Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Volgens mij werkt een testbank volgens het principe dat de voorwielen het pad van de rollen volgen. Met Diravi echter, kunnen de wielen, als de auto niet helemaal recht staat (of de Diravi niet goed uitgelijnd is) van de rollen gaan afsturen. Weet het niet zeker maar het lijkt me logisch.
Het zelfde geldt ook voor een wasstraat waarbij de wielen in een pad gedwongen worden, dat werkt met Diravi ook niet.

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
docitro schreef:Ik heb het testrapport gevonden! Uit de Autokampioen nr. 47 van 23-30 november 1985. Getest werd de vernieuwde Citroën CX en wel met de volledig nieuwe motor, de 2,2 in de 22 TRS.
De conclusie was dat de CX ondanks de vele veranderingen toch gebleven is wat ie was: “een uitgesproken comfortabele reiswagen die goede prestaties levert. Het uiterlijk is eigenlijk maar weinig veranderd en wie de wagen voor het eerst op straat ziet zal niet eens merken dat er uberhaupt wat veranderd is.” Daar denken wij toch wel anders over!
Als positieve punten verder de rijeigenschappen en comfort en in deze versie de goede prestaties. Uiteraard!
Negatieve punten waren er ook: Motor- en windgeluiden, en de slechte overzichtelijkheid van het koetswerk. Gedeeltelijk wel mee eens.
Als laatste: “Voor de bijna 42 mille die de wagen moet kosten wordt echter dienovereenkomstige waar geboden”.Destijds werd ook zo ongeveer alles getest en alle gegevens werden genoteerd in uitgebreide tabellen. Tegenwoordig gaat het veel meer om de mooie foto’s en het leuke verhaal. De overbrengingsverhoudingen worden allemaal genoemd, de eindreductie blijkt 4,36 te zijn en de snelheid bij 1000 r/min is 36,4 km/h in de hoogste versnelling. Dat wil je toch allemaal wel weten als je een nieuwe auto gaat kopen!
Maar goed dan nu de remweg van 100-0 km/h :
Koud: 49 m, pedaalkracht 20 kg.
Warm: 50 m, pedaalkracht 27 kg.En dan natuurlijk de remweg met de handrem (!) van 40-0 km/h: 24 m.
Even googlen leert dat een Daihatsu Cuore 1.0 uit 2003 een remweg heeft van 43 m. koud en 45 m. warm. Een Peugeot 307 1.6 HDI uit 2006 blijkt een remweg van 41 m. koud en 42 m. warm te hebben…
Dat vind ik toch wel wat teleurstellend voor ons als Cx-rijders. Met onze 20 jaar oudere auto’s (ja, wat wil je ook) hebben we toch 8 meter meer nodig.
Uiteraard kunnen de wat modernere banden dan de michelin MXL onder de test CX misschien nog wat goed maken, maar toch…
Eigenlijk vind ik dit nog niet zoveel zeggen…
Een CX kan op lage snelheid zijn remkracht niet meer omzetten in weerstand op de weg en blokeerd daardoor.
Oftwel eigenlijk zegt deze tekst niet veel als je niet weet elke banden er gebruikt zijn.
Als dit een test is van toen de tijd dan ben ik wel benieuwd hoe een CX op TRXen het doet vergeleken met de normale banden van toen
Voor toen de tijd deden de TRXen het beter dan normale banden.
De volgende stap is natuurlijk met banden van nu
Wat ik eigenlijk nog interessanter vind is hoe een CX remt van 160 naar 100 km/h. Ik denk dat je bij deze snelheden de voordelen van de dubbele zuigers en het remmen op hydrolische druk gaat zien
wat je vertelt dat de auto uit de remmenbank gaat door de hydrauliek.
was in het verleden het geval van mij bx echter alleen bij de voorwielen
bij een rollenbank, een platenbank heeft hier geen last van.
wat ik wel merk in de praktijk is dat de remkrachten van een citroen met hydrauliek hoog zijn of het temaken heeft dat de auto nauwelijks duikt dus meer kracht kan over brengen via het wiel weet ik niet? wij zijn in het bezit van een platenbank in het verleden was dit een rollenbank
Het zelfde geldt ook voor een wasstraat waarbij de wielen in een pad gedwongen worden, dat werkt met Diravi ook niet.
Jawel hoor.
Ik ging met m’n vorige CX bijna altijd naar zo’n wasstraat. Ding in de hoogste stand en spats eraf voor de wielborstels. Gewoon de motor laten draaien. Werkte perfect.
Arjan Verkade schreef:docitro schreef:Ik heb het testrapport gevonden! Uit de Autokampioen nr. 47 van 23-30 november 1985. Getest werd de vernieuwde Citroën CX en wel met de volledig nieuwe motor, de 2,2 in de 22 TRS.
Maar goed dan nu de remweg van 100-0 km/h :
Koud: 49 m, pedaalkracht 20 kg.
Warm: 50 m, pedaalkracht 27 kg.En dan natuurlijk de remweg met de handrem (!) van 40-0 km/h: 24 m.
Even googlen leert dat een Daihatsu Cuore 1.0 uit 2003 een remweg heeft van 43 m. koud en 45 m. warm. Een Peugeot 307 1.6 HDI uit 2006 blijkt een remweg van 41 m. koud en 42 m. warm te hebben…
Dat vind ik toch wel wat teleurstellend voor ons als Cx-rijders. Met onze 20 jaar oudere auto’s (ja, wat wil je ook) hebben we toch 8 meter meer nodig.
Uiteraard kunnen de wat modernere banden dan de michelin MXL onder de test CX misschien nog wat goed maken, maar toch…Eigenlijk vind ik dit nog niet zoveel zeggen…
Een CX kan op lage snelheid zijn remkracht niet meer omzetten in weerstand op de weg en blokeerd daardoor.
Oftwel eigenlijk zegt deze tekst niet veel als je niet weet elke banden er gebruikt zijn.
Als dit een test is van toen de tijd dan ben ik wel benieuwd hoe een CX op TRXen het doet vergeleken met de normale banden van toen
Voor toen de tijd deden de TRXen het beter dan normale banden.
De volgende stap is natuurlijk met banden van nu
Nou, daar kan ik wat over zeggen. Uit een test uit 1987 met een T2 op TRX blijkt dat de CX vanaf 100 km met 50 meter remweg eindigt na:
Peugeot 505 met ABS - 42 m
Opel Omega met ABS - 44 m
Renault 25 - 44m en nog zo wat. De CX was zeker geen slechte remmer maar ook zeker niet de beste.
Gutta cavat lapidem…

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Vergis je vooral niet in de remkracht van vrachtwagens. Die kunnen erg snel stilstaan. Dat dat niet altijd gebeurt bij files, is de keuze van de chauffeur die toch met die lading in z’n nek zit. In die split second wordt de verkeerde keuze gemaakt en wordt de lading belangrijker geacht dan de voorliggende auto en de angst om zelf op z’n kant te komen liggen. Het is de schuld van het gevoel van de chauffeur. Vaak hadden ze optijd stil kunnen staan. Rechtop of liggend.
Dat zou een goede zijn bij lessen op vrachtauto’s. Laat die maar verplicht een slipcursus doen. Ik had dat graag gedaan.

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
rudi2cv schreef:...Overigens speelt in de meeste noodsituaties de massa van de auto wel degelijk mee. Volgens mij houden de hier getoonde berekeningen alleen rekening met het feit dat de wielen blijven draaien.
Dat lukt zelden tot nooit en inderdaad alleen maar met moderne ABS systemen (waarbij een 2CV met trommels nog altijd een aanzienlijk kortere remweg heet van bijv. een Passat met ABS (en ja dat heb ik op een circuit uitgeprobeerd)).De grip van remblok op schijf is altijd groter dan die van band op wegdek (je krijgt ten slotte elke auto aan het schuiven). En juist als de wielen blokkeren gaat de massa meetellen.
Remweg lijkt me daarom vooral afhankelijk van massa voertuig en grip band/wegdek…
Het klopt dat massa alleen niet meetelt zolang de wielen blijven draaien. Maar dat heeft een boel te maken met banden. Ik krijg met pilot exalto’s mijn wielen echt vrijwel onmogelijk geblokkeerd (geen abs). Eigenlijk is een CX waanzinnig goed ingericht om te remmen, dubbele plunjers, 170 bar remdruk - maar er zijn maar weinig banden die voldoende grip hebben om dat geweld aan te kunnen, en energy’s zijn daar inderdaad ook niet de beste keus voor. Maar goed…. op de acceleratie meetdag moeten we ook maar een remwegmeetdag houden geloof ik, dan kunnen we gelijk de staat van de banden meenemen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

- BX 1.9 TURD, de Euro
Acceleratie meetdag?

Ja dat idee heeft de kop opgestoken in het draadje van Evan of Arjan… dacht ik…
We moeten alleen nog even een sponsor hebben voor goeie meetapparatuur. Of misschien wil Lucas wel komen met zijn i-pod met meetprogramma.
Dan kunnen we leuk data vergaren over acceleratie en remweg.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

- BX 1.9 TURD, de Euro
Plan dat dan even een flink stuk vooruit.
Sorry, off topic.

TRX remt ook niet echt geweldig. Tenzij op een droge weg met warme banden, maar dan nog zouden moderne banden mijn voorkeur hebben.
Moderne banden op 15-17 inch velgen zijn volgens mij de beste weg (en Energy E3A vind ik ook niet geweldig, Energy Savers lijken het een stuk beter te doen, maar eigenlijk moeten het naar mijn mening Pilot <vul> zijn).

- BX 1.9 TURD, de Euro
Waarbij jij je dan nog de beperking oplegt, dat je per se Michelin onder je auto wilt hebben…

Ja daar ben ik zelf vrij dichtgetikt in. Ik moet ook zeggen dat mijn sporadische uitstapjes naar andere merken niet heel erg zijn bevallen… maar dat is persoonlijk ik neem aan dat andere bandenmakers ook banden hebben die bijna even goed zijn .

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Niemand iets te zeggen over de remweg van 160 - 100 Km/h?
Ben wel benieuwd of dit vergeleken met andere auto’s wel netjes is

Het is best een uitdaging om dat te meten op de acceleratiemeetdag…