1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Euro95 in een cx2000 ‘76
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 06 juni 2006 10:38 PM

Gisternacht moest ik noodgedwongen euro95 tanken (15 liter). Normaal gooi ik er 98 in maar dat is langs de snelweg bijna niet meer te krijgen. Vandaag heb ik er de tank helemaal aangevuld met superplus. Is het erg slecht om even met Euro95 te rijden?

Volgens gemaakte berekeningen had ik het allemaal prima kunnen halen met mijn volle tankje superplus maar 4 uur file rijden rond landgraaf hebben roet in het eten gegooit.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 06 juni 2006 11:20 PM
  [ # 1 ]

maakt niet zo heel veel uit voor een keer
octaan gehalte is alleen lager Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 juni 2006 11:41 PM
  [ # 2 ]

moet je niet te vaak doen denk ik volgens mijn heeft superplus veel meer smering enz dan 95

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juni 2006 11:52 PM
  [ # 3 ]

ik dacht dat een CX atlijd wel op 95 kon rijden? met uitzondering van de GTi motoren die lopen er soms niet lekker op

of geld dit alleen voor type 2?
dat zal wel dan Smile

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 07 juni 2006 12:01 AM
  [ # 4 ]

Onzin! Het kan wel degelijk kwaad voor 1 keer verkeerde benzine en 98 alleen geeft geen betere smering! Het gaat erom wat het octaangetal inhoud, WAAROM moet je 98 tanken en WAAROM moet je loodvervanger tanken?
Het octaangetal geeft aan hoe groot de klopvastheid van de brandstof is. Hoe hoger dit getal, hoe minder kans op pingelen (= ongecontroleerd beginnen te ontbranden). Hogecompressie motoren zoals bijvoorbeeld een AMImotor hebben super ( 98 ) nodig om heel te blijven. Bij pingelen kan je gaten in zuigers krijgen en andere enge dingen. (Of dat bij de CX zo is zul je aan een CX-specialist moeten vragen, daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven.) Zolang je echter de motor niet te zwaar belast zal het wel goed gaan, hoor! Moderne hogecompressie motoren zijn uitgerust met een pingelsensor, die zorgt ervoor dat er meer brandstof ingespoten wordt als pingelen dreigt te gebeuren.
Daarnaast heb je het probleem van lood/loodvervanger. Dit is smering voor de kleppen in de motor. Wanneer een motor prima op LPG loopt kan je de smering ook wel achterwege laten, je zit alleen vaker aan klepspeling stellen. De boel slijt iets harder. Niet zo ernstig als je dit een keertje vergeet, dus. Er zijn zelfs mensen die 1 op de 3 tankbeurten loodvervanger toevoegen.
Al met al valt het wel mee.

Groeten,
Jan

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 07 juni 2006 01:36 AM
  [ # 5 ]

Hee Chinco, ben jij dat? Geen BX diesel meer?

Jan heeft natuurlijk gelijk, ik durf het ook niet aan in mijn CXen. Meer info op http://www.citroen-cxclub.nl/ en dan FAQ.

Chinco schreef:

Onzin! Het kan wel degelijk kwaad voor 1 keer verkeerde benzine en 98 alleen geeft geen betere smering! Het gaat erom wat het octaangetal inhoud, WAAROM moet je 98 tanken en WAAROM moet je loodvervanger tanken?
Het octaangetal geeft aan hoe groot de klopvastheid van de brandstof is. Hoe hoger dit getal, hoe minder kans op pingelen (= ongecontroleerd beginnen te ontbranden). Hogecompressie motoren zoals bijvoorbeeld een AMImotor hebben super ( 98 ) nodig om heel te blijven. Bij pingelen kan je gaten in zuigers krijgen en andere enge dingen. (Of dat bij de CX zo is zul je aan een CX-specialist moeten vragen, daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven.) Zolang je echter de motor niet te zwaar belast zal het wel goed gaan, hoor! Moderne hogecompressie motoren zijn uitgerust met een pingelsensor, die zorgt ervoor dat er meer brandstof ingespoten wordt als pingelen dreigt te gebeuren.
Daarnaast heb je het probleem van lood/loodvervanger. Dit is smering voor de kleppen in de motor. Wanneer een motor prima op LPG loopt kan je de smering ook wel achterwege laten, je zit alleen vaker aan klepspeling stellen. De boel slijt iets harder. Niet zo ernstig als je dit een keertje vergeet, dus. Er zijn zelfs mensen die 1 op de 3 tankbeurten loodvervanger toevoegen.
Al met al valt het wel mee.

Groeten,
Jan

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 juni 2006 01:38 AM
  [ # 6 ]
arjan_verkade schreef:

ik dacht dat een CX atlijd wel op 95 kon rijden? met uitzondering van de GTi motoren die lopen er soms niet lekker op

of geld dit alleen voor type 2?
dat zal wel dan Smile

nee een type 1 kan sommige modellen oop op 95 die van mij rijdt er prima op Wink

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 07 juni 2006 12:30 PM
  [ # 7 ]
ernst23 schreef:

Hee Chinco, ben jij dat? Geen BX diesel meer?

Jan heeft natuurlijk gelijk, ik durf het ook niet aan in mijn CXen. Meer info op http://www.citroen-cxclub.nl/ en dan FAQ.

[offtopic]
Yep, it’s me. Wink Ik kon geen enkele goede BX Break vinden die beter was dan mijn oude, dus ik kon geen vervanger vinden. Blijf wel stilletjes op zoek, maar dat zal wel nooit wat worden. De goede Breaks zijn verleden tijd, helaas.
Door het ongeluk met mijn arm vorig jaar is het sleutelen de eerste jaren lastiger, dus moest ik een vervanger zoeken waar ik niet aan hoef te sleutelen. Zo ben ik in de Xsara Break gekomen. De Dyane heb ik erbij om het sleutelen niet te verleren. Wink
[/offtopic]

Veel mensen onderschatten de keuze voor brandstof. En meestal omdat met de onderliggende gedachten niet kent. Wel nuttig dat je daar wat van weet, zeker als je oude auto’s hebt. Ik zou ook niet graag mijn Dyane in de soep laten draaien!

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 24 oktober 2006 05:37 PM
  [ # 8 ]

Even dit topic omhoog schoppen, naar aanleiding van een opmerking die ik kreeg bij de technische meeting van de CX Club, afgelopen zondag bij Beau Wouda.
Iemand van de Technische Commissie vertelde (beweerde klinkt meteen zo veroordelend) me dat ik met mijn 2 liter uit 1977 rustig euro95 kon tanken, dat had hij zo vaak gedaan met zijn CX-en. Dit terwijl de hierboven al aangehaalde FAQ op de clubsite toch duidelijk vermeldt dat er 98 in mijn CX moet. Hoe zit dit nu?

En: kan het af en toe niet toevoegen van loodvervanger (om de tankbeurt ongeveer) een oorzaak zijn van het volgende probleem:

Mijn CX loopt op zich prima stationair, maar wil bij scherp afremmen tot (bijna) stilstand regelmatig afslaan, het toerental valt dan van pakweg 2000 toeren zonder haperen terug naar 0, alsof ik de motor afzet. Ook blijft ie, als ik na een flink stuk rijden de motor uitzet, nog even “doorhobbelen”.

Tijdens de technische meeting is een sensortje achter op de carburateur, dat het stationair toerental regelt, vervangen, maar daarna gebeurde het nog vaker dan normaal, dus ik heb de oude maar weer teruggeplaatst.

Wie biedt hulp….?  Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1615
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 24 oktober 2006 05:56 PM
  [ # 9 ]
citroenc2 schreef:

moet je niet te vaak doen denk ik volgens mijn heeft superplus veel meer smering enz dan 95

Heeft niks met smering te maken, maar met klopvastheid (octaangetal). Een te laag octaangetal kan schade veroorzaken aan zuigers, wanden, lagers, etc. Maar niet met 1 keertje…

Ik zou ook niet afgaan op het verhaal van slechts 1 persoon, maar gewoon het aanbevolen RON-getal aanhouden voor je benzine.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 24 oktober 2006 06:07 PM
  [ # 10 ]

Ik heb het vermoeden dat de ongeblazen CX motoren waarschijnlijk gewoon prima lopen op euro95. Ik doe het ook niet hoor, maar ik vermoed, zeker als je de motor niet zwaar belast, dat het gewoon goed gaat. Het zijn relatief lage compressie motoren, en ze genereren niet zoveel vermogen per liter inhoud. Zal dus allemaal wel kunnen. Dit van iemand die er altijd Total Excellium in gooit alleen. Heb weleens een paar tanks 95 met m’n gti gereden. Geen enkel merkbaar probleem toen, maar tegewoordig gaat ook daar alleen excellium oid in.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 24 oktober 2006 08:17 PM
  [ # 11 ]

ga dan ook op diesel rijden Wink

goedkoper zuiniger en maar in 1 soort te koop

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 24 oktober 2006 08:59 PM
  [ # 12 ]

95 kan helemaal geen kwaad , heb een CX met citroen motor jaren op NORMAAL benzine ( voorloper van 95 ) lopen gehad zonder één enkel probleem .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 24 oktober 2006 09:12 PM
  [ # 13 ]

ik heb in al m’n citroens (2cv,acadiane,DS en CX) altijd euro 95 gegooid zonder ook maar het kleinste probleem, ik zie ook echt het nut niet van 98 in een lage compressie motor

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1615
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 24 oktober 2006 09:33 PM
  [ # 14 ]
PHoskam schreef:

ik heb in al m’n citroens (2cv,acadiane,DS en CX) altijd euro 95 gegooid zonder ook maar het kleinste probleem, ik zie ook echt het nut niet van 98 in een lage compressie motor

Wat zegt de fabrikant dan? En wat voor problemen hadden die Citroens na verloop van tijd dat je ze weg deed? Vaak legt men namelijk geen correlatie tussen het jarenlang tanken van een te laag octaangetal en bijvoorbeeld olieklekkage of een tikkende zuiger oid. Het probleem doet zich namelijk ook niet direct voor bij het tanken van een verkeerde benzine. Een geoefend luisteraar kan in sommige gevallen echter wel pingelen horen.

A-types hebben wel hoge compressiemotoren. Overigens is de compressie geen absoluut getal waar je aan kunt herleiden wat voor benzine je zou moeten tanken.

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 24 oktober 2006 09:39 PM
  [ # 15 ]
Handjes schreef:
PHoskam schreef:

ik heb in al m’n citroens (2cv,acadiane,DS en CX) altijd euro 95 gegooid zonder ook maar het kleinste probleem, ik zie ook echt het nut niet van 98 in een lage compressie motor

Wat zegt de fabrikant dan? En wat voor problemen hadden die Citroens na verloop van tijd dat je ze weg deed? Vaak legt men namelijk geen correlatie tussen het jarenlang tanken van een te laag octaangetal en bijvoorbeeld olieklekkage of een tikkende zuiger oid. Het probleem doet zich namelijk ook niet direct voor bij het tanken van een verkeerde benzine. Een geoefend luisteraar kan in sommige gevallen echter wel pingelen horen.

A-types hebben wel hoge compressiemotoren. Overigens is de compressie geen absoluut getal waar je aan kunt herleiden wat voor benzine je zou moeten tanken.

die citroens hadden 0 problemen en rijden nu nog, heb met iedere auto aardig wat km’s gemaakt en nooit ergens last van gehad, m’n eerst ds zelfs totaal 200000km op LPG met de originele kop.

vwb pingelen dat hoor ik zelf ook wel, heb op het innovam in nieuwegein gezeten (nee, niet op het dak) en daar ook wel eea geleerd.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook