Gisternacht moest ik noodgedwongen euro95 tanken (15 liter). Normaal gooi ik er 98 in maar dat is langs de snelweg bijna niet meer te krijgen. Vandaag heb ik er de tank helemaal aangevuld met superplus. Is het erg slecht om even met Euro95 te rijden?
Volgens gemaakte berekeningen had ik het allemaal prima kunnen halen met mijn volle tankje superplus maar 4 uur file rijden rond landgraaf hebben roet in het eten gegooit.


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
maakt niet zo heel veel uit voor een keer
octaan gehalte is alleen lager
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
moet je niet te vaak doen denk ik volgens mijn heeft superplus veel meer smering enz dan 95












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik dacht dat een CX atlijd wel op 95 kon rijden? met uitzondering van de GTi motoren die lopen er soms niet lekker op
of geld dit alleen voor type 2?
dat zal wel dan
Onzin! Het kan wel degelijk kwaad voor 1 keer verkeerde benzine en 98 alleen geeft geen betere smering! Het gaat erom wat het octaangetal inhoud, WAAROM moet je 98 tanken en WAAROM moet je loodvervanger tanken?
Het octaangetal geeft aan hoe groot de klopvastheid van de brandstof is. Hoe hoger dit getal, hoe minder kans op pingelen (= ongecontroleerd beginnen te ontbranden). Hogecompressie motoren zoals bijvoorbeeld een AMImotor hebben super ( 98 ) nodig om heel te blijven. Bij pingelen kan je gaten in zuigers krijgen en andere enge dingen. (Of dat bij de CX zo is zul je aan een CX-specialist moeten vragen, daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven.) Zolang je echter de motor niet te zwaar belast zal het wel goed gaan, hoor! Moderne hogecompressie motoren zijn uitgerust met een pingelsensor, die zorgt ervoor dat er meer brandstof ingespoten wordt als pingelen dreigt te gebeuren.
Daarnaast heb je het probleem van lood/loodvervanger. Dit is smering voor de kleppen in de motor. Wanneer een motor prima op LPG loopt kan je de smering ook wel achterwege laten, je zit alleen vaker aan klepspeling stellen. De boel slijt iets harder. Niet zo ernstig als je dit een keertje vergeet, dus. Er zijn zelfs mensen die 1 op de 3 tankbeurten loodvervanger toevoegen.
Al met al valt het wel mee.
Groeten,
Jan


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Hee Chinco, ben jij dat? Geen BX diesel meer?
Jan heeft natuurlijk gelijk, ik durf het ook niet aan in mijn CXen. Meer info op http://www.citroen-cxclub.nl/ en dan FAQ.
Chinco schreef:Onzin! Het kan wel degelijk kwaad voor 1 keer verkeerde benzine en 98 alleen geeft geen betere smering! Het gaat erom wat het octaangetal inhoud, WAAROM moet je 98 tanken en WAAROM moet je loodvervanger tanken?
Het octaangetal geeft aan hoe groot de klopvastheid van de brandstof is. Hoe hoger dit getal, hoe minder kans op pingelen (= ongecontroleerd beginnen te ontbranden). Hogecompressie motoren zoals bijvoorbeeld een AMImotor hebben super ( 98 ) nodig om heel te blijven. Bij pingelen kan je gaten in zuigers krijgen en andere enge dingen. (Of dat bij de CX zo is zul je aan een CX-specialist moeten vragen, daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven.) Zolang je echter de motor niet te zwaar belast zal het wel goed gaan, hoor! Moderne hogecompressie motoren zijn uitgerust met een pingelsensor, die zorgt ervoor dat er meer brandstof ingespoten wordt als pingelen dreigt te gebeuren.
Daarnaast heb je het probleem van lood/loodvervanger. Dit is smering voor de kleppen in de motor. Wanneer een motor prima op LPG loopt kan je de smering ook wel achterwege laten, je zit alleen vaker aan klepspeling stellen. De boel slijt iets harder. Niet zo ernstig als je dit een keertje vergeet, dus. Er zijn zelfs mensen die 1 op de 3 tankbeurten loodvervanger toevoegen.
Al met al valt het wel mee.Groeten,
Jan
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
arjan_verkade schreef:ik dacht dat een CX atlijd wel op 95 kon rijden? met uitzondering van de GTi motoren die lopen er soms niet lekker op
of geld dit alleen voor type 2?
dat zal wel dan
nee een type 1 kan sommige modellen oop op 95 die van mij rijdt er prima op
ernst23 schreef:Hee Chinco, ben jij dat? Geen BX diesel meer?
Jan heeft natuurlijk gelijk, ik durf het ook niet aan in mijn CXen. Meer info op http://www.citroen-cxclub.nl/ en dan FAQ.
[offtopic]
Yep, it’s me. Ik kon geen enkele goede BX Break vinden die beter was dan mijn oude, dus ik kon geen vervanger vinden. Blijf wel stilletjes op zoek, maar dat zal wel nooit wat worden. De goede Breaks zijn verleden tijd, helaas.
Door het ongeluk met mijn arm vorig jaar is het sleutelen de eerste jaren lastiger, dus moest ik een vervanger zoeken waar ik niet aan hoef te sleutelen. Zo ben ik in de Xsara Break gekomen. De Dyane heb ik erbij om het sleutelen niet te verleren.
[/offtopic]
Veel mensen onderschatten de keuze voor brandstof. En meestal omdat met de onderliggende gedachten niet kent. Wel nuttig dat je daar wat van weet, zeker als je oude auto’s hebt. Ik zou ook niet graag mijn Dyane in de soep laten draaien!
Groeten,
Jan

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Even dit topic omhoog schoppen, naar aanleiding van een opmerking die ik kreeg bij de technische meeting van de CX Club, afgelopen zondag bij Beau Wouda.
Iemand van de Technische Commissie vertelde (beweerde klinkt meteen zo veroordelend) me dat ik met mijn 2 liter uit 1977 rustig euro95 kon tanken, dat had hij zo vaak gedaan met zijn CX-en. Dit terwijl de hierboven al aangehaalde FAQ op de clubsite toch duidelijk vermeldt dat er 98 in mijn CX moet. Hoe zit dit nu?
En: kan het af en toe niet toevoegen van loodvervanger (om de tankbeurt ongeveer) een oorzaak zijn van het volgende probleem:
Mijn CX loopt op zich prima stationair, maar wil bij scherp afremmen tot (bijna) stilstand regelmatig afslaan, het toerental valt dan van pakweg 2000 toeren zonder haperen terug naar 0, alsof ik de motor afzet. Ook blijft ie, als ik na een flink stuk rijden de motor uitzet, nog even “doorhobbelen”.
Tijdens de technische meeting is een sensortje achter op de carburateur, dat het stationair toerental regelt, vervangen, maar daarna gebeurde het nog vaker dan normaal, dus ik heb de oude maar weer teruggeplaatst.
Wie biedt hulp….?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

















Totaal aantal Berichten: 1615
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
citroenc2 schreef:moet je niet te vaak doen denk ik volgens mijn heeft superplus veel meer smering enz dan 95
Heeft niks met smering te maken, maar met klopvastheid (octaangetal). Een te laag octaangetal kan schade veroorzaken aan zuigers, wanden, lagers, etc. Maar niet met 1 keertje…
Ik zou ook niet afgaan op het verhaal van slechts 1 persoon, maar gewoon het aanbevolen RON-getal aanhouden voor je benzine.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb het vermoeden dat de ongeblazen CX motoren waarschijnlijk gewoon prima lopen op euro95. Ik doe het ook niet hoor, maar ik vermoed, zeker als je de motor niet zwaar belast, dat het gewoon goed gaat. Het zijn relatief lage compressie motoren, en ze genereren niet zoveel vermogen per liter inhoud. Zal dus allemaal wel kunnen. Dit van iemand die er altijd Total Excellium in gooit alleen. Heb weleens een paar tanks 95 met m’n gti gereden. Geen enkel merkbaar probleem toen, maar tegewoordig gaat ook daar alleen excellium oid in.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
ga dan ook op diesel rijden
goedkoper zuiniger en maar in 1 soort te koop
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
95 kan helemaal geen kwaad , heb een CX met citroen motor jaren op NORMAAL benzine ( voorloper van 95 ) lopen gehad zonder één enkel probleem .
Walter
Meten is weten , gissen is missen












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
ik heb in al m’n citroens (2cv,acadiane,DS en CX) altijd euro 95 gegooid zonder ook maar het kleinste probleem, ik zie ook echt het nut niet van 98 in een lage compressie motor
Wat is Citroën rijden toch formidabel !

















Totaal aantal Berichten: 1615
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
PHoskam schreef:ik heb in al m’n citroens (2cv,acadiane,DS en CX) altijd euro 95 gegooid zonder ook maar het kleinste probleem, ik zie ook echt het nut niet van 98 in een lage compressie motor
Wat zegt de fabrikant dan? En wat voor problemen hadden die Citroens na verloop van tijd dat je ze weg deed? Vaak legt men namelijk geen correlatie tussen het jarenlang tanken van een te laag octaangetal en bijvoorbeeld olieklekkage of een tikkende zuiger oid. Het probleem doet zich namelijk ook niet direct voor bij het tanken van een verkeerde benzine. Een geoefend luisteraar kan in sommige gevallen echter wel pingelen horen.
A-types hebben wel hoge compressiemotoren. Overigens is de compressie geen absoluut getal waar je aan kunt herleiden wat voor benzine je zou moeten tanken.












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Handjes schreef:PHoskam schreef:ik heb in al m’n citroens (2cv,acadiane,DS en CX) altijd euro 95 gegooid zonder ook maar het kleinste probleem, ik zie ook echt het nut niet van 98 in een lage compressie motor
Wat zegt de fabrikant dan? En wat voor problemen hadden die Citroens na verloop van tijd dat je ze weg deed? Vaak legt men namelijk geen correlatie tussen het jarenlang tanken van een te laag octaangetal en bijvoorbeeld olieklekkage of een tikkende zuiger oid. Het probleem doet zich namelijk ook niet direct voor bij het tanken van een verkeerde benzine. Een geoefend luisteraar kan in sommige gevallen echter wel pingelen horen.
A-types hebben wel hoge compressiemotoren. Overigens is de compressie geen absoluut getal waar je aan kunt herleiden wat voor benzine je zou moeten tanken.
die citroens hadden 0 problemen en rijden nu nog, heb met iedere auto aardig wat km’s gemaakt en nooit ergens last van gehad, m’n eerst ds zelfs totaal 200000km op LPG met de originele kop.
vwb pingelen dat hoor ik zelf ook wel, heb op het innovam in nieuwegein gezeten (nee, niet op het dak) en daar ook wel eea geleerd.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !