Hallo, ik overweeg als volgende auto een cx te kopen. Het betreft slechts een overweging, maar wil toch wat meer te weten komen over het volgende:
- Wat zijn nu de plus en minpunten van de Renault (douvrin?) motor
tov van de citroen motor? Is die modernere Douvrin nu bv
betrouwbaarder, of juist niet?
- Dan: Welke van de Citroen-motoren heeft de beste eigenschappen in
zich? 2000, 2200 of 2400. Misschien rare vraag, maar van de DS heb
ik ‘s ooit gehoord, die DS21 is het beste, want de 23 loopt sneller warm
- Dan hoorde of las ik ooit dat de CX nogal wat electra-problemen
kende. Welke types hadden hier last van? Of is dit een fabel?
- Tot slot, hierop aansluitend: Welke CX staat nu te boek als het meest
degelijk/betrouwbaar? In de diesel en injectie-types heb ik geen
interesse.
Vast bedankt!
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Deze vraag is al enkel malen gesteld, maar kijk even op het FAQ van Citroen CX Club Nederland. Daar staan de meeste vragen beantwoord. Carb is sowieso het betrouwbaarst bij CX’en. Uit ervaring kan ik zeggen dat de 2000 het op LPG prima doet en met een GTi radiateur niet warmloopt. Van mij hoeft het niet groter.
FAQ:
http://www.citroen-cxclub.nl/content/faq.php
M.b.t. electronica ben ik van de lichting ‘less is more’. Als het er niet op zit kan het ook niet stuk
Hmm nog als toevoeging. Zorg voor een enorm hard exemplaar, bij CX’en roest het allemaal zo hard. Ik heb de mijne aardig behandeld de afgelopen winter maar er mogen 2 nieuwe achterschermen, 4 nieuwe deuren, nieuwe achterklep, nieuwe voorschermen en nieuwe dorpels op/onder. Bij de Serie2 is dit allemaal wat verbeterd maar dan heb je over het algemeen weer over injectiemodellen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ok, bedankt. Op die link heb ik wel wat nuttige dingen gezien. Blijkbaar is de oude Citroen-motor wat degelijker. Er staat bij een garage in Den Haag een mooie 2400 uit 1978 te koop. Maar ik wil me eerst nog wat meer orienteren.
Dyna Z1: Tout alu.
rf schreef:Ok, bedankt. Op die link heb ik wel wat nuttige dingen gezien. Blijkbaar is de oude Citroen-motor wat degelijker. Er staat bij een garage in Den Haag een mooie 2400 uit 1978 te koop. Maar ik wil me eerst nog wat meer orienteren.
Dat is een hele fijne motor met veel koppel Van belang is gewoon hoe het plaatwerk en het chassis is, daar staat of valt de prijs mee wat mij betreft. Een harde CX die motorisch onderhoud nodig heeft mag wat duurder zijn dan een rotte CX die technisch perfect is. Of je moet geweldig met plaatwerk zijn natuurlijk.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik denk dat het een stukje eigen mening plus budget is.
er zijn mensen die rijden een turbo en willen voor geen geld in een kale 2.0.
er zijn ook mensen die rijden een 2.0 en willen geen turbo
er zijn ook mensen die rijden en kale 2.0 en dromen van een turbo, maar kunnen het niet betalen.
dan heb je natuurlijk nog de diesel fans
ik zou ten eerste nadenken of je een type 1 of 2 wil

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Met een 2 liter kom je nog goed mee, maar met 102 pk (voor de ‘oude’ motor, die van voor de Douvrin) houdt het niet echt over natuurlijk, voor een auto van 1250 kilo. Toch rijdt het erg lekker, al mis je misschien een vijfde versnelling.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mulder schreef:Met een 2 liter kom je nog goed mee, maar met 102 pk (voor de ‘oude’ motor, die van voor de Douvrin) houdt het niet echt over natuurlijk, voor een auto van 1250 kilo. Toch rijdt het erg lekker, al mis je misschien een vijfde versnelling.
de renault motor is er ook met 5 bak en weegt 1220
ik heb zelf een cx met renault motor een 20tre op zicht snel zat en luxe genoeg
heb ook een 2400 gti wel leuk maar er kan veel meer aan kapot
ps was jij zaterdag bij doro voor een cx aan het kijken :
even in een 2.5 GTi Turbo 1 gereden (plm.1maand)maar auto voelde niet fijn aan,heb al 1 jaar een 2.0RE type 2 en wil niets anders meer.Bedrijfszeker en kan meer als goed met huidige verkeer meekomen.
sympathiek verbruik , geen toeters en bellen (kan het ook niet kapot)en wat je nodig hebt zit erop.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroenc2 schreef:Mulder schreef:Met een 2 liter kom je nog goed mee, maar met 102 pk (voor de ‘oude’ motor, die van voor de Douvrin) houdt het niet echt over natuurlijk, voor een auto van 1250 kilo. Toch rijdt het erg lekker, al mis je misschien een vijfde versnelling.
de renault motor is er ook met 5 bak en weegt 1220![]()
ik heb zelf een cx met renault motor een 20tre op zicht snel zat en luxe genoeg
heb ook een 2400 gti wel leuk maar er kan veel meer aan kapotps was jij zaterdag bij doro voor een cx aan het kijken
:
welk type CX is met een renault motor geleverd geweest?? cylinderinhoud,bouwjaren en het specifiek model graag?? en welke motor is de beste??persoonlijk zou ik ook gaan voor een carb.model.
maar liefst met citromotor en ze moet 25 jaar oud zijn zodat ze taksvrij ingeschreven kan worden
oa 20 tre /20 pallas
oa 20 tre /20 pallas
welk type CX is met een renault motor geleverd geweest??
Volgens mij alle twee liters (Reflex/Athena en 20) vanaf modeljaar ‘79 tot ‘90 en de cx 22.
arjan_verkade schreef:ik denk dat het een stukje eigen mening plus budget is.
er zijn mensen die rijden een turbo en willen voor geen geld in een kale 2.0.
er zijn ook mensen die rijden een 2.0 en willen geen turbo
er zijn ook mensen die rijden en kale 2.0 en dromen van een turbo, maar kunnen het niet betalen.dan heb je natuurlijk nog de diesel fans
![]()
ik zou ten eerste nadenken of je een type 1 of 2 wil
Ik vinde de serie 1 het mooist en meest orgineel. Bij Claus Klassiekers staat zo’n mooie met niet te veel kms
Dyna Z1: Tout alu.
Ik droomde van een turbo
en ben blij dat ik een 2.0 heb
maar is inderdaad eigen mening























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
rf schreef:arjan_verkade schreef:ik denk dat het een stukje eigen mening plus budget is.
er zijn mensen die rijden een turbo en willen voor geen geld in een kale 2.0.
er zijn ook mensen die rijden een 2.0 en willen geen turbo
er zijn ook mensen die rijden en kale 2.0 en dromen van een turbo, maar kunnen het niet betalen.dan heb je natuurlijk nog de diesel fans
![]()
ik zou ten eerste nadenken of je een type 1 of 2 wil
Ik vinde de serie 1 het mooist en meest orgineel. Bij Claus Klassiekers staat zo’n mooie met niet te veel kms
heb je hiervan een link aub?

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
www.clausklassiekers.nl
De grijze 2000 is verkocht, jammer, die was echt zó gaaf. Die 2400 Super is inderdaad ook erg mooi.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)