat. Met mijn HY heb ik heel lang zonder degelijke accu gereden, dus bij deze wat tips hoe je er sneller gevoel voor krijgt…
Je hebt vier cilinders, per rondje met je slinger haal je twee cilinders door hun compressiepunt. Met de slinger dus altijd eerst twee rondjes met de draaien (rustig, zodat ie niet per ongluk aanslaat, dat zou je niet willen) zodat je zeker weet dat er bij iedere bougie brandstof is. Dan ga je naar het punt waar je voelt dat de motor weer tegendruk begint te geven (compressie). Vervolgens is het een kwestie van een krachtig rukje (geef alles wat je hebt!) door de volgende compressieslag en hij hoort aan te slaan.
Zorg dat je voeten goed staan zodat je goed kracht kan zetten. Stevig uit elkaar één links en een rechts van de slinger. Denk er ook aan dat een motor terug kan slaan. Wen jezelf aan om altijd allebij je duimen naar rechts te houden. Anders kan de duim van je rechter hand wel eens afbreken.
Groet,
Ree
Twee cilinders in compressie per ronde?? 1 in compressie ( verbrandingsslag) en 1 in uitlaatslag!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hallo allemaal,
In verband met kleppen stellen wil ik graag mijn DSuper aanslingeren (met de startmotor lijkt me niet zo nauwkeurig). Nu past de slinger er alleen niet in: hij gaat scheef en hij valt niet in het gat op de versnellingsbak waar hij in moet. Volgens mij is het gat met het rubbertje achter de nummerplaat door een aanrijding vervormd.
Ik kan dat wel een beetje uitvijlen, maar ik weet niet precies hoe de slinger hoort te lopen. Het gat in de koeltunnel is namelijk een paar centimeter links van het midden van de auto; het gat achter de nummerplaat zit wel in het midden (vandaar dat de slinger scheef gaat). Hoe hoort het nu te zitten? Zit de versnellingsbak precies in het midden, of een beetje aan de linkerkant (van voren gezien)?
Of zeggen jullie: Onzin, gewoon met de startmotor stellen?
Alvast bedankt!
Frederik
NEEEE! Gewoon 1 voorwiel van de grond in versnelling zetten en je kunt door aan je wiel te draaien, de motor rondtornen.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)


Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Twee cilinders in compressie per ronde??
Inderdaad.
Bij iedere omwenteling van de krukas (360 graden)zijn er twee cilinders die hun compressie slag hebben.
Het is het makkelijkst te begrijpen door de verdeelkap eraf tehalen en dan de krukas een omwenteling te verdraaien. je zult dan zien dat de rotor twee cilinders verder staat.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gewoon 1 voorwiel van de grond in versnelling zetten en je kunt door aan je wiel te draaien, de motor rondtornen.
Die methode ken ik, maar ik heb hier thuis geen krik… Met de slinger leek me ook simpeler, alleen krijg ik het ding er niet in Volgens mij is de plaat achter het nummerbord gewoon verbogen en hoort het slingergat links van het midden te zitten.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kleppen stellen gaat prima met de startmotor. anders de bougies eruit, in zn 3 en duwen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
id20driver schreef:Twee cilinders in compressie per ronde??
Inderdaad.
Bij iedere omwenteling van de krukas (360 graden)zijn er twee cilinders die hun compressie slag hebben.Het is het makkelijkst te begrijpen door de verdeelkap eraf tehalen en dan de krukas een omwenteling te verdraaien. je zult dan zien dat de rotor twee cilinders verder staat.
Ds23man heeft toch gelijk, ik had het over een ronde met de slinger, en je hebt twee rondes met de slinger nodig om de motor een keer rond te draaien…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee ree. de slinger zit op de krukas! 1 rondje is 1 rondje!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
id20driver schreef:Twee cilinders in compressie per ronde??
Inderdaad.
Bij iedere omwenteling van de krukas (360 graden)zijn er twee cilinders die hun compressie slag hebben.Het is het makkelijkst te begrijpen door de verdeelkap eraf tehalen en dan de krukas een omwenteling te verdraaien. je zult dan zien dat de rotor twee cilinders verder staat.
Dit klopt niet helemaal, er gaan inderdaad twee cilinders naar boven, maar 1 heeft compressie en de ander de uitlaatslag want de uitlaatklep staat dan van deze open. Als er twee in compressie waren was het een tweetaktmotor!!!!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Overigens is een goed afgestelde DS goed (op benzine, LPG is iets moeilijker) aan te slingeren. Weet bijna zeker dat er ook een vrijloop op de slingerpoulie zit, die terugslaan voorkomt
Citroen!