Hallo Citrofielen,
ik ga a.s. zaterdag een proefrit maken in een Xsara Coupe 1.9D. De auto is van 2001 en heeft 95.000 km gelopen (niet veel voor een diesel).
Nu vroeg ik mij af of er nog specifieke dingen zijn waar ik op moet letten bij deze auto.
Ik weet helaas niet precies welke auto het is (moet nog binnenkomen bij de dealer), dus ook dingen als airco, cruise control en ABS heb ik geen flauw idee of het erop zit. Welke zaken zijn standaard?
O ja: de (Citroen) dealer vraagt er 8000 euro voor. Is dat een reele prijs? Ik dacht altijd dat Citroens een relatief lage restwaarde hadden.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gezien de km-stand is 8000 voor een diesel niet zo heel erg veel.
Je kijkt namelijk wel bij een dealer, dus allerlei garantie enzo zit er ook bij. Dat maakt hem duurder (voor niets gaat de zon op zegt men wel).
Gezien de leeftijd zou ik de staat van de distributie nagaan (puntje voor de onderhandelingen? laat ze dan ook meteen de spanrollen en de waterpomp meepakken), deze zou weleens in de buurt van zijn maximale leeftijd kunnen zitten.
Verwacht ook geen strepentrekker (als het echt een 1.9D is). Die zit ergens om en nabij de 70PK (afhankelijk van het exacte motortype). Vroeger was dat erg veel voor een dieselmotor (zeker met die motorinhoud), maar dat beeld is toch wel wat veranderd door de commonrail.
Die lage restwaarde komt wel als je hem in gaat ruilen
Hangt ook helemaal af van het soort citroen, hydraulisch geveerde citroens zakken harder in prijs dan conventioneel geveerde citroens zoals de xsara.
En zeker een coupe versie is best gewild.
8000 euro vind ik trouwens niet supergoedkoop ofzo.. zou eerder aan 6-7000 denken zeker voor een auto met zo’n bereslome motor als de 1.9D
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
8000 euro vind ik trouwens niet supergoedkoop ofzo.. zou eerder aan 6-7000 denken zeker voor een auto met zo’n bereslome motor als de 1.9D
Beresloom….. Valt ook wel mee, aan alles raak je gewend
En zolang je de auto niet volpakt met passagiers en bagage valt kom je gewoon lekker mee…
Even ter vergelijking:
die van mij is van 1999 en had een vergelijkbaar aantal km’s. Met 6 maanden garantie, nieuwe distributieriem, banden en grote afleverbeurt was ik 5900 kwijt… En die was nog geel ook, die schijnen langer te staan…
Ik vind het dus nog niet zo overdreven duur, is een type 2 neem ik aan ?
Xsara Coupe 1.9 Diesel 1999
184.000 km (nov 2010)
Vrouwlief rijd in een Beetle, durf het bijna niet hardop te roepen
En oh ja, op die van mij zit standaard (en da’s dacht ik de kaalste uitvoering)
[list]ABS
CV met AB
4 airbags waarvan 2 als zij airbag in de stoelen
Electrieke ramen[/list:u]
Dat was het dan wel weer
Je kan ook altijd even op autoweek.nl kijken dacht ik naar wat de standaarduitvoering geweest is
184.000 km (nov 2010)
Zaken waar je specifiek op moet letten:
- storing achterklepbediening
- storing knipperlichtschakelaar
- storing benzinemeter
(zorg er dus voor dat je bovenstaande zaken goed controleerd bij een proefrit)
En verder willen de deurpanelen wel eens loszitten bij de Xsara Coupé.
Gezien de km-stand wil ik sowieso voor het afleveren een 100.000 km beurt afdwingen, waarbij dus ook de distributieriem, spanrollers en waterpomp vervangen worden.
Het is inderdaad een type 2. Volgens autoweek zijn die alleen als “Ligne Seduction” uitgebracht, dus met de volgende zaken:[list]
VEILIGHEID
ABS-remsysteem ja
remkrachtverdeling ja
remassistentie ja (vanaf 7/2001)
airbag bestuurder ja
airbag passagier ja
zij-airbags ja, voor
hoofd/gordijnairbags € 272
COMFORT
centrale deurvergrendeling ja, met afstandbed.
elektrische ramen ja, voor
stuurbekrachtiging ja
cruise control nee
airconditioning € 995
INTERIEUR
hoogteverstelling stoel nee
verstelbaar stuur ja, hoogte & diepte
hoofdsteunen achter ja
neerklapbare achterbank ja, in delen
regelbare dashboardverlichting ja
toerenteller ja
EXTERIEUR
interval ruitewisser ja
metallic lak € 395
meegespoten bumpers ja
getint glas ja
elektrische spiegels ja
mistlampen voor ja
[/list:u]
Van de meerprijs opties hoop ik natuurlijk dat er zoveel mogelijk op zit, maar dat is afwachten. Het enige dat ik echt mis is cruise control. Is dat achteraf in te bouwen?
Wat betreft de motorisering verwacht ik inderdaad geen wonderen, maar wat me wel tegenvalt is het snelwegverbruik van 5 liter op 100 km. Van zo’n bescheiden motortje had ik toch wel meer zuinigheid verwacht.
dat snelwegverbruik is niet zo vreemd.
De motor is maar 70PK en moet er gewoon flink aan trekken op de snelweg. Je zult bij 120 ook nog niet zo heel ver bij de topsnelheid vandaan zitten. bovendien heb je bij 120 gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Denk niet dat je met een superzuinige motor heel ver van die 1 op 20 af zult zitten.
Denk dat de cijfers op 80-km wegen wel veelbelovend zullen zijn.
Jojoman schreef:metro2005 schreef:
Beresloom….. Valt ook wel mee, aan alles raak je gewend
![]()
En zolang je de auto niet volpakt met passagiers en bagage valt kom je gewoon lekker mee…Even ter vergelijking:
die van mij is van 1999 en had een vergelijkbaar aantal km’s. Met 6 maanden garantie, nieuwe distributieriem, banden en grote afleverbeurt was ik 5900 kwijt… En die was nog geel ook, die schijnen langer te staan…Ik vind het dus nog niet zo overdreven duur, is een type 2 neem ik aan ?
ik vind 70PK in een suzuki swift al tergend traag , laat staan in een auto die 200kg meer weegt..
(en ik ben een xantia 1.6 gewend! ook geen strepentrekker)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
EW schreef:De motor is maar 70PK en moet er gewoon flink aan trekken op de snelweg. Je zult bij 120 ook nog niet zo heel ver bij de topsnelheid vandaan zitten.
Valt behoorlijk mee, de Xsara’s vanaf eind 99 zijn voorzien van een DW8 motor, deze is sneller dat de XUD.
120 km/u haal je makkelijk en de top voor een DW8 in een Xsara ligt rond de 170.
Mijn Xsara en 306 break met deze motor haalde 170, en dat was niet heuveltje af
Je zult de motor echter wel moeten leren kennen, als je volgas geeft gebeurt er niets, gas opbouwen naar het max. koppel en dan schakelen is de truuk.
ZX1.4i schreef:EW schreef:De motor is maar 70PK en moet er gewoon flink aan trekken op de snelweg. Je zult bij 120 ook nog niet zo heel ver bij de topsnelheid vandaan zitten.
Valt behoorlijk mee, de Xsara’s vanaf eind 99 zijn voorzien van een DW8 motor, deze is sneller dat de XUD.
120 km/u haal je makkelijk en de top voor een DW8 in een Xsara ligt rond de 170.Mijn Xsara en 306 break met deze motor haalde 170, en dat was niet heuveltje af
Volgens de site van Autoweek is het 71 pk, max 162km/u en 15.8 sec. naar 100 km/u. Dat houdt dus allemaal niet over.
Je zult de motor echter wel moeten leren kennen, als je volgas geeft gebeurt er niets, gas opbouwen naar het max. koppel en dan schakelen is de truuk.
Dat ken ik nog van mijn Puch van vroeger (alleen hoefde ik daar niet zelf te schakelen).
MoZe schreef:ZX1.4i schreef:
Mijn Xsara en 306 break met deze motor haalde 170, en dat was niet heuveltje af
Volgens de site van Autoweek is het 71 pk, max 162km/u en 15.8 sec. naar 100 km/u. Dat houdt dus allemaal niet over.
Nou ja, je weet van tevoren waar je aan begint…
‘t is geen sprinter maar ik heb me op de snelweg nog nooit niet in mijn element gevoeld met de diesel…
Het rijdt relaxed, lekker muziekje erbij… gaat prima hoor….
Maar ook een paar uur lang 140 kachelen gaatheel goed als de motor (en olie) goed op temp is
184.000 km (nov 2010)
Jojoman schreef:Maar ook een paar uur lang 140 kachelen gaatheel goed als de motor (en olie) goed op temp is
Dat deed ik ook altijd, zelf lange stukken 150 of 160 rijden is geen probleem.
Ik heb zowel mijn Xsara als 306 break met plezier naar de 200K geschopt.
Wat de gegevens van autoweek betreft, die kloppen niet altijd, dit was mijn 306 Break met belading omdat ik toen als monteur werkte.

Totaal aantal Berichten: 27985
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Xsara hebben niet erg veel opvallende problemen.
kijk gewoon goed of alles werkt, zodat er geen extra kosten aan zitten.
dus check ook even alle elektrische snufjes.
verder is die 1.9D erg traag, maar ook erg betrouwbaar.
overigens kan je er wel mee tegen de 160 mee rijden, duurt wel even
ik vind de 1.9D wel wat meer lawaai maken, zeker vergelijken met mijn eigen benzine
die overigens te koop staat *hint*
succes met de proefrit
Ik vind 8000 ook best duur! Ik heb onlangs mijn xsara 2.0 hdi 90pk VTR uit September 2003 gekocht voor 6750. Welliswaar wel 167000 km. gelopen, maar toch.
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
Als liefhebber van de 1.9D zeg ik toch, als het effe kan, ga dan voor een HDI
De km-stand is 95K en de auto is 6 jaar, dat beteken dat de Distributieriem en spanrollen vervangen moet worden, waarbij dan meteen de waterpomp word meegenomen. Als je het voor elkaar kan krijgen om deze auto voor de gebododen prijs incl. grote beurt waarbij de distributie riem word gedaan, dan is het een nette prijs. Kun je voorlopig zonder zorgen rijden.