Bijgeluid
JeroenM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 19 oktober 2006 03:24 PM

Beste Citrofielen,

Als de motor draait op een bepaald toerental, ik denk >3000 (ook in zijn “vrij”),  is er een vreemd bijgeluid waarneembaar.

Het geluid laat zich (vanuit de cabine) het best vergelijken met een electromotor die meer toeren gaat maken. Als je op een heftruck hebt gezeten/electronische lepelwagen dan weet je wat ik bedoel.

Ik heb inmiddels de motorkap geopend en geluisterd waar het vandaan zou kunnen komen (ik had even een gewichtje op het gaspedaal geplaats, tijdens het stationair draaien).

Het lijkt erop dat het links van het motorblok komt. Bij twee onderdelen waarvan de ene lijkt op een dynamo (grote electrospoel) of het onderdeel daarboven, waarvan ik vermoed dat het een (aanvoer-)pomp is. Beide onderdelen worden met een v-snaar aangedreven door het motorblok.

Ideëen/Waarschuwingen/Tips zijn zééér welkom.
(overigens aanvullende vragen ook)

Bij voorbaat dank voor jullie aandacht!

Jeroen

[edit]
alsnog de foto:

[edit]

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 19 oktober 2006 11:49 PM
  [ # 1 ]

Lijkt mij een het lager van de riemspanrol of een rollager van de dynamo .....

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 oktober 2006 04:13 AM
  [ # 2 ]

Afhankelijk van hoe handig je ben, zou je de multi-riem eraf kunnen halen, hoor je het dan niet meer, dan is het zeker een riemspan/looprol of een lager in de dynamo, stuurbekrachtigings of Airco pomp. Hoor je het dan nog, dan zou het best weleens de loop of spanrol van de distributie-riem kunnen zijn. Dat laatste geeft een soort gierend geluid naarmate het toerental oploopt, laat het dan in iedergeval z.s.m. nakijken.

Profiel  
 
JeroenM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 20 oktober 2006 01:20 PM
  [ # 3 ]

Bijgeluid (2)

Dank voor jullie reactie dusver.

Riemen eraf halen….hmmm…ik weet het niet hoor. Twee jaar geleden is er een nieuwe distributieriem opgezet, dat koste me klauwe vol met geld (rond de €430). Ik ben wel handig, maar om iets te verprutsen…..daar heb ik het geld niet voor.

Ik denk dat ik maar even een afspraak maak met een garage.

Heeft iemand nog een advies over een prijs?

BVDank!
Jeroen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 oktober 2006 04:30 PM
  [ # 4 ]

Re: Bijgeluid (2)

JeroenM schreef:

Heeft iemand nog een advies over een prijs?

Multi-riem eraf, luisteren en de riem er weer op is in een half uurtje te doen.

De riem zelf kost c.a. 3 tientjes, de spanrollen zijn een stuk duurder, vanaf € 80 voor de meest simpele tot wel €150 voor de duurste. Hoeveel rollen je heb kan zo niet zeggen, ligt eraan of je ook een Airco heb.

PS: €430 voor een distributieriem is een nette prijs, als de spanrollen en de waterpomp dan ook vervangen zijn. Is best wel een pokke klus bij een 1.9D Confused

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 20 oktober 2006 04:38 PM
  [ # 5 ]

Re: Bijgeluid (2)

ik had ook eens zoiets bij mijn Berlingo
bij een bepaald toerental maakte hij ook een raar geluid.
bleek dat het filterhuis niet vast zat Crying or Very sad  Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook