wielnaafmoer Jumper na 60.000 km
rodeHY
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 02 februari 2007 11:22 PM

Mijn Jumper 33LH 2.8HDi is voor zijn 60.000 km beurt naar de dealer geweest. De factuur kwam een aantal dagen later, en tijdens het uitpluizen ervan stuitte mijn oog op een wielnaafmoer die vervangen zou zijn. Een ding van ongeveer 12 Euro ex. BTW, dus daar gaat het niet echt om. Waar het mij wel om gaat: hoe kan een wielnaafmoer nou al na 60.000 km (auto is van april 2006) aan vervanginging toe zijn? Zo’n ding slijt toch niet? En anders: valt dit niet onder de garantie?
Voordat ik dit ga navragen bij de dealer wil ik graag even wat achtergrondinformatie hebben, ik ben namelijk geen kenner op dit specifieke gebied.

Bij voorbaat dank voor de nuttige reacties!

Frank

Profiel  
 
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 04 februari 2007 08:22 PM
  [ # 1 ]

Ik neem aan dat het over de moer aan de achterste trommeltjes gaat?
Wellicht hebben ze die zelf naar de knoppen gekregen en daardoor moeten vervangen. Gaat normaal een levenlang mee.

Heb net mijn 2.8 HDI in huis gehaald, bouwjaar 2003 met 145.000 km, wel de 35 LH, dus schijfjes achteraan.
Al problemen gehad? Rijdt wel lekker! Ben benieuwd naar verbruik…
Ga hem nu wat ombouwen tot camper en laten rijden op PPO (al zal dat laatste nog even duren).

Groet
Dieter

Profiel  
 
rodeHY
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 04 februari 2007 11:17 PM
  [ # 2 ]

Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik heb geen noemenswaardige problemen gehad met deze Jumper. Na twee dagen een garantiedingetje met de dynamo, en bij ca. 40.000 km een lager van een spanrol die onder garantie vervangen is. Het ding is ruim, comfortabel, zuinig (1:11) en erg compleet (pack electrique met airco). De 2.8 HDi is een geweldige motor.
Kwa bedrijfswagens heb ik enige ervaring: ik rijd zo’n 80.000 km per jaar. Achtereenvolgens gehad: Ford courier (2e hands, slappe dwijl), Jumpy 1.9 TDI (nieuw, heerlijk), VW LT28 (nieuw, traag, veel kinderziektes), Merc. Vito (2e hands, veel problemen met de aandrijflijn), Jumper 35LH 2.5 TDI (2e hands gekocht met 280.000 km, ging weg met 400.000 km (1 startmotor en 1 dynamo, verder niets), Opel Movano 2.2 (2e hands, traag, hoog verbruik, veel electronische storingen) en nu dus een Jumper 33LH 2.8 HDi.
De kleur van derze auto is zilvergrijs metallic. Na 3 jaar gaat hij weg. Omdat hij z’n kleur meeheeft en zeker z’n uitrusting (airco) zal het ook wel een camper worden uiteindelijk!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 februari 2007 10:33 AM
  [ # 3 ]

Is het niet zo dat er een zelfborgende moer voor de trommel zit die je maar 1 keer mag gebruiken ?

Dus dan zal waarschijnlijk je trommel gedemonteerd zijn en weer gemonteerd met een nieuwe moer.

Profiel  
 
rodeHY
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 februari 2007 12:18 AM
  [ # 4 ]
citro-power schreef:

Dus dan zal waarschijnlijk je trommel gedemonteerd zijn en weer gemonteerd met een nieuwe moer.

Zou kunnen, maar wel gek dat het dan maar om één gaat, en niet om twee (links + rechts).

Nogmaals, het gaat niet om de prijs van het onderdeel. Het gaat hier meer om het principe. Zo is er nog iets wat mijn goedkeuring niet kan wegdragen: de prijs voor het vervangend vervoer. Maar dat is niet een technisch iets dus dat vecht ik zo wel uit met de dealer. Voor wat betreft het wielnaafmoer-verhaal is het wel fijn om wat achtergrondinformatie te hebben. Nogmaals dank voor de reacties.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook