vanavond ben ik begonnen aan de klus om het stuurhuis te vervangen. Allereerst de bedrading gelabeld en losgemaakt, toen wat gezocht en geklooid en uiteindelijk het voorscherm verwijderd, accu gedemonteerd en de accubak idem dito. Het LHM reservoir zit los en aan de kant geschoven.
De radiator zit ernog, die overweegik te verwijderen maar aan de andere kant kan ie meen ik ook blijven zitten, scheelt weer een hoop werk, heb ook geen idee hoe dat ding netjes los te krijgen. Wat denken jullie? verwijderen of laten zitten? indien verwijderen: hoe doe ik dat het best?
Al met al zo’n 1,5 uur beziggeweest, klaar voor de grote klus morgen!
eeeh ik dacht dat het toch handiger is om de radiator te verwijderen…hoe ?
eerst koelvloeistof aftappen…slangetje aan het kraantje links onderaan je radiator en door je keienbak in een teiltje laten lopen.
Slangen losmaken van de radiator. Schroeven aan de zijkant, bovenop en ik geloof de twee bouten onder (kun je met een schroevendraaier doen geloof ik)
Is niet zoveel werk en werkt daarna wat makkelijker
ben ik wat vergeten ?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het je eerste stuurhuis reparatie is ALTIJD de radiator weghalen! Is bij demontage niet echt nodig maar bij montage wel veel handiger.
Radiator:
Water eruit
Tunnel weghalen. Boutje m5 bovenop los. Twee bouten vanonderaf losdraaien( kop 14). Bovenste waterslang eraf. Voorzichtig de onderste waterslang van de ijzeren bocht afhalen(als je hem van de radiator probeert af te trekken kan je de aansluiting scheuren!!!)
Tip: de bouten met kop 14 inzagen in hun punt, zodat je het losdraaien en vastdraaien in de toekomst met een schroevendraaier van bovenaf kan doen.
Suc7
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En, VOORDAT je je nieuwe stuurhuis erin hangt, eerst nameten of alles goed afgesteld staat, zie hiervoor de gegevens in het handboek.
Controle stand stuurwiel en bijbehorend appeltje op de stuurbuis voordat je het stuurhuis spiebaan in de stuurhuisbuis drukt. Scheelt een ongelofelijke hoop gekluns…..... Dit soort “foutjes"heeft mij een hgalve dag extra gekost….. Maar ja, het was danook mijn eerste echte grote klus.
En inderdaad, ter voorbereding, beide schermen eraf, en radiateur eraf. Kun je gelijk onderliggende gebeiden eens goed bekijken, en waar nodig nog wat kleine zaken oplossen.
Tot besluit, vergeet niet na montage van alles even al je electra weer te controleren. In mij geval, en ik kwam er al na een jaar achter, was ik de aarde bij ik meen het rechter spatbord vergeten vast te maken…..
succes me je klus, ik hoop dat je sneller klaar bent dan ik!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Bedankt voor de tips! Heb gisterenavond al het halve forum gescand en tips uitgeprint, in combinatie met het handboek lukt het to nu toe best.
Hier een live verslag. Ben vanmorgen begonnen met de radiateur te demonteren, was met een kwartiertje gelukt. Toen heb ik de hulpstuurhuizen op hun as gemarkeerd en losgemaakt. Vervolgens de hydroliekleiding, de buis van het stuur en de schalen. Toen kon ik het zo losnemen en tadaa, een stuurhuis in mijn hand.
Vervolgens heb ik de stangen van het hulpstuurhuis overgezet en kon de nieuwe erin. Rondsel gedraaid tot 275 mm, en toen de stuurbuis er weer in…. en tot zover ben ik nu. Lukte niet, bleek dat het stuurslot erin was gevallen. Dus zometeen helpt mijn vriendin even, ze houdt het stuur in de juiste stabd zodat ik de buis op het rondsel kan vastzetten. Ik zag dat in de juiste stand het wieltje / appeltje gedoe zo zit dat het wieltje daar zit waar bij een echt appel het steeltje in de inkeping zit, dat klopt neem ik aan. Ik zal het wieltje enzo effe invetten.
Dus zometeen de stuurbuis vastzetten, dan de zijdelinkse afstand goed zetten en met het speciale tooltje van de club het rondsel in de juiste hoek, dan ben ik er volgens mij en kan ik alles weer opbouwen.
To be continued…. (tips zijn welkom!)












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik maak altijd ook de veer los die de lagers van je stuur opsluit. Die trekt je stuurbuis naar beneden en maakt het uitlijnen moeilijker! Tijdens het uitlijnen ook het wieltje dat op het appeltje loopt omhoog houden(met een dikke dop21 oid).
PS hulpstuurhuis hoed je niet te markeren! Kan maar op 1 manier.
Suc7
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hulpstuurhuizen markeren hoeft niet: armen kunnen er maar op 1 manier op.
Deze armen goed vasttrekken: een kleine speling hier geeft veel speling bij de wielen…
Succes
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Hulpstuurhuizen markeren hoeft niet: armen kunnen er maar op 1 manier op.
Deze armen goed vasttrekken: een kleine speling hier geeft veel speling bij de wielen…Succes
Wat denken we weer lekker gelijk, MrD !
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Je neemt me de woorden uit de mond!
Citroen!
bogaard77 schreef:Ik maak altijd ook de veer los die de lagers van je stuur opsluit. Die trekt je stuurbuis naar beneden en maakt het uitlijnen moeilijker! Tijdens het uitlijnen ook het wieltje dat op het appeltje loopt omhoog houden(met een dikke dop21 oid).
PS hulpstuurhuis hoed je niet te markeren! Kan maar op 1 manier.
Suc7
Ikke nie begrijpe….
De boel zit weer gemonteerd,klaar voor het afbouwen! Ik heb afstand A 275 mm en B 122 +2,5 mm afgesteld, vervolgens met dat hulpstuk het rondsel afgesteld door ‘m iets op te tillen totdat ie tegen de pal van het hulpstuk zat (viel precies in de uitsparing) en toen de buis in de schalen vastgedraaid. Volgens mij zittie nu perfect. Alleen jouw uitlijnverhaal snap ik niet, het wieltje loopt over de rand van het appeltje heen, al zit het er een beetje schuin op, moet dat recht? Dan dien ik die ijzeren stang / veer wat te verbuigen denk ik. Het stuurslot doet het ook, heeft het nooit gedaan bij mij! Ha!
Probleempje: ik heb meteen wat andere klusjes gedaan waar ik nu goed bij kon, maar oper ongeluk de draad van de hydroliekdruksensor (leuk scrabble woord) losgetrokken #-o Die verdwijnt achter een plaat onderde kachelradiateur/ ventilator. Wat nu? Plaat uit wielkast losschroeven en dan de boel fixen? Kun je er dan bijkomen?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de tool er goed op hebt gehouden en dan hebt vast gedraait werkt het. De aandrukrol op de appel en de stuurbuisveer verstoren de meting als je het loslaat. That’s all.
Ja dat alu schild moet eraf. Zie je vanzelf… (twee parkers en 3 M5 boutjes)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Thanx! Dan ga ik dat gauw fixen! hopelijk is het vanmiddag nog allemaal af! Ik duik mijn garage in, zal het forum op de hoogte houden!
Avé !!!
HELLUP!!
Alles ging voorspoedig, het alu-schild verwijderd, de draad van de hydro-sensor opnieuw gemonteerd en meteen een slechte kroonsteen verwijderd door de draden aan elkaar te solderen en een stukkie krimpkous. Alles gechecked en weer gemonteerd, mijn radiator uitgespoeld en gemonteerd incl verse antivries. blabla alles goed en wel, motor gestart, kwam meteen op druk en snel omhoog, dus dat is al winst. proefritje gemaakt (gelukkig nog zonder voorscherm) en dat was minder: je voelde veel kloinken bij het sturen, steeds als ie bij dat appeltje ding (vermoed ik) de inkeping passeert. Ook was de spaak van het stuur bij rechtuit rijden op 18.00 uur naar beneden…
Dus de boel inmiddels weer gedemonteerd (accu, accubak en lhm-vat) dus we kunnen er weer bij. Nu heb ik een aantal vragen:
1. zou de afstelling niet goed zijn? (moest haast wel, tig keer gemeten)
2. zou het rondsel / stuurbuis niet goed zitten (denk ik wel, i.i.g. de positionering t.o.v. de stuurspaak)
3. moet nu het hele stuurhuis weer los of kan ik enkel de bevestging van de stuurstang op het rondsel loshalen, stuur draaien en weer bevestigen? (zelf denk ik dit te gaan doen)
dan het belangrijkste:
4: moet het wieltje dat bij dat appeltje zit bovenop het appeltje zitten, zodat het wieltje bij rechtuitrijden in die inkeping (waar het takje bij een echte appel uitkomt) valt? Nu zit het wieltje tegen de rand van het appeltje, en het veertje valt IN het appeltje.
5. is het normaal dat je iets aan het stuur kan trekken in de auto en dan ongeveer een kleine cm speling hebt? (speling op rondsel) Zo ja, valt dan niet indien het wieltje OP het appeltje moet, het wieltje eraf (zodat het wordt zoals ik het nu heb)?
Ik hoop dat iemand goeie tips heeft en dat bovenstaand verhaal te begrijpen valt… graag jullie adviezen!!!
bvd, gr Matthijs
ik zou eerst de afstelling van je stuur en je stuurbuis (van stuurwiel) nog eens controleren. Ook op het zicht! Vroeger ook afgesteld met het gereedschap en bleek toch niet goed te zijn. Je zag toen op het zicht dat het “te bol (n) lag”
Volgens mij is het slechte nieuws dat je om de spaak goed te krijgen de spiebaan weer uit het stuurhuis moet halen, je stuurwiel goed zetten (evt vast met een toetje oid) en dan je stuurhuis weer terug schuiven.
Ik mijn stuurhuis op het oog gemonteerd, zonder gereedschap ofzo, en alleen gekeken of de hele zaak goed in lijn lag.
Wat ik mij wel afvraag, hoe stuurt je dame rechtuit? In mijn geval zat het appeltje een beetje ernaast, en dat betekende veel stuurcorrecties bij rechtuit rijden. Dus toen ik bezig moest voor een grote beurt, scherm eraf, wielen goed gezet, en appeltej goed gezet. Volgens mij moet de veer in het appeltje zitten, of dat bij de inkeping is weet ik niet, en kan ik nu niet controleren (Ds staat tig km verderop).
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!