6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 

Hoe vervang ik de hydraulische klepstoters?
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 02 juli 2006 12:33 AM
  [ # 76 ]

Vandaag ff het houten interieurtje erin gezet en de electrische raambediening achter en de halve-liter-bollen voor en nog wat klein grut. Dat hout ziet er iig heel aangenaam uit, daar ben ik erg blij mee. En dan die andere bollen; godsammekrake wat rijdt dat aangenaam zeg! De dame is instand getransformeert van stijve hark naar zweefteef. Het verschil is zo ontzettend groot dat ik sterk m’n twijfels heb of die andere bollen wel voor [m’n type] XM geschikt zijn. Ik heb ze iig 3 maanden geleden nog laten vullen, dus daar mag het niet aan liggen.

Animal triste post coitum

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 02 juli 2006 06:15 PM
  [ # 77 ]

Je zou eens kunnen experimenteren met een wat dunnere (5W40 of 0W40).

Mijn oude V6.24 (ZPJ4 blok) liep op Kendall 5W40 veel geruislozer als op Total 10W40. Heb deze olie ook op aanraden van Kendall gebruikt.

Mijn 2.5td loopt ook uitstekend op Total.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 juli 2006 04:40 AM
  [ # 78 ]

Heeft dat geen nadelige gevolgen, zulke dunne olie? In principe wordt in het onderhoudsboekje 15W40 voorgeschreven door Citroën. Ik gebruik zelf 10W40.

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 03 juli 2006 10:55 PM
  [ # 79 ]

Bij warme motor is het de olie gewoon 40 dik. Alleen bij kiude motor is de olie dunner. Dat zorgt voor minder verstopping.

Ik heb er goede ervaringen mee met de ZPJ4.

Of je een 0W40 moet gebruiken, weet ik niet, maar een 5W40 kan net het verschil maken.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 25 augustus 2006 12:55 PM
  [ # 80 ]

Toch frappant, die klepstoters (om maar even weer dit oude draadje naar boven te trekken). In de vakantie hoorde ik regelmatig het getik van een niet goed werkende klepstoter. Na een snelle rit terug door Duitsland (komend uit Göteborg) heb ik ze niet meer gehoord.

Het geluid verdween trouwens vaak als je de motor even veel toeren (4000 ofzo) liet maken. Meja, dan rijd je na een koude start wel een tijdje door dorpjes heen met een luid tikkende motor omdat je een koude motor niet gelijk naar 4000 toeren jaagt om de kleppen stil te krijgen.

Als een klepstoter blijft hangen is het ook duidelijk niet prettig voor de loop van de motor. Hij schudt dan nogal. Op het moment dat de klepstoter wel goed werkte (en de tik weg was) staat de motor wel weer rustig in de steunen.

Meja, schijnbaar is het dus wel goed voor die hydraulische klepstoters om de motor in Duitsland eens goed op zijn kloten te geven.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 25 augustus 2006 01:56 PM
  [ # 81 ]

Ik wil je feest niet bederven, maar mijn ervaring is dat als het echt de klepstoter is (en daar klinkt het wel naar bij jou), dan komt ie wel weer terug. Ik heb zelf ook wel eens dat ik ‘m 2 of 3 dagen niet hoor en net op het moment dat ik bij mezelf zo iets heb van ‘fijn, dat scheelt weer een bom duiten en een hoop tijd’ tiktiktiktiktiktiktiktiktik….

Ik heb deze week de onderdelen besteld, nu nog ff wat tijd vrijmaken Cool

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 augustus 2006 02:01 PM
  [ # 82 ]
Serge schreef:

Ik wil je feest niet bederven, maar mijn ervaring is dat als het echt de klepstoter is (en daar klinkt het wel naar bij jou), dan komt ie wel weer terug. Ik heb zelf ook wel eens dat ik ‘m 2 of 3 dagen niet hoor en net op het moment dat ik bij mezelf zo iets heb van ‘fijn, dat scheelt weer een bom duiten en een hoop tijd’ tiktiktiktiktiktiktiktiktik….

Ik heb deze week de onderdelen besteld, nu nog ff wat tijd vrijmaken Cool

He, flauw hoor Evil or Very Mad  Wink

Het gaat nu idd alweer een week of 2 goed, maar ik ben idd wel bang dat ie weer een keer terugkomt. Jammer dat Groningen wel ver weg is en mijn tijd vrij beperkt de komende weken anders had ik wel ff mee willen helpen om wat ervaring op te doen.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 25 augustus 2006 02:13 PM
  [ # 83 ]
mpostma schreef:

Het gaat nu idd alweer een week of 2 goed, maar ik ben idd wel bang dat ie weer een keer terugkomt. Jammer dat Groningen wel ver weg is en mijn tijd vrij beperkt de komende weken anders had ik wel ff mee willen helpen om wat ervaring op te doen.

Dat was idd wel leuk geweest! Maar ik zal wel een mooi fotoreportage maken van de klus. Sohail staat mij gelukkig bij, want metname het distributiegedeelte lijkt me toch wel spannend om de eerste keer te doen. Rolling Eyes

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 25 augustus 2006 02:15 PM
  [ # 84 ]
Serge schreef:
mpostma schreef:

Dat was idd wel leuk geweest! Maar ik zal wel een mooi fotoreportage maken van de klus. Sohail staat mij gelukkig bij, want metname het distributiegedeelte lijkt me toch wel spannend om de eerste keer te doen. Rolling Eyes

Met name vanwege dat laatste heb ik er helemaal geen zin in. De distributie is door het feit dat de motor in een BX ligt ipv XM zeer slecht bereikbaar.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 25 augustus 2006 02:39 PM
  [ # 85 ]

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Kan je er überhaupt wel bij? Of moet dan het hele blok eruit?

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 17 oktober 2006 09:01 PM
  [ # 86 ]

Komend weekeinde ga ik met Sohail de klepstoters vervangen en alles wat dat met zich mee brengt. Nu denken we dat het boodschappenlijstje compleet is, maar voor de zekerheid plaats ik ‘m toch even hier. Mocht je opvallen dat er nog iets mist, dan hoor ik het graag!

-12 klepstoters
-Distributie set van Gates
-Klepdeksel pakking
-Waterpomp
-carterplugring
-carterpanpakking
-5 liter meuk-olie
-6 liter Kroon
-oliefilter
-10L koelvloeistof
-vloeibare pakking

Weet iemand trouwens met welke maat Torx de nokkenas vast zit?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12528

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 oktober 2006 07:09 AM
  [ # 87 ]
Serge schreef:

Weet iemand trouwens met welke maat Torx de nokkenas vast zit?

Dit onderdeel om precies te zijn, zit met 16 boutjes op de kop gemonteerd, is een soort frame waar de nokkenas in zit. Ik dacht dat het Torx was, maar na het nogmaals bekijken van de foto in de Revue-Technique lijkt het wel inbus, wie weet de juiste maat??? Wat voor een vloeibare pakking hebben we nodig, iets met siliconen erin zoals het plaatje zegt?

Verder zou ik zeggen, geen Kroon of Meuk olie, maar Castrol GTD Magnatec olie Cool

@Serge, ik heb je een lange email gestuurd ter voorbereiding van dit klusje Wink

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 18 oktober 2006 02:13 PM
  [ # 88 ]
ZX1.4i schreef:
Serge schreef:

Verder zou ik zeggen, geen Kroon of Meuk olie, maar Castrol GTD Magnatec olie Cool

De meuk olie is om te spoelen en die Castrol olie zal vast geweldig zijn, maar dat mag dan ook wel voor die prijs, lijkt me een beetje overdreven.

Ik zal vandaag of morgen de rest ff bij elkaar vissen en informeren mbt de maat van de torx of imbus en die vloeibare pakking.

Ik heb trouwens begrepen dat die stoters ook te vervangen zijn zonder de nokkenas (en dus d-riem) te verwijderen. Dit zou met een speciaal gereedschap moeten kunnen. Ga ik ook nog ff uitzoeken, want de d-riem kan eigenlijk nog zo’n 45dkm mee….

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12528

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 oktober 2006 11:01 PM
  [ # 89 ]
Serge schreef:

Ik heb trouwens begrepen dat die stoters ook te vervangen zijn zonder de nokkenas (en dus d-riem) te verwijderen. Dit zou met een speciaal gereedschap moeten kunnen. Ga ik ook nog ff uitzoeken, want de d-riem kan eigenlijk nog zo’n 45dkm mee….

Dat is nieuw voor mij, zou mooi zijn als het zo kon, maar als ik naar de constructie kijk en de info in de boeken dan lijkt mij dat onmogelijk. Vooral de Haynes en het nog heiligere boek de Revue Technique waar originele tekeningen in staan is hier duidelijk over.

Profiel  

Gepost: 19 oktober 2006 03:16 AM
  [ # 90 ]
Serge schreef:

De meuk olie is om te spoelen en die Castrol olie zal vast geweldig zijn, maar dat mag dan ook wel voor die prijs, lijkt me een beetje overdreven.

35euro voor 4.5liter? das gratis…

Nieuwe volsyntethische 0W30’s zitten rond de 20euro PER liter…

Oké, dan heb je wel goeie olie Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook