Toch mooi he, de DS….de vooruitstrevenste auto ooit, maar Citroën leverde haar wel af met een slinger…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!




Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Wat dat kleppen stellen betreft: Ik heb noch slinger noch starter nodig, pak gewoon een poelie vast met mijn hand en draai de motor daarmee rond… zeer nauwkeurig. Lukt dat bij anderen niet? Mijn compressie is overigens niet geweldig, maar bij gedemonteerde bougies zou het bij elke motor moeten kunnen (ik laat ze er gewoon in).
Overigens, stellen met behulp van de startmotor heb ik door meerdere als goed bekend staande DS-specialisten zien doen. Ik zal ze bij gelegenheid voor domme boer uitschelden:-)
Corrosion sympa!
OK, even een vraagje. Mijn startmotor is er mee opgehouden en ik heb daar al een topic over lopen. Nu is mijn vraag eigenlijk, als ik de auto aan wil slingeren en de motor zou gaan lopen, gaat die slinger dan ook niet als een idioot ronddraaien met de motor mee???
Tweede vraag, in mijn andere topic heeft iemand aangegeven dat er een palletje zit onder het stuur om mijn halfautomaat aan te slingeren. Ik heb 2 gaten zitten onder mijn stuur, moet ik de linkse of de rechtse hebben??
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Bas schreef:OK, even een vraagje. Mijn startmotor is er mee opgehouden en ik heb daar al een topic over lopen. Nu is mijn vraag eigenlijk, als ik de auto aan wil slingeren en de motor zou gaan lopen, gaat die slinger dan ook niet als een idioot ronddraaien met de motor mee???
Nope, je slinger “slingert” eruit wanneer de motor sneller draait dan je slinger. Kijk maar naar het uiteinde van je slinger en je ziet het vanzelf.
Wel zorgen dat je duimen dezelfde richting wijzen als je andere vingers. De kans op terugslag bij een DS is nihiel, maar het is een goede gewoonte bij het aanslingeren.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Het slingerprincipe snap ik wel dankzij alle tips hierboven. Een vraag nog: ik lees over benzine in je carburateur gooien. Maar als je nou normaal gesproken beter op gas start, moet je dan ook iets (anders) doen? Gewoon contact aan, bak in vrij en met je voet even tijdelijk gas bijgeven zodra het met de slinger lukt, zoals ik dat normaal ook doe/moet doen? Of kun je niet op gas starten met de slinger? Is de middenstand nog een optie?
En trek je uiteindelijk de slinger er gewoon uit terwijl de motor loopt?
[Break 20 Familiale ‘71]
De LPG installatie heeft een sensordraad om de kabel welke uit de bobine naar de verdeler gaat. Als je het contact aanzet ga je normaal gesproken direct over tot het starten van de motor en registreert die draad een vonk. Maar blijft de vonk uit dan zal na een aantal seconden een relais het gasmagneetventiel sluiten en komt er geen gas meer door de verdamper.
Dat kan een probleem zijn met starten via de slinger, je moet dan eigenlijk een hulpje hebben die het contact aanzet waarna je zo snel mogelijk aan de slinger rukt. Of je moet dat magneetventiel direct stroom geven, maar dan omzijl je een belangrijke beveiliging en dat is niet zonder gevaar.
Ok maar dat is dan dus vooral kwestie van raam open en timen/schreeuwen
Met contact aanzetten bedoelde ik eerste draai = accu/olielampje aan. Beginnen op DAT moment die paar seconden al te tellen? Of vanaf het doordraaien waarbij normaal gesproken je startrelais klikt/startmotor zou moeten lopen?
Zoals jij het nu schrijft moet je dus bij elk nieuwe poging het contact even helemaal uitzetten. Maar dan heeft het dus ook geen zin om op dat moment eerst die paar rustige rondes met de slinger te maken zoals hierboven beschreven..als dat ook in die paar seconden moet is het nog een hele truuk
Direct met die beveiliging aan de gang klinkt als teveel risico.
[Break 20 Familiale ‘71]












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de slinger draait gaat de bobine weer vonken en gaat de afsluiter weer open. gewoon gaan draaien en kijken of het lukt.
De slinger wordt door de bak uit zn steun gedrukt zodra de motor sneller loopt dan jij draait= aanslaat. Je kan hem er dan uittrekken.
Let op: DUIM en vingers aan de zelfde kant!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Let op: DUIM en vingers aan de zelfde kant!
Net zo als op je fiets.