Willem schreef:Okee, mijn verhaal zoals misschien al eerder was gelezen:
Ik heb een Peugeot 206 XS 1.6-16V uit 2003, dus dezelfde motor. 2e hands gekocht met 31.600 km en 6 maanden bovag garantie. Reeds na 300 kilometer ging het MM-lampje branden en gaf de boordcomputer de melding STORING UITLAATGAS weer.
Uitlezen gaf een degeneratie uitlaatgas, wat door de monteur werd uitgelegd als een defect in de katalysator. Omdat de auto slechts 3 jaar oud is en slechts 32000 km had gelopen, werd dat als onmogelijk geacht en werd de computer van een nieuwe versie voorzien (omdat het vaker voorkwam, zijn deze standaard waardes gemodificeerd) en omdat ‘ie later weer een storing gaf, hebben ze een nieuwe lambdasonde (die na de katalysator zit) gemonteerd…....
Wederom kwam de storing terug en hebben ze de bedrading gecontroleerd en wederom kwam de storing terug.
De laatste keer hebben ze de katalysator vernieuwd en tot nu toe is de storing weggebleven….................
Gelukkig allemaal onder garantie
Hallo Willem,
Ja, had ik nog steeds in mijn hoofd je bericht hoor.
Weet je toevallig ook wat die 2e lamda sonde gaf voor een signaal toen het probleem zich voordeed, deze vraag omdat na wisselen bij mij van de 2e lamda sonde nu,de storing nog niet verholpen is. Het signaal van de lamda sonde blijft te constant op een waarde hangen en ze denken dat de nieuwe ECU niet goed is of bij monteren en eerst fout verbonden bedrading van de stekker beschadigd is geraakt en dus gaan ze nu weer een nieuwe ecu bestellen.
Toevallig heb ik vanmiddag overigens nog wel gezegd, kan die kat niet defect zijn geraakt, hun antwoord was dat dan signaal van de 2e lamda juist heel onregelmatig moest zijn.
Ja.ja. krijg mijn auto dus nog niet terug op korte termijn.
Ik vertel mijn vrouw maar niet dat jij dit met een peugeot had, want zij wil weer terug naar peugeot, heben we diverse van gehad en beviel goeden ze heeft de hoop opgegeven en vertrouwen in citroen geheel verloren.
groet,
Hans
p.s.
voor de liefhebbers, het verhaal gaat dus nog door,ik heb niet te klagen over service e.d., maar raak nu toch wel wat stressiger zo langzamer-hand.
Xsara Break 1.6 16v ""difference"" 2003
Info reparatie vervolg.
Ter info,
Garage krijgt de nu nog hangende storing niet weg met de 2e lambda sonde en vermoeden dat de ecu(de nieuwe dus, toch ook een defect heeft/had,(komt wel eens voor zeggen ze en is nu dan wel ongelukkig moment natuurlijk )of heeft defect opgelopen tijdens de reparatie en montage nieuwe stekker aan de kabelboom.
Ze laten nu snel een nieuwe ecu uit Frankrijk komen, koerier of iets dergelijks in elk geval willen ze maandag hem in huis hebben en monteren.
We gaan dus vol goede moed door.
groet,
Hans
Re: Info reparatie vervolg.
Cobra schreef:Ter info,
Garage krijgt de nu nog hangende storing niet weg met de 2e lambda sonde en vermoeden dat de ecu(de nieuwe dus, toch ook een defect heeft/had,(komt wel eens voor zeggen ze en is nu dan wel ongelukkig moment natuurlijk )of heeft defect opgelopen tijdens de reparatie en montage nieuwe stekker aan de kabelboom.
Ze laten nu snel een nieuwe ecu uit Frankrijk komen, koerier of iets dergelijks in elk geval willen ze maandag hem in huis hebben en monteren.
We gaan dus vol goede moed door.groet,
Hans
Beetje vroeg nog om te juichen misschien, maar garage belde gisteren auto is klaar. Toen de 2e nieuwe ecu erin zat,was alles direct voor elkaar, ze zijn er redelijk van overtigd dat de 1 ste nieuwe ecu toch een defect had. Ze hebben auto uitgebreid getest en ik mocht hem gisteren ophalen, heb al beetje rondgereden en alles lijkt inderdaad nu goed, moet nog even meer km’s rijden natuurlijk en vertrouwen moet even groeien. Ik blij en garage blij, zou dit avontuur dan nu na 2 mnd toch een happy end krijgen.
Garage heeft auto zelfs gewassen,gepoetst en in de was afgeleverd, ik ben echt te spreken over hun inzet en service,naar zowel mijn auto als naar mij toe. Ze verdienen zoals bij tros radar wel eens gezien een warme douche.
Nou, meld nog wel even definitief,hoe het allemaal is afgelopen,ga komend weekend nogal wat km rijden,dus dat is dan de ultieme test.
groet,
Hans

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
goed werk
hoop voor je dat die het nu lekker blijft doen

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
effe afkloppen, na 1000 km nog geen storing….....
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
arjan_verkade schreef:goed werk
![]()
hoop voor je dat die het nu lekker blijft doen
De ritten tot nu toe zijn bemoedigend. Lijkt goed.
Zit heel kleine onrust in toerental af en toe na starten(koud) en stationair lopen,maar dat hou ik even in de gaten, zal iemand anders niet eens opvallen. Iemand met mijn ervaringen ziet en hoord nu alles natuurlijk.
frappant allemaal eigenlijk, ben dit verhaal nog begonnen met stellige overtuiging dat er sensortje defect was en v- power zo’n invloed had hierop, zal als alles rustg blijft weer eens gewoon euro 95 gaan rijden.
dank en groet,
Hans
Willem schreef:effe afkloppen, na 1000 km nog geen storing….....
Mooi werk Willem, ik hoop spoedig dezelfde melding te kunnen doen.
succes,
Hans
Heren en dames die dit verhaal volgden,
Ben nu bijna 2 mnd verder na reparatie en 2e ECU in mijn xsara en ik heb geen foutmelding weer gehad van motormanagement en ook geen spookmelding die vroeger wel eens kwam van sleutel in contact of iets dergelijks.
Ik ben nu geheel overtuigd dat mijn auto destijds nieuw gekocht al vocht in de aansluiting op de ecu heeft gehad en dit de oorzaak is geweest van alle rare storingen en meldingen in de loop der jaren
en uiteindelijk een volledig stilvallen tot gevolg heeft gehad(toen contacten doorgerot waren).
Uiteindelijk ben ik ook zeer goed door garage en citroen geholpen, heeft door alle omstandigheden 2mnd in beslag genomen, maar probleem is nu weg en ik heb helemaal geen kosten meer hoeven te betalen.
Ik ben zeer tevreden over garage BM hier in Hoogezand en de afhandeling van het geheel en de behandeling van mij als klant.
Kortom perfect en een pluim + warme douche.
Tevens hebben ze me toch weer warm gekregen om citroen te blijven rijden, ik ben zo iemand die gaat voor service en die heb ik hier dus voor de volle 100% gehad.
:51

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive