1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CX gekocht! vraag over dorpel lassen en ashoezen.
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 14 november 2006 07:07 PM

Ik mag op steeds meer subfora meepraten! Zojuist heb ik mijn rijtje aangevuld met CX 25 Break Diesel.

Telefonisch nog wel! Jullie zien de ellende natuurlijk al komen, aan de andere kant zijn de APK-punten bekend, heb ik al twee keer eerder gemazzeld (beide keer vele duizenden kilometers met ouwe CX’en, en ik weet pas sinds ik hier meelees dat er vaak wat aan mankeert Smile) en, last but not least, voor een bedrag waar je nog een keer een zeperd voor kan accepteren. Grappig is dat de wagen laatst kennelijk gespot is: pagina 27 van dat topic, de witte. Ik weet het niet helemaal zeker, maar bijna wel vanwege bouwjaar, lokatie en het late kenteken.

Ter zake! er zijn twee APK-afkeurpunten, over beide heb ik een vraag:

1. Ashoezen rechts, allebei. Inmiddels heb ik gelezen dat er deelbare zijn. Geldt dat voor zowel wiel- als bakzijde? Waarschijnlijk alleen bij dealer te koop, of ook bij Brezan?
2. Linkerdorpel achteraan laswerk. De vraag is eenvoudig: welke staaldikte moet ik hiervoor aanschaffen? Ik neem aan dat het originele materiaal wat dikker is dan de alom verkrijgbare 0,8?

Dank alvast!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 november 2006 07:27 PM
  [ # 1 ]

Mooi man,zolang de vrouw niet klaagt en je ruimte hebt kun je geen Cits te weinig hebben!

Hoezen: die deelbare zijn rampendingen!
Helpen je de winter door,maar gaan geheid met een maand of drie weer stuk.
Gewoon efkes goed aanpakken en nieuwe hoezen monteren,is wat werk maar kun je weer.
Lasmateriaal; neem dikker dan 0.8mm.
Meestal neem ikzelf 1-1,5mm,dat last wat prettiger.
Goed uitslijpen en inlassen,geen plaatjes eroverheen bakken (rot drie keer zo snel weer door).
Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 14 november 2006 07:33 PM
  [ # 2 ]

Dank je!

Las jij dan altijd kops, en “door”? Mij lijkt dat eerlijk gezegd ook het fijnst. Hoeveel fora ik ook bekijk, een duidelijk antwoord over de beste (en goed te keuren) methode is eigenlijk niet te vinden. Ik vind proplassen een nogal rare methode en het lukt me ook niet goed (op oud staal dan; een proefstukje met een vers plaatje gaat vlekkeloos). Doorlassen gaat bij mij veel beter.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 15 november 2006 06:52 PM
  [ # 3 ]

leuk man, hoe meer cx en hoe meer vreugde.

beide klusjes heb ik onlangs gedaan, en ben dus ervaringsdeskundige :-.

de ashoezen:
om die as eruit te halen is op zich niet heel moeilijk, maar kan wel behoorlijk frustraties opleveren.
je moet je onderste fusee loshalen, en ik heb ook de stuurkogel losgehaald (weet niet heel zeker of dat echt moet).
dan heb je een dop 36 met luchtsleutel nodig om de as uit het lagerhuis te halen.
verder zit er een tussenlager op de as, die met 2 haakboutjes vastgehouden wordt.
daar kom je van onderaf wel bij, maar het probleem is dat je niet ziet wat je doet.

als de as eruit is kun je de homokineet van de as afslaan met een flinke tik met een kunststof hamer.
op die maniet kun je de originele hoezen gebruiken.
ze zijn niet duur en veel beter dan deelbare.
let wel op dat je het tripoidehuis niet uit elkaar haalt, daar zitten allemaal naaldjes in.

het laswerk:
om te beginnen doorlassen betekent niet dwars door de eerste plaat lassen op de tweede (gaat misschien wel maar je weet echt niet wat je doet).
doorlassen is meer een uitdrukking voor veel dikker materiaal van bijvoorbeeld 3 mm of meer.
door een vooropening van ongeveer je draaddikte kun je dan vanaf 1 kant de volledige lasnaad vullen.

bij mijn weten is de lasmethode voor de apk niet omschreven.

wat bij lassen belangrijk is is dat het materiaal echt goed schoon is, dus geen tectiel en geen roest.
goed schoon materiaal is net zo goed te lassen als nieuw (als het dik genoeg is tenminste).
verder is stuik lassen natuurlijk het mooiste (dwz het nieuwe stuk past precies in het gat), maar ook het moeilijkste.

de methode die ik hanteer funtioneert prima en is een stuk eenvoudiger:
met een speciale verzettang (kost ongeveer 50 euro en dan kun je behalve zetten ook ponsen) maak je rondom het nieuwe plaatje een verzet van de dikte van het materiaal.
met een beetje puzzelen kun je het nieuwe stuk door het gat krijgen.
je maakt vervolgens een soort hoeklas tegen de rand van het gat op het verzetje.
als je het goed opgemeten hebt en de lasinstellingen goed zijn hou je geen overlap over als je klaar bent.

let wel op dat je niet te grote stukken in een keer last ivm kromtrekken.

o ja, als het originele plaat 0,8 is zou ik gewoon weer 0,8 nemen, maar hoogstens 1mm.
misschien iets moeilijker te lassen maar dat lukt met een beetje oefenen vanzelf.
maar veel makkelijker te vervormen.

succes

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 17 november 2006 01:35 AM
  [ # 4 ]

Tjonge, dat zijn bemoedigende/nuttige reacties!

Bij mijn eerste lasklus lukte stuiklassen (dus niet doorlassen, weer wat geleerd!) eigenlijk heel goed. Ik heb dan wel heel secuur voorbereid, elke keer een stukje van het (zelfgemaakte) reparatiedeel weggeslepen tot het precies paste. Toch lijkt me de methode van Erik ook wel wat, dat gaat denk ik een stuk vlotter. Je houdt dan alleen een stukje loos (dubbel) plaat in de dorpel over, of begrijp ik het dan toch verkeerd? Die verzettang heb ik, dus da’s geen punt.

Waar ik me over verbaas is de voorliefde (rustbuster, naar het schijnt ook RDW) voor proplassen. Nou wil ik de experts niet tegenspreken (het schijnt heel sterk te zijn omdat je het staal niet “brosser” maakt door teveel verhitting), maar feit blijft dat je weinig materiaal met elkaar verbindt. Zo moet het toch zwakker zijn dan het origineel! Bovendien creeer je grote stukken dubbele plaat. Moet nou de conclusie zijn dat geen enkele reparatiemethode “zo goed als nieuw” is? Voor mijn CX-dorpeltje zal het trouwens niet veel uitmaken, maar ik heb zelfs gelezen dat over de totale lengte rotte HY-balken geproplast worden…..

Zo verbaast het me ook wat er allemaal wordt goedgekeurd. Mijn Ami-bodem bestaat uit allerlei met een paar co2-pikkies gelaste plaatjes, waarvan ook nog sommige gemist hebben. Het is wel keurig afgeslepen, zodat je er weinig van ziet. Heeft, bij de vorige eigenaar, jaren lang voor goedkeur gezorgd terwijl het de originele sterkte volgens mij nooit kan benaderen.

Misschien is dit eigenlijk wel perfectionistisch gezanik, en moet ik eerst eens leren een net rupsje te leggen Smile. Toch houdt de vraag wat nu ECHT het beste is bij van origine niet gepuntlaste verbindingen me, nu dat mig-ding hier staat, me bezig. Nu ik toch bezig ben wil ik er graag veel van weten en het ook echt goed leren.

Nog ff die ashoezen: ik ben overtuigd, en koop originele. Waarom moet die dop 36 op lucht? alleen om te trillen?

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 12 december 2006 07:02 PM
  [ # 5 ]

Ik heb voor die dorpel maar even een nieuw stukje staalplaat gekocht;-). Tjonge, wat een gaten! Zie de restauratie van Witje, en dan factor 4 ofzo. Als ik dat wist had ik hem misschien niet gekocht, maar nu ik dat wel gedaan heb (en me er aan ben gaan hechten) ben ik vandaag met de klus begonnen. Gelukkig is het werk aan de bovenkant gauw klaar, en lijkt de onderliggende constructie nog goed.

Met uitzondering van het achterste deel inclusief kriksteun! Valt er, zo mondeling, wat aan tips te geven om de boel daar te reconstrueren? er vanuitgaand dat alles daar weg is, en niet meer valt te achterhalen hoe het binnenwerk eruit zag?

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 12 december 2006 07:43 PM
  [ # 6 ]

Nog fototjes geschoten toevallig? Vind ik altijd wel leuk om te zien.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 12 december 2006 07:45 PM
  [ # 7 ]

Eerst de groothoeklens maar eens pakken, anders krijg ik de schade er niet in z’n geheel op!  Laughing

Zonder gekheid, morgen schiet ik plaatjes….

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 december 2006 12:58 AM
  [ # 8 ]

Bvd! Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 13 december 2006 01:28 AM
  [ # 9 ]

Als iemand nu als tegenprestatie wat foto’s van de binnenkant van een goede dorpel zou kunnen sturen…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 14 december 2006 03:35 PM
  [ # 10 ]

ik heb nog nooit een goede dorpel uitelkaar geslepen Very Happy dus ook geen foto’s.

Wat ik wel weet is dat de dorpel die je ziet een buitendorpel is.
Bij mij is het gelukt de bovenkant van de dorpel te behouden.
Dat scheelt enorm veel werk.
Ik heb met een dun schijfje een rechte snede gemaakt net onder de overgang van horizontaal naar verticaal.
Dit zelfde heb ik bij de nieuwe gedaan (ca 10mm groter dan het gat, zie ook vorige verhaal van mij).
Wel oppassen want bij de middenstijl lopen draden.
Dan met een flex de puntlassen in de ondernaad lospeuteren.

Dan zie je een binnendorpel met gaten (de ronde gaten horen erin Very Happy ).
Normaal gesproken is het verticale deel nog wel redelijk in takt, maar de onderkant compleet weg.
Die onderkant zit aan de onderkant bevestigd tussen de naad van de buitendorpel.

Als de auto nog rijdt mag je ook wel langskomen, denk dat dat makkelijker uitlegt.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 14 december 2006 04:35 PM
  [ # 11 ]

Heren ik mis alle fotos van alle dorpels! Doe eens plakken ajb! Wat ik bij mijn CX zag was dat ik aan de onderkant hier en daar een gaatje in de dorpel had. Maar daaronder zat nog meer bruin staal. Daar zit dus nog wat onder?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 14 december 2006 10:00 PM
  [ # 12 ]

Ik heb foto’s, hoop dat dit goed gaat… Indien niet, en zeker als ik hinder op het forum veroorzaak, dan bij voorbaat sorry….


Eén van de foto’s toont trouwens dat er hoop is… het eerste plaatje zit keurig.
[/img]

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 14 december 2006 10:02 PM
  [ # 13 ]

Brrr, dat ziet er van buiten niet eens zo misselijk uit, maar als je dan wat verder kijkt Sad

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 14 december 2006 10:03 PM
  [ # 14 ]

Hmm, ik zie niets…

Dit is de link:

http://www.mijnalbum.nl/Album=CHPTF4N4

Corrosion sympa!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 15 december 2006 11:22 AM
  [ # 15 ]

Crying or Very sad dat ziet er niet best uit zeg.
als ik het goed bekijk is er nog veel meer rot dan alleen je dorpel.
te beginnen bij het achterscherm en de bodem bij de achterbank.

als dit er al zo uitziet, ga dan eerst eens goed naar de rest van de auto kijken.
ik kan me niet voorstelen dat dit plaatselijk is.
begin maar eens bij het stuk binnenscherm dat je achter de achterbank kunt zien.
de bovenkanten van de achterbinnenschermen zijn ook berucht.
verder de voetenbakken voor , en natuurlijk het chassis.

niet dat ik je wil ontmoedigen hoor maar het is beter dat je nu alle schade in kaart brengt zodat je weet waar je aan toe bent.

ps zie ik goed dat je colberts als stoelhoezen gebruikt?
das pas deftig.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook