Citroenbx schreef:Nieuwe volsyntethische 0W30’s zitten rond de 20euro PER liter…
Oké, dan heb je wel goeie olie
Daar hebben wij niets aan, in mijn 1.9D en de 2.1D van Serge gaat 10W40 in.
Die 0W30 is voor nieuwe auto’s, voor onze motoren is dat spul veel te dun.
ZX1.4i schreef:Dat is nieuw voor mij, zou mooi zijn als het zo kon, maar als ik naar de constructie kijk en de info in de boeken dan lijkt mij dat onmogelijk. Vooral de Haynes en het nog heiligere boek de Revue Technique waar originele tekeningen in staan is hier duidelijk over.
De dealer en nog wat specialisten verzekerden mij dat het niet kan. Helaas.
Citroenbx schreef:35euro voor 4.5liter? das gratis…
Ik zie het alleen maar aangeboden worden voor €42,50 per 4,5L. Dan kom ik dus ook nog 1,5L te kort…
Animal triste post coitum





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ZX1.4i schreef:Citroenbx schreef:Nieuwe volsyntethische 0W30’s zitten rond de 20euro PER liter…
Oké, dan heb je wel goeie olie
Daar hebben wij niets aan, in mijn 1.9D en de 2.1D van Serge gaat 10W40 in.
Die 0W30 is voor nieuwe auto’s, voor onze motoren is dat spul veel te dun.
Dat weet ik ook wel, maar het is maar om te laten zien dat de olien hier gebruikt echt nog niet zooo duur zijn….
Serge schreef:
Citroenbx schreef:35euro voor 4.5liter? das gratis…
Ik zie het alleen maar aangeboden worden voor €42,50 per 4,5L. Dan kom ik dus ook nog 1,5L te kort…
mm, das opvallend duurder dan hier.
Recentelijk heb ik het met 30liter ineens gekocht (de GTX), kwam op een 4euro per liter.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Serge schreef:ZX1.4i schreef:Dat is nieuw voor mij, zou mooi zijn als het zo kon, maar als ik naar de constructie kijk en de info in de boeken dan lijkt mij dat onmogelijk. Vooral de Haynes en het nog heiligere boek de Revue Technique waar originele tekeningen in staan is hier duidelijk over.
De dealer en nog wat specialisten verzekerden mij dat het niet kan. Helaas.
Nee dat hadden wij je ook zo kunnen vertellen
Wat de olie betreft, GTX is goedkoper dan de GTD, ik koop dat spul bij de Makro, een can van 4,5L voor €35.
Of bij de carrefour als ik in de buurt ben, daar kost het €20 voor 5L
ZX1.4i schreef:Serge schreef:ZX1.4i schreef:Dat is nieuw voor mij, zou mooi zijn als het zo kon, maar als ik naar de constructie kijk en de info in de boeken dan lijkt mij dat onmogelijk. Vooral de Haynes en het nog heiligere boek de Revue Technique waar originele tekeningen in staan is hier duidelijk over.
De dealer en nog wat specialisten verzekerden mij dat het niet kan. Helaas.
Nee dat hadden wij je ook zo kunnen vertellen
![]()
Wat de olie betreft, GTX is goedkoper dan de GTD, ik koop dat spul bij de Makro, een can van 4,5L voor €35.
Of bij de carrefour als ik in de buurt ben, daar kost het €20 voor 5L
Ik heb er de laatst keren ook van die GTD magnetic ingegooid… Het moet binnenkort ook weer eens gebeuren trouwens.
Nadelen:
- kleine rotbusjes van 4.5 ltr is veel te weinig. Er gaat 5.5 liter in bij mij. Ik snap die trend sowieso niet om kleiner te gaan. Laatst liep ik er bij de GTI ook tegenaan dat ik een bus had met n.b. maar 4 liter. Kun je nog weer olie gaan bijkopen (zelfs bij een GTI met een kleiner carter vanwege de aircopomp)
- die bussen waar het inzit zijn ontzettend lekgevoelig vanwege de sluiting. Als de bus een keer omgaat in de kofferbak dan heb je lekkage. WAAROM niet gewoon een normale schroefdop… ik kan daar zo moe van worden
Trouwens veel succes met de klepseals wissel.





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ja, klopt, er zit te weinig in maar ze gieten wel goed!
en het is goede olie, daarvoor wil ik de kl*te bus er wel bijnemen
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
mpostma schreef:- kleine rotbusjes van 4.5 ltr is veel te weinig. Er gaat 5.5 liter in bij mij. Ik snap die trend sowieso niet om kleiner te gaan.
Ik denk dat het gewoon een commercieel spelletje is, mobil verkoopt 4L cans van 10W40.
De meeste auto’s lusten meer dan 4L, dus je koopt 2 cans of een in verhouding veel duurder 1L flesje erbij.
Gelukkig is het meeste in Frankrijk wel allemaal 5L, daar zijn ze terughouden met dit soort grappen.
Vaak zie je ook een pakket van de merk olien, 5L can en 1L flesje erbij.
Ik heb net 9L Castrol GTD MAGNATEC 10W-40 gekocht. Was in de aanbieding bij de Macro voor €21,95 per 4,5L!
Nou zie ik op die fles ‘synthetic engineering’ staan. Is dit nu een volsyntheet of halfsyntheet?
Animal triste post coitum
Serge schreef:Ik heb net 9L Castrol GTD MAGNATEC 10W-40 gekocht. Was in de aanbieding bij de Macro voor €21,95 per 4,5L!
Nou zie ik op die fles ‘synthetic engineering’ staan. Is dit nu een volsyntheet of halfsyntheet?
Halfsyntheet.
Zo, dat was een flinke klus van in totaal ±23uur. Maar het is gelukt!! Zo’n naar achter gekanteld blok maakt het [de]monteren van de 1ste kophelft er niet direct makkelijker op en het inlaatspruitstuk helpt hierbij ook niet echt. Verder is het monteren van de nokkenas en zorgen dat de tuimelaars op hun plek blijven werkelijk een monnikenwerkje. De helft lazerd per definitie al omver als je de nokkenas tussen het spruitstuk en de injectors probeert te manoeuvreren en daarna is het een eeuwig gekloot om de nokkenas passend te krijgen zonder dat de tuimelaars geklemt worden tussen de middenschotten van het nokkenashuis.
Uiteindelijk was er 1 klepstoter daadwerkelijk erg zacht en zonder twijfel de lawaaimaker. Daarnaast waren er nog 2 die halfzacht waren, deze kon je niet zo overtuigend indrukken als die ene, maar ze waren ook niet zo steenhard als alle anderen. Deze twee waren dus binnenkort ook mee gaan zingen met hun zieke broeder, dan was het concert compleet geweest.
Verder was het in de carterpan mooi schoon en heb ik ook in de 1ste kophelft geen meuk gezien. De auto is dus ook vóór mij motorisch netjes onderhouden geweest. Wel een eigenaardige constructie; dat de pan nog een stukje in de uitsparing van het vliegwiel moet steken. Daar zie ik het nut niet van in.
De waterpomp en de rollen waren naar Sohails mening bij de laatste riemwissel niet vervangen geweest. Ik kan daar weinig over zeggen omdat ik geen referentie van eerdere distributiewissels heb, maar het verschil tussen de oude en de nieuwe was idd erg groot.
De minpuntjes: een half rotte bumpersteun ontdekt; te grote multiriem meegekregen voor de dynamo (nu zit dus tijdelijk die gare kaas er weer op en kan ik ergens deze week nog eens kloten) en er was een brandstoflekleidinkje gescheurt (waar nu tijdelijk een stukje slang voor in de plaats zit waarvan ik niet kan zeggen of het wel bestand is tegen diesel).
Maar uiteindelijk loopt het motortje nu als een zonnetje zo rond en weet ik met 100% zekerheid dat een aantal zeer crusiale delen in goede staat zijn en dat was het geld en de moeite meer dan waard!
Sohail en Elmer, bedankt voor jullie hulp! :46
Animal triste post coitum
Serge schreef:
Uiteindelijk was er 1 klepstoter daadwerkelijk erg zacht en zonder twijfel de lawaaimaker. Daarnaast waren er nog 2 die halfzacht waren, deze kon je niet zo overtuigend indrukken als die ene, maar ze waren ook niet zo steenhard als alle anderen. Deze twee waren dus binnenkort ook mee gaan zingen met hun zieke broeder, dan was het concert compleet geweest.
Dat was zo te lezen een beste pot werk! Heb je nu eigenlijk alle 12 de klepstoters vervangen of alleen die 3 dubieuze klepstoters?
Verder goed dat de zaak nu weer in elkaar zit en draait! Met een hoop nieuwe onderdelen dus hopelijk kun je er voorlopig weer even tegenaan.
Hehe.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
23 uur werk???? pffff, ben net 1,5 uur aan het pielen geweest om 1 radiateur-fan te vervangen….
Ik heb maar 1 10mm steeksleutel en een schroevendraaier hoeven te gebruiken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
mpostma schreef:Dat was zo te lezen een beste pot werk! Heb je nu eigenlijk alle 12 de klepstoters vervangen of alleen die 3 dubieuze klepstoters?
Verder goed dat de zaak nu weer in elkaar zit en draait! Met een hoop nieuwe onderdelen dus hopelijk kun je er voorlopig weer even tegenaan.
Gezien de hoeveelheid werk die ik ervan verwachte (was nog niet de helft van de klus die het in de praktijk bleek te zijn ), heb ik uiteindelijk besloten om ze alle 12 te vervangen. Ik geloof niet dat het per definitie bij dit onderdeel zo is dat ‘als 1 gaat, dan gaan ze allemaal’, maar het geeft een beter gevoel dat ze nu allemaal nieuw zijn.
Die 23uur moet ik wel ff relativeren, want dat was niet aan 1 stuk. We hebben vrijdagavond/nacht een uurtje of 9 gewerkt en zaterdag de rest.
Animal triste post coitum
Hehe, ben ook net thuis, effe op de koffie geweest bij Patje en Elmer
Was inderdaad een klusje, nou had ik het wel goed bestudeerd en wist welke hindernissen er op de loer lagen. Serge zegt het en ik dacht het, achterovergekanteld XU en nog wel in een XM is lastig sleutelen, zeker voor iemand die niet zo groot is. Verder was het monteren van de nokkenas een secuur klusje, je krijgt dat ding er maar net uit langs het inlaat spruitstuk.
Wat me verder opviel is het gebruik van nogal veel M7 in een XM, in een Xantia is het al een stuk minder.