











Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
paar weken geleden hier in de buurt gebeurd
http://www.112rivierenland.nl/fotoalbums/thumbnails.php?album=460
zonde zonde zonde, weet verder niet wat er precies gebeurd is, weet alleen dat het een bosschenaar was
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
zonde nu maar hopen dat de cx de enige was met schade
Ja, hoop dat de cx alle klappen heeft opgevangen.
Ben wel eens benieuwd hoe veilig qua kreukelzone een cx is. Vooral die dunne spijlen naar het dak toe, is het vergelijkbaar met andere merken uit die tijd? Of was er toen nog weinig aandacht voor actieve veiligheid
thisius schreef:Ja, hoop dat de cx alle klappen heeft opgevangen.
Ben wel eens benieuwd hoe veilig qua kreukelzone een cx is. Vooral die dunne spijlen naar het dak toe, is het vergelijkbaar met andere merken uit die tijd? Of was er toen nog weinig aandacht voor actieve veiligheid
Citroen heeft al vanaf de introductie van de stalen carosserie (B10) veel aandacht gegeven aan de passieve/botsveiligheid. Vooral omdat mensen staal niet vertrouwden tov hout!
De TA werd bijv. van een heuvel geduwd.
De CX heeft een heel bijzonden kreukelconstructie, de gekantelde motor moet als het goed is onder het passagierscompartiment schuiven. MB heeft deze truc jaren later toegepast op de A-klasse.
Bovendien heeft de CX EN een zelfdragende monocoque EN langsliggers. Als blijft het jaren 70 techniek natuurlijk.
Het dak is bij veel auto’s van circa 1950-1990 een probleem omdat er geen goede overrol norm was (nog steeds geen ondeel van NCAP btw!) maar de CX heeft een vrij stevige voorruitomranding en een hele stevige C stijl.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Jammer van - volgens mij - een nog erg mooie CX.
Bovendien ziet-ie eruit alsof-ie netjes vertroetelt is.
Jos van der Voort




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Wat ik zie heb ik ook meegemaakt met een cx 2.0 liter van 1982 een reflex… feit is als een cx begint te schuiven dat hij heel moeilijk recht te krijgen is dit ligt aan de ver naar voor gekantelde motor dus het zwaartepunt licht ver naar voor voor de vooras…en dat maakt het moeilijk
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
bxsport schreef:Wat ik zie heb ik ook meegemaakt met een cx 2.0 liter van 1982 een reflex… feit is als een cx begint te schuiven dat hij heel moeilijk recht te krijgen is dit ligt aan de ver naar voor gekantelde motor dus het zwaartepunt licht ver naar voor voor de vooras…en dat maakt het moeilijk
onzin het zwaartepunt ligt gewoon op een meter achter de vooras, net zoals bij de meeste grote citroenen,
gewichtsverdeling is 65%-35% dus per definitie ligt het zwaartepunt op 35% van de wielbasis:
2.85m * 35% = .99m ACHTER de vooras (ofwel of 65% voor de achteras )
QED
daarnaast is de stabiliteit van een CX ongekend, hij heeft een sliphoek van meer dan 80graden.
Als je dus door een of ander ongemak je CX op 80 graden van de rijrichting weet te krijgen (een onzichtbare hand die je achterkant op zij duwt?) dan komt hij nog zonder stuuringrepen terug naar de rechtuit stand. Tel daarbij de DiRaVi en een handrem op de voorwielen bij op en je snapt waarom slipinstructeurs altijd zo’n hekel hadden aan de CX.
Kijk maar eens naar de Xm achtervolging van Ronin en je ziet zoiets ook met een Xm gebeuren.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@ eviltwin
hoe komt het dan dat je bij een CX moet uitkijken met een 2 kolomsburg dat die er niet afvalt.
ik zie toch regematig daar waarschuwingen voor, en dat het aan te raden is paar flinke stoeptegels in de achterbak te leggen





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
hebben we het hier over het zwaartepunt van de motor of zwaartepunt van de auto in het geheel? als in het laatste geval deze vóór de vooras zou liggen zou de auto standaard met de achterwielen in de lucht zweven
mkatgert schreef:hebben we het hier over het zwaartepunt van de motor of zwaartepunt van de auto in het geheel? als in het laatste geval deze vóór de vooras zou liggen zou de auto standaard met de achterwielen in de lucht zweven
psies, het zwaartepunt van de motor is irrelevant, dat ligt bij 9 van de 10 auto’s voor de vooras. ook bijv bij een BMW5 serie. (bij kevers en derivaten ligt het achter de achteras) front-mid auto’s zoals de TA/DS/SM zijn extreem zeldzaam. Het zwaartepunt van de CX motor ligt lang niet zo ver naar voren als bij een Aldi A8 W12 (alle moderne Aldi’s hebben de motor geheel voor de vooras)
het zwaartepunt van de auto ligt ALTIJD tussen de assen anders zou die of zijn voor of zijn achterwielen in de lucht houden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
arjan_verkade schreef:@ eviltwin
hoe komt het dan dat je bij een CX moet uitkijken met een 2 kolomsburg dat die er niet afvalt.
ik zie toch regematig daar waarschuwingen voor, en dat het aan te raden is paar flinke stoeptegels in de achterbak te leggen
Een 2kolomsbrug tilt de auto op bij de krikpunten, de voorste ligt op ~75cm achter de vooras, dat is al een stukje dichter bij het zwaartepunt
Zoals gezegd het zwaartepunt van de gehele auto ligt op 1meter achter de vooras. Om die ~1300kg om de vooras te laten balanceren moet je dus op een meter VOOR de vooras (de bumper) 1300kg zetten. Of met 560kg aan de achterkant omhoog trekken.
Maar om die te laten balanceren om het krikpunt 75cm achter de vooras, is slechts 185kg op de voorbumper nodig, dus twee monteurs die eraan hangen kunnen hem uit balans brengen, of stel dat je de achter wielen+draagaremn demonteert (-50kg) etc. Dan kunnen die paar tegels net helpen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
eviltwin schreef:thisius schreef:Ja, hoop dat de cx alle klappen heeft opgevangen.
Ben wel eens benieuwd hoe veilig qua kreukelzone een cx is. Vooral die dunne spijlen naar het dak toe, is het vergelijkbaar met andere merken uit die tijd? Of was er toen nog weinig aandacht voor actieve veiligheidCitroen heeft al vanaf de introductie van de stalen carosserie (B10) veel aandacht gegeven aan de passieve/botsveiligheid. Vooral omdat mensen staal niet vertrouwden tov hout!
De TA werd bijv. van een heuvel geduwd.
De CX heeft een heel bijzonden kreukelconstructie, de gekantelde motor moet als het goed is onder het passagierscompartiment schuiven. MB heeft deze truc jaren later toegepast op de A-klasse.
Bovendien heeft de CX EN een zelfdragende monocoque EN langsliggers. Als blijft het jaren 70 techniek natuurlijk.
Het dak is bij veel auto’s van circa 1950-1990 een probleem omdat er geen goede overrol norm was (nog steeds geen ondeel van NCAP btw!) maar de CX heeft een vrij stevige voorruitomranding en een hele stevige C stijl.
Verhaal van een zware crash met een CX :
En een Noorse site in ‘t Frans over de botsbestendigheid van de CX
Hieruit blijkt dat de CX naar toenmalige maatstaven voorop liep wat betreft passieve veiligheid en kennelijk is onderscheiden met een “prix de la sécurité”, maar hoe objectief/betrouwbaar dit is weet ik niet.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
En toch ben ik er zeker van samen met TRX’ke een cx slipt niet snel maar wanneer hij begint te slippen is het heel moeilijk om de wagen terug recht te krijgen… is bij verschillende tests ook al gebleken.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Trouwens nog zo iets de handremblokken van een cx zijn in verhouding ook veel te klein voor zo’n zware wagen…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Kan allemaal goed zijn in theorie maar in de praktijk schuift de cx veel sneller over de neus weg dan pak maar een DS. Bij een 2.0 gaat dit nog omdat dit blok veel lichter is tegenover een 2.5 GTI
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
bxsport schreef:Kan allemaal goed zijn in theorie maar in de praktijk schuift de cx veel sneller over de neus weg dan pak maar een DS. Bij een 2.0 gaat dit nog omdat dit blok veel lichter is tegenover een 2.5 GTI
Dat waag ik te betwijfelen. Nooit in een DS gereden, maar uit ervaring weet ik dat de grens van een CX wat betreft schuiven erg ver weg ligt. En ook als ‘t nat is en hij begint te schuiven (ik heb TRX-en), doet ‘ie hooguit een stapje opzij om vervolgens de gewenste richting te vervolgen.
In klaverbladen, waarvoor anderen vol op de rem gaan staan en er met 50 - 60 km/u doorheen gaan, hou ik ook rustig 80 - 100 vol en trek je alle moderne BMW’s, Glofjes en Aldi’s eruit.
bxsport schreef:En toch ben ik er zeker van samen met TRX’ke een cx slipt niet snel maar wanneer hij begint te slippen is het heel moeilijk om de wagen terug recht te krijgen… is bij verschillende tests ook al gebleken.
Hier kan ik me wel iets bij voorstellen, maar dat geldt alleen voor een plotselinge overstuurreactie. Juist omdat de grens zo ver weg ligt, komt die waarschijnlijk onverwacht en waarschijnlijk voel je ‘t ook niet aankomen. Wat betreft over de voorwielen schuiven, zie boven.