Ik ga morgen een 2liter blok bekijken, waar naar zeggen onlangs een door Blikwerk gereviseerde kop met geharde klepzetels opgekomen is.
Nu ben ik nog niet echt een kenner op motorgebied en zou ik graag wat tips willen hebben over hoe ik dat blok kan controlleren op z’n staat, plus belangrijker nog; waar ik op moet letten bij die kop.
Daarnaast vraag ik me af of iemand binnen een straal van 100km om Groningen mij morgen (zondag) voor een paar uurtjes een compressiemeter wil lenen.
Animal triste post coitum
Niemand?
Animal triste post coitum
draai de bougies er uit, en controleer of de cylinders geen roest bevatten,
haal de olie vuldop er af en kijk hoe de staat er onder is, als het een erg zwarte toestand is dan heeft de kop al het een en ander aan levens ervaring, waneer het er mooi schoon en blank uitziet mag je er van uit gaan dat de kop resentelijk onderhoud heeft gehad, de enige manier om te controleren of een blok goed is is eigenlijk door hem in te bouwen en te proberen. het word een beetje lastig om hem helemaal uit elkaar te draaien, kijk ook even naar de kleur van de olie, via het aftapplugje, waneer die helemaal wit is, laat hem dan maar staan dan bevat de olie water en dit duid meestal op een gescheurd blok/lekkende cylinderbussen\ gecheurde kop.
Ik heb helaas je reactie niet meer kunnen lezen voordat ik op pad ging om dat blok te bekijken, maar uiteindelijk heb ik wel ongeveer hetzelfde gedaan wat jij adviseerd; olie + koelvloeistof gecheckt; gelet op roest, scheuren of andere rariteiten; kleppendeksel gelift en de assen en tuimelaars gecontroleerd op speling en tot slot ff achter het distributiedeksel gekeken naar de ketting, tandwielen en spanner. Eindconclusie: niet alleen die kop was recentelijk gereviseerd, maar het hele blok was onder handen genomen! Dat is natuurlijk nog geen garantie dat ie ook goed draait (of überhaupt draait), maar voor zover ik kan beoordelen is dat blok in sublieme staat.
Nu vraag ik me alleen af, of ik m’n 5-bak zonder problemen over kan zetten van m’n oude DY3 naar deze DY2. Er zit op dat DY2 blok iig een leip pompje rechts direct achter het vliegwiel, wat niet op de DY3 zit. Voor de rest heb ik het nog niet vergeleken.
Animal triste post coitum












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de vliegwielen het zelfde zijn kan het dacht ik gewoon.
Leip pompje?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een enkelwerkende (een-cilinder) pomp, bedoeld voor uto’s zonder stuurbekrachtiging.
Dit is geen combinatie waar je gelukkig mee wordt.
Bovendien heb je, zoals Bogaard77 al zegt, een ander type koppeling.
Ik zou nog even verder zoeken. Ook een beetje meer vermogen kun je nu inbouwen, door naar een recenter blok uit te zien.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
@Cees; Joris zegt niet dat ik een andere koppeling heb, maar dat het zou moeten werken als de vliegwielen gelijk zijn. Maar ik maak hieruit op dat jij weet of vermoedt dat de vliegwielen verschillend zijn. Kun je me vertellen waar de verschillen zitten en hoe ik ze kan herkennen? Verder ben ik ook wel benieuwd naar wat meer uitleg over dat pompje. Ik heb namelijk een nieuw bekrachtigd stuurhuis liggen die er straks weer in gaat, dus zou dat gat niet gewoon afgedopt kunnen worden?
Ik was niet persé op zoek naar een nieuw blok, want die oude DY3 deed het prima en ziet er onder de kop werkelijk uitstekend uit. Mij was het te doen om de kop, die bij mij niet zo tof meer was. Maargoed, nu krijg ik dus naast een onlangs gereviseerde kop met geharde plepzittingen, ook nog een gereviseerd blok in m’n schoot geworpen. Als ik die er zonder teveel problemen in z’n totaal in kan krijgen, dan zal mij die theoretische 5 Pk verlies in vergelijking met de DY3 ook een zorg zijn.
Animal triste post coitum





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat 1-cilinder LHM-pompje kan je demonteren en vervolgens op het gat een plaatje (met pakking) monteren. Heb ik ook gedaan bij mijn oude DSpecial. Vervolgens LHM-7-plunjerpomp gemonteerd, toen kwam de auto iets sneller omhoog
Geharde klepzittingen gemonteerd? Die heeft elke DS standaard, vanaf fabriek….. Bovendien kunnen beunen fouten maken bij het plaatsen van de nieuwe klepzittingen. Is zeker geen pre dus
Citroen!
Je bent nu in goed gezelschap terecht gekomen. DriverD en Bogaard77… Iets wat er onder de kop goed uitziet zou ik niet vertrouwen. Met andere woorden: kwaliteit is slechts meetbaar.
Het vliegwiel is óf helemaal vlak aan versnellingsbakzijde, óf er zit een rand op van ca. 3 cm hoog. Beter niet uitwisselen.
Het pompje kan er inderdaad af, dan kun je gewoon met je bestaande pomp verder werken.
Hoeven jullie ook niet te werken?
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bogaard77, Cees78 en DriverD. Volgens mij kan ie beter meteen de basiscursus gaan doen
Werken? Wat is dat?
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik krijg een aanwezigheidspremie!
Het oude vliegwiel heeft idd die rand, minder tanden en een andere startmotor. Hou het vliegwiel en koppeling bij de bak die het aandreef!
Maak een opstelling om de motor buiten de auto te starten en warm te laten lopen. Dan kan je checken of alles goed loopt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je de ontsteking, carburateur en het uitlaatspruitstuk van je eigen DY3 motor weer op die Dy 2 klust, heb je die 5 pk weer terug. Er zijn namelijk geen andere verschillen tussen beide blokken. Alles past er zo op, dus gewoon ff over sleutelen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Werkelijk?
En het compressieverhoudings-verschil dan?
Een DY2 (Special-blok) heeft toch iets van 8:1,terwijl de DY3 (Super) 8,75:1 heeft….toch?!
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pascal schreef:Werkelijk?
En het compressieverhoudings-verschil dan?Een DY2 (Special-blok) heeft toch iets van 8:1,terwijl de DY3 (Super) 8,75:1 heeft….toch?!
nee, alleen een DV motor heeft een iets lagere compressie verhouding.
Verder is het verschil dermate klein, dat je het niet merkt. het grote verschil wordt vooral door het uitlaatspruituk gemaakt.
Ik heb al lang geleden een 23 motor tot 150 pk gekregen door een andere carbu en een zelfgekluste spagetti-uitlaat…..
Dat ding klapte zowat de rollenbank uit….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kijk, als je zoals Waterman volledig correct beantwoordt, een originaal DY3-blok door een originaal DY2-blok wilt vervangen is dat de weg die te gaan is.
Heb je echter al eerder (of heeft een van jou voorgangers dat al eens gedaan) componenten gewisseld, cq is dat al eerder gebeurd bij het door jou te kopen motorblok, dan zijn de rapen gaar en is het onderscheid nog slechts moeilijk te maken.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
DriverD schreef:Dat 1-cilinder LHM-pompje kan je demonteren en vervolgens op het gat een plaatje (met pakking) monteren. Heb ik ook gedaan bij mijn oude DSpecial. Vervolgens LHM-7-plunjerpomp gemonteerd, toen kwam de auto iets sneller omhoog
![]()
Geharde klepzittingen gemonteerd? Die heeft elke DS standaard, vanaf fabriek….. Bovendien kunnen beunen fouten maken bij het plaatsen van de nieuwe klepzittingen. Is zeker geen pre dus
Er komt een as uit het blok die iig die pomp heeft aangedreven. Heeft die nog andere functies en zo nee, heb jij die laten zitten of is die verwijderd en hoe heb je dat dan gedaan?
Wat ik heb begrepen is dat DS blokken van zichzelf tamelijk harde zittingen hebben en daarmee prima op LPG kunnen rijden, maar dat er ook revisies zijn waarbij er nog hardere zittingen geplaats worden, waardoor ze nòg beter bestand zijn tegen LPG. Hoe dan ook, Blikwerk heeft deze blokrevisie gedaan en die staan niet bekend om beunhazerij
Cees78 schreef:Iets wat er onder de kop goed uitziet zou ik niet vertrouwen. Met andere woorden: kwaliteit is slechts meetbaar.
Ik heb het afgelopen jaar 8000 fijne kilometers gereden met dat blok en ik kan zeggen dat dat een heel puik exemplaartje is. Had degene die mij een cursus klepstellen gaf de 2de bougie -die reeds een vergrootte bus had- niet finaal scheef de kop in gedraaid, dan had ik nu alleen maar een poetslap over dat blok gehaald en verder zo gelaten zoals het is. Ook Joris -die zo vriendelijk was om nog ff zijn licht te laten schijnen op mijn dame, kort voordat ik begon met de restauratie- heeft me bevestigd dat het motortje -afgezien van een ontstekingsprobleempje- mooi loopt.
waterman771 schreef:Als je de ontsteking, carburateur en het uitlaatspruitstuk van je eigen DY3 motor weer op die Dy 2 klust, heb je die 5 pk weer terug. Er zijn namelijk geen andere verschillen tussen beide blokken. Alles past er zo op, dus gewoon ff over sleutelen
Dat is fijn om te horen!! Ik moet dus het vliegwiel en de koppeling overzetten van de DY3 + de 123, Weber en spruitstuk en dan heb ik als het goed is weer een heel tof motortje. Zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten bij het overzetten van het vliegwiel en de koppeling?
Animal triste post coitum