Waterlek berlingo 1.9D
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 30 januari 2007 11:26 PM

Hallo;
Op het werk,rijd er een collega met een berlingo 1.9D van 2002 of 2003! En die moet dagelijks het expantievaatje gans vullen!! ‘t is te zeggen zo rond de 30 a 40 km’s is het vaatje leeg. Er vielen geen lekken te bespeuren tot ik er deze namiddag eens was gaan onder liggen ,en ik merkte dat de verings driehoek aan de passagierskant vol met druppeltjes hing!! Nu is de vraag:zit op dit dieselblok de waterpomp ook nogsteeds tussen de distributieriem gemonteerd zoals bij het blok van de BX?? want ik zou anders niet weten wat er daar aan water kan lekken??
Kan er hier mij iemand helpen met een bevestigend antwoord?? lekkende waterpomp(indien tussen de distributie),komt dit veel voor?? ik had er destijds nooit last mee,met mijn 2 bedrijfs berlingo’s die ik gehad heb! het blokje heeft 160.000 km’s gelopen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 januari 2007 01:42 AM
  [ # 1 ]

Aan de passagierskant??? aan die kant zit de waterpomp die door de distributieriem word aangedreven. Als de as-afdichting van de waaier van de pomp slecht is, dan kan deze gaan lekken op het moment dat de motor draait. Het lekken (sijpelen) is niet veel, maar genoeg om na 30 a 40km een halve tot een liter te hebben gelekt. Als het goed is zul je ook een witte kristalvormige aanslag zien, dit is opgedroogd koelvloeistof.

Je vermeld niet wat de kilometerstand van die Berlingo is, maar als de D-riem al eens vervangen is en men heeft de pomp overgeslagen of vervangen door een goedkope imitatie. Dan kan dit de oorzaak zijn dat de boel is gaan lekken.

Een andere mogelijkheid is dat de koelwaterslang die bij het rechterwiel achter de wielkuip loopt, lek is. Dit komt ook weleens voor, dan heeft de slang niet goed vastgezeten en is kapot geschuurd.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 31 januari 2007 10:32 PM
  [ # 2 ]
ZX1.4i schreef:

Aan de passagierskant??? aan die kant zit de waterpomp die door de distributieriem word aangedreven. Als de as-afdichting van de waaier van de pomp slecht is, dan kan deze gaan lekken op het moment dat de motor draait. Het lekken (sijpelen) is niet veel, maar genoeg om na 30 a 40km een halve tot een liter te hebben gelekt. Als het goed is zul je ook een witte kristalvormige aanslag zien, dit is opgedroogd koelvloeistof.

Je vermeld niet wat de kilometerstand van die Berlingo is, maar als de D-riem al eens vervangen is en men heeft de pomp overgeslagen of vervangen door een goedkope imitatie. Dan kan dit de oorzaak zijn dat de boel is gaan lekken.

Een andere mogelijkheid is dat de koelwaterslang die bij het rechterwiel achter de wielkuip loopt, lek is. Dit komt ook weleens voor, dan heeft de slang niet goed vastgezeten en is kapot geschuurd.

mischien heb je er over gelezen,of heb ik me verkeerdelijik uitgedrukt!ik schreef dat het blok net 160.000 km gelopen heeft,van die lekkende berlingo dus.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 januari 2007 11:31 PM
  [ # 3 ]
blooper1963 schreef:

mischien heb je er over gelezen,of heb ik me verkeerdelijik uitgedrukt!ik schreef dat het blok net 160.000 km gelopen heeft,van die lekkende berlingo dus.

Dat heb ik gelezen en begrepen, maar wat wil je daarmee zeggen? Is hij de eerste eigenaar?
Een 1.9D uit 2002 of 2003 is een DW8 motor waarbij de D-riem om de 120K vervangen dient te worden.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 31 januari 2007 11:42 PM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:
blooper1963 schreef:

mischien heb je er over gelezen,of heb ik me verkeerdelijik uitgedrukt!ik schreef dat het blok net 160.000 km gelopen heeft,van die lekkende berlingo dus.

Dat heb ik gelezen en begrepen, maar wat wil je daarmee zeggen? Is hij de eerste eigenaar?
Een 1.9D uit 2002 of 2003 is een DW8 motor waarbij de D-riem om de 120K vervangen dient te worden.

dit is zijn bedrijfsvoertuig,dus van de baas! en ik weet ook niet wat er al aan gedaan is van onderhoud! iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn voertuig!! maar het rare is,dat hij op korte tijd ,zo veel water verliest en als het voertuig stil staat,er praktisch niks te zien valt,als juist enkele druppels die aan de verings driehoek hangen,dus net onder het distributie deksel. mijn inziens :de waterpomp dus!! lijkt me logisch ook ,nu ik weet dat ze nogsteeds daar zit(tussen de disrib.). want bij draaiende motor zal het water weggeslingerd worden en bij stilstand zal het lek zo miniem zijn dat er bijna niks uit loopt?? vreemd genoeg,is hij al naar de garage geweest,en die zien niks lekken!!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook