Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Mijn CX is vandaag bekeken voor de APK, afkeurpunten:
- dashboardverlichting (was me niet opgevallen, heb ‘t zo donker mogelijk staan en rij altijd met licht aan) - 90 euro
- onderste fuseekogel rechtsvoor - 175 euro (als ‘t tegenzit)
- 4x TRX banden wegens droogtescheurtjes in de wangen. - 1300 euro (kan goedkoper)
Valt op zich dus heel erg mee, maar krijg toch graag jullie meningen/adviezen: zelf doen/regelen of laten doen?
En vooral, wat moet ik met die banden? Weer een oude set zal al snel weer afkeur betekenen, maar ik heb ook niet zomaar 1500 euro liggen. Hetzelfde geef je uit voor inch-velgen + nieuwe banden.
Dank & groet,
Peter
Ik zou voor de APK er even gewone velgen om leggen van een sloper ofzo.
Gewoon stalen velgen met behoorlijke banden, vind je al snel voor weinig kosten.
Na de APK de TRX-en er weer op en rustig zoeken naar een aanbieding.
Die dashboardverlichting hoeft zeker geen 90 euro te kosten. Gewoon zelf een paar lampjes vervangen. Ze kosten niet de wereld en je kunt er gemakkelijk bij.
Fuseekogel is ook best de moeite waard om zelf te doen, maar als je niet over het juiste gereedschap beschikt, kan dat een lastige en tijdrovende klus worden. Twijfelgeval dus. Vind de opgegeven prijs wel aan de hoge kant.
Die banden zijn een lastig geval. Als je per se op TRX’en wilt blijven rijden is er geen goedkoop alternatief. Ik zou er zelf denk ik gewone GTi velgen onder leggen. Misschien niet origineel, maar wel veel goedkoper!

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Alleen droogtescheurtjes hoeft (volgens mij) geen afkeur te betekenen.
De banden mogen geen beschadigingen hebben waarbij het karkas zichtbaar is.
De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
De profieldiepte van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek minimaal 1,6 mm zijn.
De banden mogen niet opgesneden zijn.
Het loopvlak van de banden mag geen elementen bevatten die tijdens het rijden naar buiten kunnen steken.
De banden op één as moeten dezelfde karkasstructuur hebben.
Maar goed, vervangen is natuurlijk aan te raden. Veiligheid voorop!
Afkeur op droogtescheurtjes is inderdaad een nogal subjectief verhaal. Als je de verkeerde keurmeester treft wordt de zaak afgekeurd.
Aan de andere kant: ik kom zelf al drie jaar met de Eend door de keuring, waarvan de voorste banden al net zo lang kurkdroog zijn.
Hier wordt kennelijk alleen naar het profiel gekeken.
Apprentice schreef:Afkeur op droogtescheurtjes is inderdaad een nogal subjectief verhaal. Als je de verkeerde keurmeester treft wordt de zaak afgekeurd.
Aan de andere kant: ik kom zelf al drie jaar met de Eend door de keuring, waarvan de voorste banden al net zo lang kurkdroog zijn.
Hier wordt kennelijk alleen naar het profiel gekeken.
Subjectief of niet.. lees ook eens dit verhaal over droogtescheurtjes. Het is natuurlijk niet voor niets.. een klapband als gevolg van een uitgedroogde band wil je toch wel voorkomen.
1500 euro ben ik ook weleens kwijt geweest voor een grote beurt+apk voor de Xantia (toegegeven, distririem zat daar bij in).
Helaas, autorijden kost geld. Inderdaad zou je het allemaal zelf kunnen doen en kunnen overwegen de kosten in de toekomst te verlagen door inch-velgen te monteren (geen flauw idee wat die trouwens kosten voor een CX, maar je zou eens in Duitsland kunnen kijken).
Sinds wanneer is dashboarverlichting afkeur dan? Als de snelheidsmeter / lampje voor mistachterlicht het doen is het toch goed?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ook even met Dibert Ketting gebeld, die ‘m meestal onderhoudt:
[list]Droogtescheuren mogen als je het canvas niet kunt zien (zie ook quote patje74). Van de 2 voorbanden geloof ik wel dat die zo slecht zijn (had Dibert ook al voor gewaarschuwd), maar de achterbanden zijn er volgens mij lang niet zo erg aan toe. Ik gokte een beetje op een coulante keurmeester, vanwege inderdaad die subjectiviteit.
Dashboardverlichting: kilometerteller moet verlicht zijn t/m 120 km/u, en grootlicht lampje moet ‘t doen, rest is onzin.
Onderste fuseekogel: 45 euro plus half uurtje werk (Citroendealer: 80 euro + 1,5 uur werk als ‘t tegenzit) - geen speciaal gereedschap nodig![/list:u]
Ik ga e.e.a. dus maar zelf doen en toch maar weer een tweedehands set TRX-en proberen te vinden (ik heb er zelf ook nog een stel liggen, die nog ‘s inspecteren), of inderdaad het advies van beek3762 volgen.
Wat ik trouwens vergat te vermelden, Co is te hoog, standaard voor een Turbo. Daar nog aanbevelingen voor?
Dank allen
beerpeet schreef:
Wat ik trouwens vergat te vermelden, Co is te hoog, standaard voor een Turbo. Daar nog aanbevelingen voor?
Dank allen
Klinkt als wat wij met onze 205 hadden.
Daar stelden ze de motor af voor de apk (CO goed, motor loopt eigenlijk niet mooi), keurden de auto en als er geen steekproef kwam werd de motor opnieuw afgesteld.
En anders gebeurde dat na de steekproef. In de 5 keer dat wij de 205 door de apk hebben gegooid liep ie één keer na de apk beroerd. Gingen we ermee terug (altijd gecombineerd geweest met een beurt) en toen vertelde de monteur dat ze waarschijnlijk na het afmelden waren vergeten de motor af te stellen.
beerpeet schreef:
Onderste fuseekogel: 45 euro plus half uurtje werk (Citroendealer: 80 euro + 1,5 uur werk als ‘t tegenzit) - geen speciaal gereedschap nodig![/list]
Naja die is conisch, dus een trekker is wel handig, of een enorme doodsklap natuurlijk.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Totaal aantal Berichten: 2475
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Jullie hebben nogal geluk in nederland in belgië moet de snelheidsindex en maat kloppen dus op turbo moeten V banden van 210 staan 190 ers en je komt niet door controle…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
De snelheidsindex moet in NL ook kloppen, alleen wordt dat niet echt actief gecontroleerd. Maar in geval van schade/aanrijding word daar door de verzekering vast wel op gecontroleerd.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Op de luchtmeter zit een stelschroef,daar kun je de co mee afstellen,het luchtfilter moet schoon zijn.
Daar word bij de cx nogal eens op bezuinigd,dan verpulveren ze gewoon,de rotzooi word dan meegezogen in de motor.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
beek3762 schreef:Ik zou voor de APK er even gewone velgen om leggen van een sloper ofzo.
Gewoon stalen velgen met behoorlijke banden, vind je al snel voor weinig kosten.
dan kan als het goed is ook niet je zit met je snelheid
beek3762 schreef:Ik zou voor de APK er even gewone velgen om leggen van een sloper ofzo.
dan kan als het goed is ook niet je zit met je snelheid