mijn cx 2.5 diesel van 1986 slaat niet meer aan. ik had de motor gestart, keerde in de straat, wilde wegrijden in z’n 1, het vermogen valt weg, ik trap de koppeling in en geef wat gas, motor komt weer op toeren, ik trek weer op, motor slaat af. weer 20 seconden voorgegloeid, maar niet meer aanslaan. paar keer geprobeerd, maar niets. kan het nu zo zijn dat er te veel diesel in de cilinders zit, dus verzopen? de tank zit nog voor ruim een kwart vol.
zo ja, wat is de handigste manier om dit te verhelpen?
mocht dit niet lukken, wie weet er in de buurt van stompwijk (den haag dus), een dieselspecialist om meteen de pomp en verstuivers eens goed te kunnen beoordelen, de laatste tijd was het rijgedrag behoorlijk schokkerig, en rookte hij behoorlijk. en, zoals die vriendelijke dame riep, die mij eerst afsneed: ‘hé eikel, je auto stinkt als de hel!”.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
Rookt hij ook behoorlijk wanneer het starten wou? Nu de winter eraan komt lees ik veel problemen met starten wat oa kan komen door de gloeiers. Iets wat ik eerst niet wist, maar het blijkt dat gloeibougies ook meewerken tijdens het rijden
Kan ook liggen aan lucht in dieselleiding of slechte dieselpomp
Ik denk ook eerder lucht in de dieselleiding, ook omdat hij eerder al wel gelopen had zoals je zei…
Met deze temperaturen heb je inderdaad de gloeiers ook wel weer nodig ja.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Re: kan je een diesel verzuipen?
Als er valse lucht wordt aangezogen loopt de motor heel slecht: enorm schokkerig. Als gloeibougies(spiralen) slecht worden zal de motor steeds slechter aanslaan en gaat het gepaard met een enorme rookontwikkeling. Ik heb dat laatste meegemaakt en het vreemde was dat je van de een op de andere dage een heel slecht startende motor hebt. Temperatuur zal er zeker mee te maken hebben.
Of gloeibougies hun werk doen ook tijdens het rijden is mij niet bekend.
Suc6 met verhelpen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De gloeispiralen werken alleen tijdens het voorgloeien. Ze brengen de cylinders op temperatuur omdat er anders geen ontploffing ontstaat bij inspuiting van diesel. Als de motor even gelopen heeft is deze voldoende warm om te blijven lopen. Wat Patrick zegt klopt wel. Het is een soort lamp met een gloeidraad er in. Als die draad dus kapot gaat werkt hij van de enen op de andere keer niet meer.
Voor controle bij een specialist kan je in Z’meer terecht bij Diesel Service West in de Edelgasstraat, of in Gouda (waar ik geweest ben) bijStocking Diesel Service op de Oudebrugweg
René
XM 2.1D ‘92 (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)
Kilometervreter schreef:De gloeispiralen werken alleen tijdens het voorgloeien. (..)
Ijs schreef:Iets wat ik eerst niet wist, maar het blijkt dat gloeibougies ook meewerken tijdens het rijden(..)
ik denk dat dat laatste alleen voor de HDi’s geldt, die gloeien idd ook na (maar praktisch niet voor)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
inderdaad stond de afgelopen weken de straat redelijk blauw als ik de cx startte, duidt dus op slechte gloeispiralen. zijn deze eenvoudig te vervangen en zoja, waar haal je die?
op 2cv-onderdelen-gebied weet ik alles wel te vinden, maar op cx-gebied nog niet.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
supercees schreef:inderdaad stond de afgelopen weken de straat redelijk blauw als ik de cx startte, duidt dus op slechte gloeispiralen. zijn deze eenvoudig te vervangen en zoja, waar haal je die?
op 2cv-onderdelen-gebied weet ik alles wel te vinden, maar op cx-gebied nog niet.
Bel een garage of een materialenzaak. Ik weet echt niet meer wat ze gekost hebben. Ik weet wel dat de monteur ongeveer een uur is bezig geweest met vervanging (ZX diesel). De brandstofleidingen zitten enigszins in de weg.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
supercees schreef:inderdaad stond de afgelopen weken de straat redelijk blauw als ik de cx startte, duidt dus op slechte gloeispiralen. zijn deze eenvoudig te vervangen en zoja, waar haal je die?
op 2cv-onderdelen-gebied weet ik alles wel te vinden, maar op cx-gebied nog niet.
Ik denk dat deze problemen voornamelijk veroorzaakt worden door het aanzuigen van lucht ipv diesel of een slechte brandstofpomp. Is de brandstofafsluitklep (solenoide) geen langzame dood gestorven?
Gloeiers zijn ALLEEN voor de koude(/warme) start van toepassing en de eerste 10tallen seconden na het starten. Een warme motor start ook prima zonder gloeiers, alleen dan zou het net wat langer duren en met de gloeiers erbij gaat het allemaal net wat mooier en soepeler.
Als de motor eenmaal na het starten mooi rond loopt en uitgenageld is dan hebben de gloeiers geen functie meer. De verbranding genereert dan voldoende hitte om de zaak aan de gang te houden.
Een diesel verzuipen is trouwens bijna niet mogelijk. Een benzinemotor verzuipt als de bougie nat slaat. Een dieselmotor werkt door zelfontbranding. Als de temperatuur na compressie hoog genoeg is, dan begint de ingespoten brandstof vanzelf te ontbranden, mede door de hoge druk. Als er dan nog diesel aanwezig is, begint deze vanzelf mee te branden. Je kan wel eens zien na een eerste mislukte startpoging (heb ik wel eens als ik even vergeet te gloeien) dat ie teveel diesel heeft gekregen. De niet onbrande diesel geeft een blauw/grijzig rookgordijn dat gelijk weer weg is als de motor goed rondloopt.





Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Slecht starten van een diesel;
gloeispiralen , als er een of meer niet meedoen dan krijg je slecht startgedrag, in de zomer bij temperaturen boven de 10 graden kun je hem nog wel starten op de manier door de compressie heen starten. Bij deze temperaturen lukt dat echter meestal niet meer, maar roken en stinken tijdens het rijden? niet met deze diagnose. Behalve als de motor net gestart is.
Mogelijkheid twee; een (bijna) verstopt dieselfilter, dit zou verklaren waarom je CX eerst wel aansloeg maar bij vraag naar vermogen de pijp aan de welbekende Maarten geeft. Check dus je brandstoffilters. Roken en stinken behoort zeker tot de mogelijkheden doordat de motor in feite overbelast wordt.
Mogelijkheid drie; valse lucht aanzuigen? Dat geloof ik niet zo omdat een dieselmotor (afhankelijk van de grootte van het lek) na een paar minuten zeker weer start maar dan weer stopt en niet voorgoed zegt van “doe het zelf maar”.
Mogelijkheid vier; defecte verstuivers. De verstuivers lekken en druppelen, dit veroorzaakt over het algemeen geen startproblemen maar zorgt wel voor stank en roetoverlast (zwarte rook)
Mogelijkheid vijf; brandstofpomp, indien de motor daarop stopt dan heb je een groot probleem, meestal is de pomp dan overleden
Mogelijkheid zes: zoals eerder al aangegeven, ook door anderen, werkt een diesel volgens het principe van zelfontbranding. Als de motor in matige conditie is (zuigerveren/ klepseals, e.d.) dan is de motor niet meer in staat om de nodige compressie op te bouwen voor het laten ontbranden van het mengsel, als de slijtage niet al te groot is zal een dieselmotor boven de tien graden wel aan willen slaan maar daaronder beslist niet.
Mogelijke opties; eerst compressie (laten) meten om de conditie van de motor te bepalen, verstuiverleiding los nemen om na te gaan of de motor wel brandstof krijgt, gloeibougies Ohms testen, niet door kunnen meten betekent defect, brandstoffilter(s) vervangen en eventueel tank reinigen, verstuivers laten checken en opnieuw af laten stellen.
Het geheel klinkt als achterstallig onderhoud! In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft ook een dieselmotor onderhoud nodig.
Succes bij het oplossen van deze puzzel
Succes.
Gert
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
kijk, dat is nog eens een uitgebreid antwoord. ik ga eerst de gloeispiralen, verstuiver en brandstofpomp vervangen en eens kijken wat er dan gebeurt. deze hoop ik volgende week binnen te hebben voor rond de 100 euro.
het blok heeft nu 360.000 km gedraaid, lijkt mij nog niet zo veel, toch?
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
Ik zou toch eerst maar eens kijken of je geen lucht in de leidingen hebt. Dat veroorzaakt absoluut wel dat je wagen helemaal niet meer start, ik heb al eens midden in de nacht op een carpool stilgestaan met dit geintje. Ik neem aan dat je een handpomp hebt, even flink pompen en druk op de leidingen zetten en dan weer proberen te starten. Als dat niet lukt iemand anders laten starten terwijl je zelf pompt met de handpomp. Als dat niet lukt het verhaal van mr. ds volgen…
Succes!
Jan
Chinco schreef:Ik zou toch eerst maar eens kijken of je geen lucht in de leidingen hebt. Dat veroorzaakt absoluut wel dat je wagen helemaal niet meer start, ik heb al eens midden in de nacht op een carpool stilgestaan met dit geintje. Ik neem aan dat je een handpomp hebt, even flink pompen en druk op de leidingen zetten en dan weer proberen te starten. Als dat niet lukt iemand anders laten starten terwijl je zelf pompt met de handpomp. Als dat niet lukt het verhaal van mr. ds volgen…
Succes!
Jan
Wat ik nog mis.. Deed deze auto het verder goed de tijd ervoor of is het ineens? Verstopt brandstoffilter is ook een goed punt. Komt wel in de buurt van een slecht werkende solenoide trouwens.





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
supercees schreef:kijk, dat is nog eens een uitgebreid antwoord. ik ga eerst de gloeispiralen, verstuiver en brandstofpomp vervangen en eens kijken wat er dan gebeurt. deze hoop ik volgende week binnen te hebben voor rond de 100 euro.
het blok heeft nu 360.000 km gedraaid, lijkt mij nog niet zo veel, toch?
Vervangen kan altijd nog, eerst diagnose stellen! Lukraak onderdelen vervangen terwijl het inderdaad misschien een verstopt filter, slechte afsluiter of een luchtbel is, noem ik geld over de balk smijten.
En verder weet je niet zeker waar de stank/rook door komt. Is ook moeilijk te bepalen als je motor niet loopt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Chinco schreef:Ik zou toch eerst maar eens kijken of je geen lucht in de leidingen hebt. Dat veroorzaakt absoluut wel dat je wagen helemaal niet meer start, ik heb al eens midden in de nacht op een carpool stilgestaan met dit geintje.
Absoluut, ook wel eens met een diesel gestaan waarvan de kwikfit-idioot was ‘vergeten’ om het afdichtringetje bij het brandstoffilter toe te passen.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
de cx heeft een half jaar geleden, nog geen 10.000 km geleden, een grote beurt gehad, waarbij alle vloeistoffen en filters vervangen zouden zijn, maar goed, dat zal ik dan eerst proberen.
waar zit die handpomp?
en kan ik het filter uitspoelen met diesel of ...?
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974