hoe versnellingsbak vervangen bij berlingo 1.9 uit 1997
wimcitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 25-07-2006

Gepost: 15 januari 2007 09:22 AM

hoi,

weet iemand misschien een korte handige beschrijving te geven over het vervangen van een versnellingsbak van een citroen berlingo 1.9 uit 1997
ben vooral geinteresseerd hoe ik de auto op moet krikken, bijv moeten de wielen vrij hangen etc….

groetjes
wimcitroen

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 21 januari 2007 03:45 AM
  [ # 1 ]

De voorkant van de auto op bokken zetten zodat de beide wielen loshangen, je moet natuurlijk de aaandrijfassen verwijderen uit het differentieel, dus het is inderdaad wel handig als ze vrij hangen Laughing
Verder natuurlijk de accu loshalen (en verwijderen, ik neem aan dat ie boven de motor hangt) de startmotor losdraaien, de schakelstangetjes losklikken en de motorsteun waar de bak aan hangt verwijderen.
Als je geen motortakel tot je beschikking hebt (heb ik ook nooit) dan is het het gemakkelijkste om met een hydraulische garagekrik de motor bij de carterpan op te krikken met een flink (rechthoekig!) stuk hout ertussen. Dan nog de versnellingsbakbouten en je rukt hem er zo onder vandaan. Ik neem aan dat je ook de drukgroep en priseaskeerring meeneem?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
wimcitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 25-07-2006

Gepost: 24 januari 2007 01:18 AM
  [ # 2 ]

hartelijk dank voor jullie tips, ik ga in februari aan deze klus beginnen en zal veel aan jullie tips hebben denk ik. Ik beschik over een garagekrik. wanneer je onder de carterpan opkrikt beschadig je de pan dan niet doordat hij bijvoorbeeld kan indrukken of niet? krik je dan de hele motor omhoog?
Ik zal jullie over mijn voortgnag op de hoogte houden en af en toe proberen om een foto te schieten van mijn klus. Ik doe het voor het eerst m.b.v. het haynes handboek voor de citroen berling.

groet wim

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook