














Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gisteren opgehaald in Frankrijk: deze Citroën CX Prestige uit 1981.
Het Orga-nummer verwijst naar een productiedatum van donderdag 14 mei 1981. De auto is afgeleverd op 15 juni 1981 in Parijs en heeft voor mij maar één eigenaar gehad, die totaal 132.000 km op de klok zette voordat hij overleed. Een Citroën SM- en Maserati-specialist in Frankrijk (SM2a in Mussy-sur-Seine) nam de auto over, zette hem drie jaar op stal en deed hem recent in de verkoop.
De kleur van de auto heet AC076 oftewel Gris Espadon; er zit een vleugje groen in. Het tweekleurige interieur hoort origineel zo: zwart voor de lederen stoelen en deurpanelen, het dashboard, de hoedenplank en de B- en C-stijlen, beige voor het tapijt, de losse voetsteunen achterin, de hemel en de A- en D-stijlen. Dit interieur is maar enkele jaren geleverd en komt zeer weinig voor. Zelf heb ik in Nederland nog nooit een CX gezien waar het in zit.
Bijzonder aan deze Prestige is dat hij een hydraulisch bekrachtigde koppeling aan boord heeft. Het pedaal gaat ontzettend licht en je moet er even aan wennen dat je het aangrijpingspunt bijna niet voelt. Het systeem werkt op het hydraulische LHM-circuit van de auto en is uitsluitend geleverd op de Prestige. Ook dit geldt als een enorme zeldzaamheid, zeker in Nederland.
Qua conditie heb ik echt een topexemplaar gevonden. Plaatwerk en bodem zijn kogelhard, wellicht mede doordat de auto in het verleden ooit een Dinitrol-behandeling heeft ondergaan. De motor loopt uitzonderlijk mooi, de bak schakelt heerlijk vloeiend en nergens voel je trillingen of hoor je bijgeluiden. Alles wijst op goed onderhoud tot het laatste moment dat de vorige eigenaar hem bezat.
Natuurlijk moeten er wel wat dingen aan gebeuren. Zo hangt de hemel naar beneden en moet het leer op de portieren een keer strakgetrokken worden. De centrale vergrendeling werkt niet en aan de rechterkant zit er geen stroom op de elektrische ruitbediening. Ook zal de airco wel gevuld moeten worden; gelukkig slaat de pomp aan. Op korte termijn zullen dynamo en accu vervangen worden en dan laat ik de veerbollen preventief ook maar meenemen, ook al veert de auto bijzonder goed. Verder komen er LPG-injectie en een originele middenarmsteun vóór in en zal de auto een Dinitrol-antiroestbehandeling ondergaan.
Standaardvoorzieningen op deze Prestige:
- Metallic lak
- Centrale vergrendeling
- Vier elektrisch bedienbare zijruiten
- Elektrisch verstelbare linker buitenspiegel
- Middenarmsteun achter
- Losse voetsteunen achter
- Kaartenvakken aan de voorstoelen
- Vloerverwarming achter
- Extra zwaar uitgevoerde kachel
- Airconditioning
- Olieniveaumeter
- Koelwatertemperatuurmeter
- Snelheidsmeter met remwegindicator
- Toerenteller
- Econoscoop (verbruiksindicator)
- Isother-pakket: groen getint glad met kleurband in de voorruit, zonnekleppen boven de achterportieren, extra isolatie, rolgordijntjes achter
- Niveauregeling
- Hydraulisch bekrachtigde koppeling
- Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met automatische terugloop
Gemonteerde opties:
- Lederen bekleding
- Elektrisch verstelbare rechter buitenspiegel
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
shock Dat je dat zo tegen bent gekomen. Gefeliciteerd hoor. P






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Wat een plaatje
En is deze er nu voor erbij? Of ga je dat Dacia hok er weer uit doen en dagelijks met deze dame rijden
Btw, hoe kom je uberhaupt aan deze auto?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Nee, de Dacia blijft voor dagelijks gebruik, de CX zet ik puur hobbymatig in voor slechts zo’n 15.000 km per jaar.
Ik heb hem gevonden via www.passion-citroen.com, later stond hij ook kortstondig op eBay te koop. Beide advertenties verdwenen overigens al weken voordat ik naar de auto ging kijken. We zijn met tweeën afgereisd en hebben de Prestige over de weg mee teruggenomen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

























Totaal aantal Berichten: 6351
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Als hij echt zo mooi is als je beschrijft moet het een schoonheid zijn, ik ben benieuwd!
Groet,
L
a mijn cx ook nog ophalen, staat vlak onder Parijs.
Maar waar had de cx verzekerd?
De mijn had ik ook gevonden passion citroen site.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gefeliciteerd
ziet er goed uit
maar moet ik me precies voorstellen bij een “Snelheidsmeter met remwegindicator”?
overigens ook vreemd dat de linkerspiegel standaard elektrisch is en de rechter niet
meestal is het ondersom
veel plezier ermee
Wat een superwagen,ziet er geweldig uit. Bijna hetzelfde als onze oude Prestige,maar deze is dan stukken mooier en strakker. Gefeliciteerd met deze aankoop en plezierige km’s
Wat een geweldig mooie wagen. prestige is toch wel t topuitvoering van CX. We hebben zelf in het verleden bijna dezelfde gehad,alleen stukken minder strak en een niet zo mooi interieur. De HX-31-FF,wie weet kent iemand de wagen misschien? Gefeliciteerd met de super aankoop en veel km plezier gewensd. Groeten,
Hans
Gefeliciteerd CX fanatic! Ook maar via dit forum.
Het blijft een prachtige aanschaf en ik verheug mij nu al op 1 april!
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
He nogmaals gefeliciteerd, ik ben erg benieuwd naar deze dame in het echt, het klinkt allemaal erg goed.
Snelheidsmeter met remwegindicator zit ook op mijn Pallas, het houdt zoveel in dat op het linker gele “oog” (de snelheidsmeter dus) boven de snelheid in rode cijfers staat hoe lang de remweg is bij die snelheid. Ik moet zeggen dat je daar niet veel veiliger door voelt (ik geloof 120m bij 120 km/u, kan me niet voorstellen dat we het dan over een noodstop hebben…), maar het is een aardige feature.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Het gaat natuurlijk om het gadget.
Dat de linkerspiegel normaal alleen elektrisch versteld kan worden, komt doordat een rechter spiegel überhaupt niet standaard op een CX aanwezig was. Alleen de latere Turbo-modellen hadden er twee.
De mijne is verzekerd via Stad Rotterdam, in een klassiekerpolis. Daar hebben ze ook een driedaagse polis op chassisnummer, om een auto naar Nederland te kunnen halen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.