Ik begrijp het niet meer. De auto wil niet aanslaan. Startmotor draait, vonken doet ze ook en als ik de benzineslang van de inspuitgallerij haal spuit de benzine er uit. Ik weet dus niet 100% zeker of de injectoren benzine spuiten (ga ik morgen nog even nakijken). Wat ik wel weet is dat de bougies enigzins vettig zijn als ik ze eruit draai wat voor mij aangeeft dat er toch wel benzine in de cilinders gespoten wordt. Brandstofpomp hoor ik ook. Weet iemand of de onstoorders op de bobines voor een storing kunnen zorgen? Wat mij ook is opgevallen is dat wanneer ik het draadje naar de startmotor om deze te laten draaien losmaak dat de kachelventilator stopt met draaien.( is mij opgevallen omdat ik de startmotor direct vanaf de accu wilde laten ronddraaien dmv een klein draadje). Is het zo dat de kachelventilator altijd een beetje draait of moet deze niet draaien als ie in de auto op uit staat?
IIG de auto slaat dus niet aan. Iemand enige ervaring op dit gebied die nog enkele tips heeft?
Bij de weg: het is een prestige 2500 uit september ‘84 dus eigenlijk een overgangsmodel geloof ik. De motor is iig identiek aan het blok wat ik laatst uit mijn ‘85 prestige heb gelepeld (zelfde motornummer)
Life is short !!!
Drive fast !!!
het gasklep huis heeft bij deze jongens wel een kuren…......
zit de luchtklep in het huis niet vast ??? gaat ie soepel ???
Ook kan de extra luchtklep dichtblijven tijdens koude start zodat hij te weinig zuurstof krijgt tijdens het starten…........
koude startinjecteur goed ??? (de “5e injecteur”)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het gasklephuis zit toch aan een kabel die weer aan je gaspedaal zit? Gaat deze dan niet sowieso bewegen als je op het pedaal duwt? Volgens mij doet ie het prima maar ik check het voor de zekerheid. De extra luchtklep; is dat dat ding wat achter de kop zit en waar je aan een schroef kunt draaienzodat je toerental wijzigt? Als de motor draait heet dat
Dit type motor heeft geen 5e injecteur. op de plek waar deze bij het oude type motor zat zit bij mijn motoren een slang aangesloten.
Life is short !!!
Drive fast !!!
jaaa.maar het gasklephuis moet het signaal wel goed door geven (gaat via weerstands verandering) en deze zit gekoppeld aan de gaspedaalklep.
daar zit weer een stekker aan (zwart) waarvan de interne stekkertje nogal eens willen corroderen en de draadjes intern willen afbreken.
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Daar zou het probleem best wel eens kunnen zitten. Ik heb deze stekker namelijk losgehad toen ik de radiateur loshad om de waterpomp opnieuw waterdicht te maken en omdat er al aan was gerommeld in het verleden en met klemmetjes aan elkaar gemaakt. Gaan deze Sensoren (ik bedoel dat zwarte blok waar de door jou genoemde stekker op zit ook wel eens stuk? (jaja alles kan stuk maar dat bedoel ik natuurlijk niet hier).
Life is short !!!
Drive fast !!!
ze gaan wel eens stuk maar het zit veel vaker in stekker die daaraan zit.
als die stekker er niet goed opzit (om maar wat te noemen ) denkt die ECU dat de gasklep dichtstaat ,ongeacht de stand van de gaskabel.
uiteraard krijg je dan ook geen zuurstof in je verbrandingsruimte zodat die bougie lekker glimmend zwart van de benzine worden
Wat ik dan niet snap is dat je de auto bij een koude motor moet starten zonder op het gaspedaal te duwen. En als de ECU denkt dat de gasklep dicht staat zou deze toch ook geen benzinetoevoer moeten aansturen?
Life is short !!!
Drive fast !!!
Heb je recentelijk nog iets met je ontsteking/injectoren gedaan ?
Schijt aan originaliteit.
Ik heb toen ik de waterpomp lekvrij maakte ook een van de bobines vervangen (de onderste om precies te zijn van de 1e en 4e cilinder) omdat één van de ijzeren nokjes waar de bougiekabel op zit geprikt verroest was. Dat is alles wat ik daar aan gedaan heb. Aan de injectoren ben ik niet geweest. Weet iemand hoe je kunt meten of deze wel spanning/pulsen krijgen?
Life is short !!!
Drive fast !!!
Hoe groot schat je de kans dat je per ongeluk iets verwisseld of anders ingesteld hebt waardoor de vonken op het verkeerde moment komen of er op het verkeerde moment benzine ingespoten is ?
eigenlijk schat ik deze kans in op nihil omdat ik de kabeltjes/stekkertjes gemerkt heb met een labeltje. Maar bij nihil is de kans nog altijd een beetje aanwezig. Weet je of het veel kwaad kan om de stekkers op de bobines eens om te wisselen. Alleen om te proberen of ik hier echt geen foutje heb gemaakt.
Life is short !!!
Drive fast !!!
Ik durf je niet te zeggen of dat schadelijk is. Maar als het niet schadelijk is (eigenlijk vermoed ik van niet, maar wacht voor de zekerheid even de reactie af van mensen die er meer verstand van hebben dan ik) dan kan je het eens proberen.
santman1 schreef:Wat ik dan niet snap is dat je de auto bij een koude motor moet starten zonder op het gaspedaal te duwen. En als de ECU denkt dat de gasklep dicht staat zou deze toch ook geen benzinetoevoer moeten aansturen?
tijdens het starten word de gasklep tegen zijn veerdruk in opengetrokken dmv de onderdruk het inlaatkanaal. er wordt dan ook maximaal 10 seconden ingespoten tijdens het starten daar de moter anders zou verzuipen als je blijft doorstarten….........
Misschien een open deur maar:
Ik denk toch dat het met je laatste werkzaamheden heeft te maken. Ik zou niet gelijk erg de diepte ingaan en allerlei andere dingen erbij halen.
Wanneer heb je de auto voor het laatst gestart en wat heb je als laatste gedaan.
Mijn ervaringen (zucht):
-Verkeerd monteren ontstoorders bobines, zelfde klachten als jij
omschrijft
-Onbedoeld de stationair schroef verdraaid (na verwisselen luchtfilter
(kant gashuisklep) gaf ook dezelfde klachten.
-Na pielen aan de airco de grote stekker van de computer iets uit het
contact (kant waterpomp), ook dit gaf dezelfde klacht.
-iets wat niet mijn eigen schuld was , door hitte boven 90 graden (motor) werkte 1 van de BDP sensoren niet, maar dat zal met dit weer niet aan de orde zijn
He wannabee, prima tips ik ga het eens nalopen. Toch een vraagje: je had dezelfde klachten maar constateerde je toen toch wel vonk en benzine?
Life is short !!!
Drive fast !!!
bij mij was het blauwe relaisje stuk, hangt onderaan de rechter koplamp. Gaf bij de eerste start wel brandstof en vonk, maar hield er schijnbaar meteen mee op. Ik dacht dat je de 3 dikke draden met elkaar kon verbinden om dit te testen, maar zeker weet ik het niet.