Poeh, gelijk heb je wel. Maar de XM diesel is nog langzamer dan een bx diesel… . Je zou toch heus wel een 2.1td of 2.5td zonder problemen moeten kunnen hebben toch?
Ik heb in november een 2.1TD gekocht met 3ton op de teller en heb er inmiddels alweer compleet probleemloos 20k bijgereden.
Problemen heb ik compleet nog niet gehad; ‘t was wel een eXeMplaar dat voornamelijk snelwegkilometers heeft gereden, maar vooralsnog zelden zo fijn gereden in een auto van 10 jaar oud met 300k op de teller. W.m.b. een aanrader.
Ijs schreef:De 2.5TD die ik kan kopen heeft een nieuwe(!) cylinderkop, nieuwe nokkenas, nieuwe oliekoeler, koppakking, nieuwe thermostaat(en huis), nieuwe distri, spanrollen, waterpomp, koelvloeistof en olie (en filter).
Klinkt goed. Rekeningen zijn voorhanden blijkbaar?
Ijs schreef:Een nieuwe kop zou toch wel moeten betekenen dat deze van die euvel af is, het gaat hier toch om een paar duizend euros en wil liever niet een (verhoogd) risico nemen.
Van het ‘euvel’ (voor zover je het zo moet noemen) af is ie nooit, tenzij je de hittehuishouding aanpast. Een nieuwe kop betekent wel dat jij vanaf scratch begint als ie goed gerepareerd is. Dan is het een overweging om die enkele extra maatregelen te treffen.
BTW: voor zover ik weet is een 2.5 Exclusive officieel nooit geleverd in NL, mede omdat door de belastingen een 2.5 VSX al duur genoeg was.
- Is dit ook een import?
- Heb je enig zicht op de historie (ex-schadeauto)?
- Een origineel boekje met stempels (kan de kilometerstand aannemelijker maken)?
Ik vraag mij altijd af bij een particulier waarom een dergelijke investering is gedaan waarna de auto te koop wordt aangeboden. Garage is ander verhaal natuurlijk.
Als je verder een goed gevoel hebt bij die auto en het ‘vaste lasten’ plaatje ‘klopt’, waarom niet?
Aan de andere kant: een mooie 2.1 (T)D is ook een prachtbak (maar WEL met airco IMHO ).
Rekeningen zijn voorhanden en zijn van januari dit jaar, alles staat netjes op papier. Eigenaar heeft daarna nog een rit gemaakt van 4000 km naar hongarije.
Volgens kenteken is auto orgineel hier geleverd.. Auto weegt dan ook een…1575 KG. Historie is mij niet bekend, auto rijd goed, voelt niet als schade, ook goed de balken geinspecteerd etc. Vertoont geen schade. Deze laatste rekening is het enige wat ik er van weet.
Mij werd aangeraden een ANWB keuring te doen als ik zeker wil zijn. Lijkt me een goed idee.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
AH is het die 2.5.. Ik heb er ook al verlekkerd naar gekeken ( de advertentie dan ) klinkt echt zo goed dat je er bijna van gaat twijfelen
Ijs schreef:
Mij werd aangeraden een ANWB keuring te doen als ik zeker wil zijn. Lijkt me een goed idee.
Is voor een leek wel een aardige manier om nog wat te vinden om de verkoper een poot uit te draaien. Maar beslist niet zaligmakend.
Ik heb er nog eens goed over nagedacht en heb (vrijwel zeker) gekozen voor een 21TD, een 25TD heeft veel opties en dikke motor maar een 21TD voldoet ook goed en ik neem minder risico.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
En economisch gezien lijkt mij een verstandiger keus dan een 2.5
Nou we wachten op de foto’s van de toekomstige!
Type 2 heeft toch altijd airco? alleen climate control was optie toch?
Ik zou overigens ook lekker voor de 2.1TD gaan.
Dat is een prima bak hoor
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI







Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Simpele Ziel schreef:Type 2 heeft toch altijd airco? alleen climate control was optie toch?
Ik zou overigens ook lekker voor de 2.1TD gaan.
Dat is een prima bak hoor
Vanaf half ‘97 (type III) hebben alle versies airco / climate control. Daarvoor nog optie op de SX’en. De VSX’en hadden al airco.
Let wel: een 2.0i en 2.1 td hebben (in type II en III) geen hydractieve vering. Het was wel een optie, maar in NL niet vaak geleverd. Dus daarom heb ik een Turbo CT, die heeft standaard hydractief.
Mijn vorige type 2 2.0i had wel hydractive… Wist niet dat ze er ook zonder waren!
Xsara_Coupe














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
easternnl schreef:Simpele Ziel schreef:Type 2 heeft toch altijd airco? alleen climate control was optie toch?
Ik zou overigens ook lekker voor de 2.1TD gaan.
Dat is een prima bak hoorVanaf half ‘97 (type III) hebben alle versies airco / climate control. Daarvoor nog optie op de SX’en. De VSX’en hadden al airco.
Let wel: een 2.0i en 2.1 td hebben (in type II en III) geen hydractieve vering. Het was wel een optie, maar in NL niet vaak geleverd. Dus daarom heb ik een Turbo CT, die heeft standaard hydractief.
hmmmm, ik heb hier onlangs nog een 2.0 16 v van het forum afgesnaait.. een type 2 van eind 1994, met hyractief én ABS!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ijs, behalve gefeliciteerd , jij begrijpt wel dat ik je nauwlettend aan het volgen ben in je keuze…..haha
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Ik heb in een stuk of 5 2.1TD’s type II en 1 2.1D type II gereden, die allemaal hydractive waren. Hebben er dan toch meer die optie genomen dan gedacht, of werd het misschien pas een optie vanaf ‘98..?
Animal triste post coitum









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Tja, beide types hebben hun voor en nadelen.
Ik zou kijken wat de temperatuur doet bij hoge snelheden. Als deze niet boven de 90 graden komt bij 140KM/H dan zou ik er wel voor durven gaan.
De 2.5td is een geweldige motor. Ik reed met een perfect afgesteld exemplaar ca. 1:14. Nadeel is de forse wegenbelasting en daarnaast ook de hogere onderhoudskosten.
Als ik geen leaseauto had mogen bestellen was ik 2.5td blijven rijden. Is en blijft een fantastische wagen. Altijd power, niet dat (sorry) trekker geluid bij de koude start en bij het optrekken en de loop was na goed afstellen zo mooi dat het bijna een benzine leek. Echt super.
Zelf sleutelen was helaas geen optie. Dat terwijl ik bij mijn V6 nog veel zelf kan.
Domme vragen bestaan niet.