2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Remweg CX?
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 22 november 2006 12:47 AM
  [ # 16 ]

hmmm valt me echt tegen die remweg Sad

ik had echt verwacht dat de cx een waanzinnig goede remwerking zou hebben.
die van mij remmen vele malen beter dan van mijn peugeot (  Surprisedops:  ).

zal dus wel meer over peugeot dan over cx zeggen

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 22 november 2006 01:03 AM
  [ # 17 ]

Inderdaad, je zou zeggen dat een cx goed mee moet kunnen.
Maar wat is de remweg van een 2cv? Daar ben ik weleens benieuwd naar.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
hmcl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 22 november 2006 06:01 AM
  [ # 18 ]

Hartelijk dank, allen, voor de uitgebreide reacties.

Moet zeggen dat de remweg me verbaast.

Overigens, in Israel zijn de taxis uitgerust met een remlicht dat aangaat wanneer de voet abrupt van het gaspedaal afgaat. Dat scheel tiende(n) van een seconde, en dus minder kop-staart botsingen. (Verkeer in Israel is risicovoller dan werken bij het leger.)

Bij de CX is het wellicht zo dat de remmen veel eerder aangrijpen, en dat scheelt tijd, en dus afstand.

Nogmaals dank, groet,

hmcl

CX: Eindeloos

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 22 november 2006 10:13 AM
  [ # 19 ]
erikkuiper schreef:

ha leuk zo’n discussie.
ik ben het ermee eens dat het heel tegenstrijdig lijkt, maar ik heb eens een test gelezen waar de remweg met twee identieke vrachtwagens werd uitgevoerd.
de een maximaal beladen en de andere leeg.

het resultaat was een gelijke remweg.

nu even proberen dat natuurkundig te verklaren:

inderdaad de aanwezige energie is 0,5 x m x v2 (plus nog een beetje roterende energie van de wielen maar ok)

deze energie moet worden afgevoerd door te remmen.

de remenergie is kracht x remweg ( F x s).

F = wrijvingsconstante x m x g.

dus 0,5 x m x v2 = wrijvingsconst x m x g x s.

of de remweg s= (0,5 x v2)/(wrijvingsconst x 9,81)

zie je wel: geen massa in de fromule, ik kan me wel voorstellen dat de wrijvingsconstatnte niet helemaal rechtlijnig is.
maar theoretisch is de massa niet van invloed.

Mag ik hier het moment uit de mechanika inbrengen. Is de massa daar geen belangrijke factor? Om het moment van de beweging van de auto op te heffen is de massa toch een factor in de vergelijking?

Ik heb zelf jaren met lege en beladen bestelbussen gereden. Als ervaringsdeskundige moet ik dan toch wel constateren dat het wel degelijk uitmaakt of je bus beladen is of niet als het gaat om de remweg.

Jos van der Voort

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 22 november 2006 10:45 AM
  [ # 20 ]

Verkuilm wilde weten wat de remweg van een 2CV dan wel was. De resultaten volgens Autokampioen in 1982 voor de 2CV6 Charleston met schijfremmen: van 100-0, koud: 48 meter, pedaaldruk 35 kg. Warm ook 48 meter, pedaaldruk 40 kg. Eigenlijk prima waarden voor een onbekrachtigd systeem die volgens mij voornamelijk met het lage gewicht van het deusjevootje te maken hebben. Het idee van goede remmen zit ‘em volgens mij meer in de prima remwerking van HP-wagens in relatie tot de lage pedaalkracht.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 november 2006 01:13 PM
  [ # 21 ]

Mag ik hier het moment uit de mechanika inbrengen. Is de massa daar geen belangrijke factor?

Dat zit toch al in de energie dus 0.5*m*v*v, die hadden we al. Leuke discussie trouwens.

Misschien is het zo dat je busje wat krap bemeten was qua remmen, waardoor hij slechter remt met zware belading?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 november 2006 01:26 PM
  [ # 22 ]

Er zijn meer voorbeelden van theorie die tegen je gevoel in gaat: Als een auto door een looping moet rijden is het slagen alleen afhankelijk van de snelheid. Niet van de massa.( ik kan het natuurkundige bewijs niet meer uit mn hoofd leveren)... Een eend gaat met een bepaalde snelheid door een looping? dan gaat een volgeladen bus met de zelfde snelheid dat ook!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 november 2006 01:30 PM
  [ # 23 ]

... omdat de middelpuntvliedende kracht in de looping (die de auto tegen de weg drukt) evenredig is aan de massa, die weer evenredig is aan de zwaartekracht?

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 22 november 2006 01:31 PM
  [ # 24 ]
fluidphreak schreef:

Mag ik hier het moment uit de mechanika inbrengen. Is de massa daar geen belangrijke factor?

Dat zit toch al in de energie dus 0.5*m*v*v, die hadden we al. Leuke discussie trouwens.

Misschien is het zo dat je busje wat krap bemeten was qua remmen, waardoor hij slechter remt met zware belading?

Ford Transit
Iveco Daily
Mercedes Sprinter
Renault Master

Belading tussen de 500 en 1500KG en dat dagelijks gedurende een jaar of 6.

Jos van der Voort

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 november 2006 01:35 PM
  [ # 25 ]
fluidphreak schreef:

... omdat de middelpuntvliedende kracht in de looping (die de auto tegen de weg drukt) evenredig is aan de massa, die weer evenredig is aan de zwaartekracht?

Yep! even dingen als downforce niet meegerekend… ( een formule 1 auto uit de jaren 80 had bij 80km /uur genoeg downforce om op het plafond van een tunnel te kunnen rijden!)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 22 november 2006 09:16 PM
  [ # 26 ]

interesant, eend remt dus helemaal niet niet hard! Had altijd het idee dat die eenden snelller stil stonden, is dus niet zo.

Er is wel een duits filmje uit iets van 1980, daarin doen ze oa een remtest met een dikken benz, een porsche en een eend. Daarin remde de eend het harts van alle drie.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 18 november 2008 03:15 PM
  [ # 27 ]

Kan een CX zonder problemen op elke remmentestbank dan ????

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 18 november 2008 04:05 PM
  [ # 28 ]

Ja, ik denk het wel, een CX heeft toch ook gewoon wielen met banden en remmen?

Profiel  
 
Gepost: 18 november 2008 04:16 PM
  [ # 29 ]

Misschien moet je de remweg van een CX ook eens vergelijken met andere auto’s die op de markt kwamen in 1974…

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 18 november 2008 04:23 PM
  [ # 30 ]
garagestmarien schreef:

Ja, ik denk het wel, een CX heeft toch ook gewoon wielen met banden en remmen?


Wat je verteld klint het erg logisch, maar ik heb eens gehoord [een gerucht misschien ] dat door de hydroliek deze toch uit een remmentestbank gewipt kan worden.


En dat was achter geloof ik.


Ik weet het niet zeker, vandaar.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook