XUD7, XUD9 en DW8. achterklep vs achterdeurtjes
philicorda
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 27-07-2005

- Berlingo 1.4i 600
Gepost: 29 augustus 2006 01:52 AM

Hallo Forumleden,

Aangezien redelijke C15D’s in Nederland behoorlijk schaars worden, ben mij aan het orienteren op een berlingo diesel. Ik ben benieuwd naar het verschil in verbruik tussen de XUD7 (1.Cool en XUD9 (1.9)?
Verder vraag ik mij af wat de ervaringen zijn met de DW8, ik ben vertrouwd met de XUD7 en 9 uit de C15 en BX, maar de DW8 is voor mij nieuw.

Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van een achterklep ten opzichte van achterdeurtjes? ik kan mij voorstellen dat je meer ruimte nodig hebt om de klep te openen, maar de klep is misschien ook wel handig als afdak bij het kamperen…

Alvast bedankt,

Age

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 augustus 2006 05:52 AM
  [ # 1 ]

de klep is ook handig om te laden bij regenweer
verder heb je beter zicht door de achteruitkijkspiegel bij een klep

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 29 augustus 2006 11:10 AM
  [ # 2 ]

Mijn ervaring met de DW8 is dat het een zalige ouderwetse dieselmotor is met lekker wat koppel onderin, maar wel met een prijskaartje qua verbruik, ook bij heel normaal gebruik. Ik geef nog steeds de voorkeur aan deurtjes, omdat je daarbij niet zoveel ruimte nodighebt om ze te openen en je al eens met een wat langer stuk lading kunt rondrijden met een/of twee deurtjes open. (overigens heb ik daarbij ook nog een girafon).

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 29 augustus 2006 11:36 AM
  [ # 3 ]

ik weet niet wat een dw8 is, maar ik heb een hdi 2 liter.. met deurtejs en een schuifdeur.  als ej het exra geld hebt, zou ik voor een hdi gaan.. 120 rjiden gaat op den duur toch vervelen in een 1.9 diezeltje

voor mij ook liever deurtjes.. opent veel makkelijker en in het echt zit je niet vaak te schuilen hoor onder die klep. schuilen kan je ook in de kabine…
probeer maar eens een klep open te krijgen als je al een doos boodschappen in je hand hebt.

Profiel  
 
jean
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 01 september 2006 08:21 PM
  [ # 4 ]

Mijn vorige auto was een partner xud1,9 met deurtjes. Nu heb ik een Berlingo dw8 met klep en 2 schuivers.
Wat betreft de motoren vind ik de xud9 wat ruiger maar met over het hele bereik meer kracht. De dw8 is stiller,soepeler maar niet zo sterk bovenin,trekt daarentegen wel sneller op.
Persoonlijk heb ik liever deurtjes, niet alles gaat gelijk open en dat is makkelijk als je honden hebt. Natuurlijk is het prettig dat je niet 2 parkeerplaatsen nodig hebt als je wat in wil laden. Bij deurtjes hoef je ook niet te springen om ze dicht te kunnen doen. Deurtjes zakken niet door hun veer als het koud is. Natuurlijk zijn er ook voordelen van een achterklep,zoals het vrije zicht naar achter, het wat meer afgewerkte uiterlijk, het droogstaan bij regen bijvoorbeeld en je hebt een zee van licht (als je er tenminste lampen in hebt gebouwd) om aan je andere auto te knutselen.

Vr.Gr.
Jean

Profiel  
 
philicorda
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 27-07-2005

- Berlingo 1.4i 600
Gepost: 02 september 2006 01:34 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reacties, deurtjes lijken mij inderdaad toch handiger.

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar het verbruik van een berlingo 1.8/1.9 bij 100-105 km/h , ik hoor nogal eens dat de berlingo toch nog wel wat verbruikt. Met mijn oude C15D moest je ook geen 120 gaan rijden, maar bij 100-105 was 1 op 20 wel haalbaar.
En in Nederland merk je toch weinig van of je nou 100 of 120 rijdt, die 5 minuten die eerder of later op je bestemming aankomt maken ook niets uit. Rijdt trouwens ook nog eens wat relaxter.

Hoe houdt een HDI het eigenlijk bij hoge kilometerstanden? die XUD’s lopen 400.000 km en worden vervolgens weer in een andere auto gezet om nog eens een paar honderd duizend te rijden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook