Soms denk ik er weleens aan om een CX te kopen in Duitsland bijvoorbeeld. Er is daar meer keus en ze zijn goedkoper.
Maar hoe werkt dat in het buitenland? Ga je dan ook naar het postkantoor om de boel over te laten schrijven? En als een auto die je daar wilt kopen, niet meer APK-gekeurd is in dat land, mag je er dan nog wel mee naar Nederland rijden?
bedenk eerst eens waarom cx en in duitsland goedkoper zijn.
ik heb geen ervaring met duitse cxen hoor, maar ik kan me voorstellen dat er vaak hard mee gereden werd.
van de andere kant waren de afstanden waarschijnlijk ook groot, dus weinig koude starts.
je mag ook niet met de auto rijden als hij nog wel gekeurd is.
officieel kun je twee dingen doen:
de auto met een ambulance oid naar nederland halen.
de duitse eigenaar de auto laten bezorgen.
ik heb wel eens gehoord dat er ook mensen zijn die met een kenteken van een vergelijkbare auto gaan rijden (maar dat mag natuurlijk niet en je bent echt de ... als je een ongeluk krijgt)
invoeren gaat heel simpel, afhankelijk van de leeftijd het restbedrag bpm betalen, verwijderingsbijdrage (ik snap dat niet want het is juist de bedoeling de auto te houden) betalen, invoerkeuring + apk, kenteken aanvragen bij de rdw, verzekeren, rijden.
o ja, misschien dat restaureren er ook nog ergens tussen moet.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
ik heb onderhand een stuk of 7 cx en en een behoorlijk aantal andere auto’s uit duitsland gehaald.
de meeste voor eigen gebruik.
nu rijd ik in een xm exclusive 2.5 td ook een duitser.
uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de duitse cx’en over het algemeen
een stuk beter zijn dan de nederlandse met name de diesel’s
omdat ze in duitsland een ander wegenbelastingstelsel hebben, maakt het voor een duitser niet veel uit of hij diesel of benzine rijd.
daarom kun je daar dus ook nog diesels met heel weinig kmt vinden.
mijn 89’ cx had 54.185 toen ik hem kocht in 2000
de 95’ xm heeft nu 116000.
ook zijn alle vorige eigenaren bekent, (staat op je fahrzeugsbrief=kenteken)
wat betreft het harde rijden, das waar er word harder gereden dan bij ons, maar wij zijn hier zo gewent aan het niet harder mogen dan 120
dat we eigenlijk zeggen dat harder waarschijnlijk niet goed is voor een auto.
maar waarom kan een gti turbo dan 220
en trd t2 195
en volgas rijden doen ze nu ook weer niet..
ik kan je het zeker aan raden om eens over de grens te kijken, en mocht je adressen nodig zijn kan ik je daar ook wel aan helpen…
We zitten niet meer in de jaren ‘90
In duitsland en belgie is het ook wel gebeurt met de goedkope cx’en,de koopjes.
Bijna alles zit in het liefhebber circuit en daar betaal je dan ook voor.
Ik denk dat je beter in het zuiden van europa naar cx’en kunt gaan zoeken.
Als je een beetje je best doet kun je in ned. ook wel iets vinden voor een geschikte prijs,lukt mij ieder jaar nog.
Er zijn best veel cx’en ingevoerd,daar zitten echt wel wat roestarme exemplaren tussen,die je geschikt kunt kopen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
in het ene land moet je wel de auto overschrijven en het andere weer niet zorg wel ervoor dat je altijd de juiste papieren bij de auto krijg
verder is een duitse auto vaak beter onderhouden dan een ned auto
kwa roest moet je gewoon goed kijken hoe en wat
Als je een auto vindt en hij staat niet te ver uit de buurt, dan wil ik best behulpzaam zijn om de auto te bekijken en eventueel naar nederland te rijden….
Groetjes,
Martin.
Thanks Martin
Maar mag dat dan wel? In een antwoord bovenaan staat dat je niet mag rijden in het buitenland met een auto die je daar koopt. Dat je hem op een ambulance naar Nederland moet brengen.
Ehhrr, ik woon in duitsland rij met een duits kenteken rond, en heb een duits rijbewijs, waarom zou ik een auto niet de grens over kunnen rijden??
Groetjes,
Martin.
Ik dacht dat men bedoelde dat het niet toegestaan is om met een Nederlands rijbewijs een auto vanuit Duitsland, met een Duits kenteken, naar Nederland te rijden. Maar dit moet toch ook kunnen?
In therorie kan dit wel, maar verzekerings-technisch kon het wel eens zeeeeer lastig worden…
Groetjes,
Martin.
Je mag niet met duitse platen rijden, alleen wie ziet het?
Probleem is alleen je krijgt die platen niet mee, die staan op naam in dld,
ofwel gaan gewoon op de volgende auto.
In Dld kun je een auto export aanmelden, moet ie wel tuv, soort apk hebben. Je kunt m dan verzekeren bij de adac, kun je legaal naar huis rijden. kostmaximaal 200 euro.
Verzekeren is nooit het probleem, je kunt gewoon verzekeren op chassis nummer meestemaatschapijen doen dat wel.
Cx in buitenland is zeker een goed idee, zijn er meer en vaak ook mooier.
De mooiste autos hebben ze in zwitserland.
Komt de mijne ook vandaan.
Voor van het buiteland, autos staan nogal eens in garages gestald.
Ik had nog een mooie franse gezien op:
http://www.motorlegend.com/annonces-automobile/CITROEN CX-occasion-23428.html
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Mensen weten jullie waarom ik dit topic startte? Ik vind dat in Nederland de prijzen van CX’en kunstmatig hoog worden gehouden door de zogenaamde “liefhebbers” die ze te koop aanbieden. Deze “liefhebbers” willen debiel veel verdienen bij het verkopen van een CX. Daarom in het aantrekkelijker een CX in Duitsland of Frankrijk te kopen. Daar vind je vaak onder de 1000 euro al een redelijk goede CX. (En ik ben een student en ik heb dus niet veel geld).
Bovendien lijkt het wel of mensen in elk ander land dan Nederland zuiniger omgaan met auto’s. In Nederland zie ik veel uitgewoonde en afgeragde CX’en te koop staan, in het buitenland zie je bijna alleen nette auto’s staan.
ik denk dat er nog wel iets toegevoegd kan worden:
ik heb nl ook een cx uit duitsland gehaald (en een ds uit Belgie).
Ten eerste. Gewoon doen!.
de duitsers zijn vriendelijk en denken graag mee. Je kunt dus dingen afspreken. Bijvoorbeeld kenteken terugsturen. en een paar dagen verzekerd laten. of op kenteken laten en slepen. Dolley kan ook. vaders en vrienden vragen.
kosten: 100E plus apk bij RDW. afspraak via telefoon, je kunt een eendagskenteken krijgen. kun je ook laten verzekeren. rijd je met je tijdelijke nummerbord naar de rdw, bestel je nieuwe platen. klaar.
Je hebt gelijk, het kan uit.
.komma
Vergeet niet dat een serie 2 cx op kenteken zetten al gauw zo’n 1000 euro kost,de auto moet technisch klaar gemaakt worden.
Moet je dit door een specialist laten doen,reken maar op weer 1000 euro.
Dan nog de aanschafkosten en de transportkosten.
Ik weet niet wat je budget is maar onderschat de bijkomende kosten niet.
Een auto van 750 euro komt voor de leek zo al snel op 3000 euro.
Een belastingvrij exemplaar invoeren is beduidend goedkoper.
Ik ben het met je eens dat hier soms veel geld voor een cx gevraagd word,maar vergeet niet dat veel cx’en behoorlijk rot zijn.
Dat drijft de prijzen van de harde wagens behoorlijk op,bovendien zijn de gulden prijzen gewoon euro’s geworden.
Gewoon een optelsom maken,soms kun je in het buitenland voor weinig een harde wagen kopen.
Je kunt je afvragen of cx rijden met een kleine beurs wel verstandig is.
Gr Raymond
Het was een cx of niks