











































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maak effe een foto. Die as kan er denk ik wel uit en dan gewoon afdoppen. Die as loopt op een extra nok op de nokkenas.
Koppeling goed inspecteren en een nieuwe nokkenas keering, nokkenas lager, toplager monteren.
Ook de houder waar je 123 ingaat checken. Als die lekt tussen de houder en de 123 kan je daar nu bij….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:maak effe een foto. Die as kan er denk ik wel uit en dan gewoon afdoppen. Die as loopt op een extra nok op de nokkenas.
Koppeling goed inspecteren en een nieuwe nokkenas keering, nokkenas lager, toplager monteren.
Ook de houder waar je 123 ingaat checken. Als die lekt tussen de houder en de 123 kan je daar nu bij….
Kun je daar zo bij met de bak er af, of moet voor die nokkenaskeering etc het blok uit elkaar?
Ik zal morgen een paar foto’s maken en hier ff posten.
Animal triste post coitum





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dus Serge,als ik je verhaal goed lees is alleen je kop kaduuk.
Waarom dan niet een koprevisie doen?
Extra geharde klepzittingen (laten) monteren hoor ik verschillende geluiden van,zoals je zelf al aangeeft heeft de DS-motor al harde zittingen waarmee prima op LPG kan worden gereden.
Ik ken mensen die na montage van (nog) hardere klepzittingen na verloop van tijd last kregen van losrakende zittingen,waardoor grote schade ontstond.
Dat bougiegat is prima op te frissen met een Helicoil,doe ik met motorfietsen ook en heb daamee eigenlijk zelden problemen (lees: compressieverlies en/of losrakende coils).
Mag de wereld niet kosten zoiets…
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee daar kan je zo bij. Maar je gaat het blok er toch uithalen toch?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
bogaard77 schreef:Nee daar kan je zo bij
Ik demonteer altijd eerst de kop,al zijn er die dat niet doen…
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pascal schreef:bogaard77 schreef:Nee daar kan je zo bij
Ik demonteer altijd eerst de kop,al zijn er die dat niet doen…
voor een nokkenas keerring?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik dacht dat je hierop een reactie gaf:
Pascal schreef:
Dat bougiegat is prima op te frissen met een Helicoil,doe ik met motorfietsen ook en heb daamee eigenlijk zelden problemen (lees: compressieverlies en/of losrakende coils).
Mag de wereld niet kosten zoiets…
Maar je bedoelde wat anders dus…..solly
‘Spirit of avant-garde’





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Serge schreef:DriverD schreef:Dat 1-cilinder LHM-pompje kan je demonteren en vervolgens op het gat een plaatje (met pakking) monteren. Heb ik ook gedaan bij mijn oude DSpecial. Vervolgens LHM-7-plunjerpomp gemonteerd, toen kwam de auto iets sneller omhoog
![]()
Geharde klepzittingen gemonteerd? Die heeft elke DS standaard, vanaf fabriek….. Bovendien kunnen beunen fouten maken bij het plaatsen van de nieuwe klepzittingen. Is zeker geen pre dusEr komt een as uit het blok die iig die pomp heeft aangedreven. Heeft die nog andere functies en zo nee, heb jij die laten zitten of is die verwijderd en hoe heb je dat dan gedaan?
Wat ik heb begrepen is dat DS blokken van zichzelf tamelijk harde zittingen hebben en daarmee prima op LPG kunnen rijden, maar dat er ook revisies zijn waarbij er nog hardere zittingen geplaats worden, waardoor ze nòg beter bestand zijn tegen LPG. Hoe dan ook, Blikwerk heeft deze blokrevisie gedaan en die staan niet bekend om beunhazerij
Cees78 schreef:Iets wat er onder de kop goed uitziet zou ik niet vertrouwen. Met andere woorden: kwaliteit is slechts meetbaar.
Ik heb het afgelopen jaar 8000 fijne kilometers gereden met dat blok en ik kan zeggen dat dat een heel puik exemplaartje is. Had degene die mij een cursus klepstellen gaf de 2de bougie -die reeds een vergrootte bus had- niet finaal scheef de kop in gedraaid, dan had ik nu alleen maar een poetslap over dat blok gehaald en verder zo gelaten zoals het is. Ook Joris -die zo vriendelijk was om nog ff zijn licht te laten schijnen op mijn dame, kort voordat ik begon met de restauratie- heeft me bevestigd dat het motortje -afgezien van een ontstekingsprobleempje- mooi loopt.
waterman771 schreef:Als je de ontsteking, carburateur en het uitlaatspruitstuk van je eigen DY3 motor weer op die Dy 2 klust, heb je die 5 pk weer terug. Er zijn namelijk geen andere verschillen tussen beide blokken. Alles past er zo op, dus gewoon ff over sleutelen
Dat is fijn om te horen!! Ik moet dus het vliegwiel en de koppeling overzetten van de DY3 + de 123, Weber en spruitstuk en dan heb ik als het goed is weer een heel tof motortje. Zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten bij het overzetten van het vliegwiel en de koppeling?
Die as is geen as, maar een losse pen, die je, als ik het me goed herinner, zo eruit kan pakken. Stalen plaatje maken met pakking, op het blok schroeven, klaar
Citroen!
Pascal schreef:Dus Serge,als ik je verhaal goed lees is alleen je kop kaduuk.
Waarom dan niet een koprevisie doen?
Extra geharde klepzittingen (laten) monteren hoor ik verschillende geluiden van,zoals je zelf al aangeeft heeft de DS-motor al harde zittingen waarmee prima op LPG kan worden gereden.
Ik ken mensen die na montage van (nog) hardere klepzittingen na verloop van tijd last kregen van losrakende zittingen,waardoor grote schade ontstond.Dat bougiegat is prima op te frissen met een Helicoil,doe ik met motorfietsen ook en heb daamee eigenlijk zelden problemen (lees: compressieverlies en/of losrakende coils).
Mag de wereld niet kosten zoiets…
Idd is van dat DY3 blok alleen de kop kapot. Naast dat bougiegat 2 uitgewoont was, bleek echter na het demonteren dat er ook bij 3 bougiegaten serieuze scheurtjes liepen aan de binnenkant. Ik heb toen een goede kop gehaald bij Ton van Gare du Nord waarvan naar alle waarschijnlijkheid alleen de klepgeleiders ff vernieuwd moesten worden en opnieuw gevlakt. Dat was het plan, totdat ik dit blok tegen het lijf liep. Het feit dat ie recentelijk volledig door Blikwerk is gereviseerd vond ik wel een aangename gedachte en de prijs was zeer mild.
bogaard77 schreef:Nee daar kan je zo bij. Maar je gaat het blok er toch uithalen toch?
Dat DY3 blok staat al 2 maanden naast de kar. Ik heb afgelopen week de laatste leidingen verwijderd en heb nu vanaf het schutbord naar voren een volledig kaal chassis, wat ik deze week ga conserveren en her en der een plekje lassen. Ik stelde de vraag meer omdat ik mij nog niet heb beziggehouden met de nokkenas van een DS blok en vreesde dat misschien de kop gedemonteerd zou moeten worden.
Morgenavond rijd ik het blok naar de loods en ga ik aan de slag met de adviezen. Bedankt allemaal!!
Animal triste post coitum
De bak is overgezet op de DY2. Zoals Waterman al zei, zijn de DY2 en DY3 identiek afgezien van het feit dat dat ene gat voor dat pompje bij de DY2 doorgeboord is en bij de 3 niet.
Alles lijkt nu tof, alleen heb ik de verstelbout op die hendel van de koppeling nu vol open gedraaid en slaat die overbrenging nog steeds niet aan tegen het alu. In de oude configuratie zat die hendel met overbrengen in dit geval muurvast geklemd. Heb ik misschien toch iets fout gedaan bij de montage van de bak, of zijn er andere instellingen die aangepast moeten worden?
Animal triste post coitum












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
leg dat nog effe goed uit. je hebt het vliegwiel en koppeling overgebouwd op het nieuwe blok, toch?
Je hebt dan de gaffel - die uit de bak omhoog steekt- inclusief druklager gewoon laten zitten.
Die gaffel heeft het stelboutje 14 bovenaan. Dan komt er een drukstangetje waarvan verschillende lengtes bestaan. Dat pakt in de boomerang waar ook meerdere typen in zijn en die grijpt in de koppelingskabel-die kan je stellen.
Wat zit er nu niet goed?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb het vliegwiel en de koppeling laten zitten op de DY2 omdat die gewoon nieuw zijn, daar is maar een paar 100km mee gereden voordat die auto met d’r balk dwars door een krik zakte en dat is ook duidelijk te zien. Ik weet wel dat je geadviseerd hebt om bak, koppeling en vliegwiel bij elkaar te houden, maar ik kan me niet voorstellen dat dat ook geldt op het moment dat de koppeling en het vliegwiel nieuw zijn. Of moet de bak nu aangepast worden op de nieuwe set?
Mbt mijn vraag; ik weet niet of het wel of niet goed is, maar het is gewoon anders dan met de vorige combi. De gaffel en druklager heb ik idd laten zitten, want ik heb maar 1 bak. Het verschil is echter, dat stelboutje 14 op de gaffel met deze nieuwe combi uitgesteld is en de boomerang nog steeds niet achter tegen de alu.behuizing geklemd zit (zonder dat er een koppelingskabel gemonteerd is). Wat wel het geval was met de oude combi, waarbij er dan nog zo’n 1cm stelbout 14 over was. Maar uit jouw post maak ik op dat ik dan misschien wel een langer drukstangetje nodig heb. Ik ben dan echter wel benieuwd hoe het kan dat er nu een verschil is. Zouden die platen waar de druklager tegenaan drukt anders afgesteld kunnen zijn?
Animal triste post coitum














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:Ik heb het vliegwiel en de koppeling laten zitten op de DY2 omdat die gewoon nieuw zijn, daar is maar een paar 100km mee gereden voordat die auto met d’r balk dwars door een krik zakte en dat is ook duidelijk te zien. Ik weet wel dat je geadviseerd hebt om bak, koppeling en vliegwiel bij elkaar te houden, maar ik kan me niet voorstellen dat dat ook geldt op het moment dat de koppeling en het vliegwiel nieuw zijn. Of moet de bak nu aangepast worden op de nieuwe set?
Mbt mijn vraag; ik weet niet of het wel of niet goed is, maar het is gewoon anders dan met de vorige combi. De gaffel en druklager heb ik idd laten zitten, want ik heb maar 1 bak. Het verschil is echter, dat stelboutje 14 op de gaffel met deze nieuwe combi uitgesteld is en de boomerang nog steeds niet achter tegen de alu.behuizing geklemd zit (zonder dat er een koppelingskabel gemonteerd is). Wat wel het geval was met de oude combi, waarbij er dan nog zo’n 1cm stelbout 14 over was. Maar uit jouw post maak ik op dat ik dan misschien wel een langer drukstangetje nodig heb. Ik ben dan echter wel benieuwd hoe het kan dat er nu een verschil is. Zouden die platen waar de druklager tegenaan drukt anders afgesteld kunnen zijn?
Wat voor koppeling zit er op die DY2??? een oud type vinger-drukgroep neem ik aan met 3 vingers?? en op de DY3?? een moderne diafragma-koppeling? want dan moet je de hevel waar je druklager en je druklager gaan veranderen. Vingerdrukgroep heeft een heel andere hevel en druklager als diafragma….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beide blokken hebben een vinger-drukgroep. Ik heb ze ook naast elkaar gezet om te vergelijken, maar ik zag nergens een verschil in.
Animal triste post coitum












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan zijn dat het DY2 vliegwiel is afgedraaid en dan moet je de scharnierpunt van je gaffel in de ‘klok’ ( bell housing in het engels) met ringen opvullen dat de gaffel meer richting vliegwiel komt. Ik had dit probleem ook.
DAAROM moet je het oude vliegwiel houden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>