Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Het valt me wel op dat de XM draadjes steeds vaker in beeld zijn hier op het forum. Uiteraard ben ik weer een krent. Een XM zou ik graag willen hebben, maar ik heb er de hogere vaste lasten niet voor over. Ik vind 1250 kg van de Xantia al de limiet. Nog mazzel dat ik daarmee op de uiterste grens zit van de belastingtabel.
Inmiddels is mijn verzekeringspremie weer lager geworden , maar daarover binnenkort een post in het draadje Citroënverzekeringen.
Ik heb een aantel jaren geleden wel uitgebreid getourt in een XM 2.5 TD. Dat was destijds zo’n beetje de top off the bill in dieselland. De Duitschers begonnen toen net aan de dieselwedloop met nog meer overbodige pk’s en koppel. Zo’n XM is erg ruim en heerlijk luxe hoor. Niemand doet je wat, zo’n gevoel geeft dat. Kortom: geniet er maar lekker van IJs.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Het valt me wel op dat de XM draadjes steeds vaker in beeld zijn hier op het forum. Uiteraard ben ik weer een krent. Een XM zou ik graag willen hebben, maar ik heb er de hogere vaste lasten niet voor over. Ik vind 1250 kg van de Xantia al de limiet. Nog mazzel dat ik daarmee op de uiterste grens zit van de belastingtabel.
Inmiddels is mijn verzekeringspremie weer lager geworden, maar daarover binnenkort een post in het draadje Citroënverzekeringen.
Ik heb een aantel jaren geleden wel uitgebreid getourt in een XM 2.5 TD. Dat was destijds zo’n beetje de top off the bill in dieselland. De Duitschers begonnen toen net aan de dieselwedloop met nog meer overbodige pk’s en koppel. Zo’n XM is erg ruim en heerlijk luxe hoor. Niemand doet je wat, zo’n gevoel geeft dat. Kortom: geniet er maar lekker van IJs.
Patrick
Hah..de 2.5TD die ik op het oog had woog 1575 KG, deze sléchts 1410
Ach, die laatste paar euro’s
Bovendien Patrick, wat moet je met een XM als je zo’n Xantia hebt
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Ach, die laatste paar euro’s
![]()
Ja inderdaad 88 en 108 maakt dan ook niet zoveel uit, Ik ben benieuwd na zondag SZ..
Ik vind rond de 54 euro p/m aan WB mooi zat, plus natuurlijk minder verz. premie en gebruik…..en ik rijd toch HP en heb heerlijk zittende stoelen.
Er blijft natuurlijk altijd wat te wensen over (airco bijvoorbeeld ops: ) maar die hoop ik ooit nog eens op de kop te tikken (turbodiesel), tot die tijd blijf ik voorlopig maar met deze zweven.
Maar zoals ik al heb gezegd…..het is en blijft natuurlijk de ultieme Citroen met HP, een XM.
Bram schreef:Ik vind rond de 54 euro p/m aan WB mooi zat, plus natuurlijk minder verz. premie en gebruik…..en ik rijd toch HP en heb heerlijk zittende stoelen.
![]()
Er blijft natuurlijk altijd wat te wensen over (airco bijvoorbeeld
ops: ) maar die hoop ik ooit nog eens op de kop te tikken (turbodiesel), tot die tijd blijf ik voorlopig maar met deze zweven.
![]()
Maar zoals ik al heb gezegd…..het is en blijft natuurlijk de ultieme Citroen met HP, een XM.
Lekker bx blijven rijden dan

- Ami Super
Ijs schreef:Simpele Ziel schreef:Ach, die laatste paar euro’s
![]()
Ja inderdaad 88 en 108 maakt dan ook niet zoveel uit, Ik ben benieuwd na zondag SZ..
Hee wacht ff hè. 92 pk’s volgens het kenteken!!
Maar ik zou zo graag een diesel automaat willen hebben, de droomcombinatie wat mij betreft.
Ik ben zeer benieuwd naar de XM trouwens.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Helaas heb ik voor zondag nog geen nieuwe strips en/of gepoetst…gaat er allemaal toch even bij in schieten. Morgen berlingo maken en bxjes sloper..
hogervp schreef:Ijs schreef:Simpele Ziel schreef:Ach, die laatste paar euro’s
![]()
![]()
Maar ik zou zo graag een diesel automaat willen hebben, de droomcombinatie wat mij betreft.
Ik ben zeer benieuwd naar de XM trouwens.Patrick
Volgens mij ging het om de euro’s per maand
Overigens is 110PK uit die xantia van jou ook in een zucht gebeurt hoor, het zijn maar 2 schroefjes
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Gave bak!
Heerlijke auto’s die xm’s Al ben ik nog niet overtuigd van een volledige overstap
Xsara is met net wat te dierbaar en betrouwbaar…
Voor monte carlo’s onder een zilveren exemplaar:
Ze staan maar zelden te koop… Ik zal ook mn ogen open houden!
Etoiles zijn mooi, maar ik twijfel zelf nog of ze ook goed staan onder een zilveren exemplaar…
Veel rijplezier iig! En maar hopen dat deze wat minder problemen heeft als je voorgaande auto’s…
Xsara_Coupe
Simpele Ziel schreef:hogervp schreef:Ijs schreef:Simpele Ziel schreef:Ach, die laatste paar euro’s
![]()
![]()
Ik ben zeer benieuwd naar de XM trouwens.Patrick
![]()
Overigens is 110PK uit die xantia van jou ook in een zucht gebeurt hoor, het zijn maar 2 schroefjes
Waar moet ik draaien voor 130 pk ?

- Ami Super
Simpele Ziel schreef:
![]()
oh oh weer te snel gelezen….. ops:
Maarum, ik heb die esxtra pk’s niet nodig hoor. Waar zitten die schroeven???
Patrick
Oke naar een paar dagen vallen mij wat dingen op
Auto ligt te laag ‘s ochtends (platte antisinkbol?)
Bij remmen en optrekken kantelt hij teveel (lucht in achterremmenleiding?)
Voorderest voldoet hij zeer goed, morgen toch maar even met bx rijden (zit nog zoveel diesel in ops: )
Plat liggen doet mijn xm ook… Anti-zink kleppen zitten ws vast, want mijn bollen zijn nog niet zo verschrikkelijk oud. Remedie is eerst proberen te spoelen. Werkt dat niet, dan kan je er nieuwe anti-zinkkleppen in laten zitten. Schijnt nogal vaak voor te komen. Ze hebben alleen een schoonheidsfunctie, je auto veert er niet minder om.
Kantelen bij remmen en optrekken doet mijn xm ook, alhoewel minder als mijn vorige xm. Daarvan was de rijhoogte niet goed. Laat die vooral na kijken, want dat scheelt een gigantische berg in veergedrag.
Maar zoals ik al zei, mijne heeft het ook. En volgens de dealer hoort het zo. Tegelijk met mijne stond de xm v6.24 van de voorzitter van de ds club er ook. Dat schijnt nogal een precies iemand te zijn wat vering betreft en die veerde volgens hen ook zo…
Maar het beste lijkt mij nog een rondje veersysteem bij chyparse. Kost de hoofdprijs niet en dan weet je helemaal waar je aan toe bent
Xsara_Coupe
rb schreef:Ijs schreef:Ja iedereen heeft het over een constructie fout, maar weet nog steeds niet wat deze precies inhoud.
Er zijn een aantal dingen die ik heb gehoord:
- De coating van de koelvloeistof reservoir aan de binnenkant laat los en vervuild de kvs kanalen waardoor de temperatuur oploopt.
- Het blok is gebasseerd op de 2.1 en is opgeboord waardoor het blok eigenlijk ‘getuned’ is en dunnere wanden zou hebben?
- Koppakking zou niet gemaakt zijn voor zulke krachten of 2.5 liter..?
- Motor is te vol gebouwd waardoor warmte moeilijk kan worden afgevoerd?
Ik weet niet wat er van waar is maar wie weet kan iemand mij daar wat duidelijkheid in schaffen, ik zal ook eens kijken op dat duitse forum rb!
- De motor is niet verwand met de 2.1. De XU(D)-reeks kon gewoon niet zover worden opgeboord.
- Volgebouwd? Ja het is druk, maar dat is het bij een ZPJ(4) of ES9 ook. Voor zover ik weet hebben die geen enkele last met de thermische huishouding.
Door die tussenkoeler en oliekoeler die beide hun warmte afgeven aan het water krijg je natuurlijk al meer belasting op de hittehuishouding van dat koelwater. Daar zitten grenzen aan en wanneer de grens overschreden wordt gaat de zwakste shakel als eerste, de koppakking dus en daarna volgt de kop al snel. Gezien het feit dat temperaturen van meer dan 100 graden ‘als normaal’ worden gezien bij een 2.5 zal dat uiteindelijk ook consequenties voor de kop hebben.
Oftewel: Zorg dat het koelwater op 90 graden blijft en je hebt waarschijnlijk nergens last van. Het is alleen de vraag wat er bij de vorige eigenaar is gebeurd qua ‘gebruik’ en onderhoud.
Overigens vraagt ‘men’ (i.c. op dat Duitse forum) zich af of er wel een aangepast kop is en zo ja vanaf wanneer. Die zou in 1998 beschikbaar zijn gekomen en dan hoop je dat indien een kop van een pre-‘98 exemplaar gesneuveld is, deze vervangen is door een post-‘98 type.
Het is alleen vervelend dat er wat geroepen wordt en er geen ORGA-datum danwel een onderscheid in onderdeelnummers bekend is.
volgens mij komt het 2.5 blok nog van het cx tijdperk, die had enkel een 2.5 dacht ik. thans betrouwbare motoren, maar niet geschikt als turbo. een turbo is nergens goed voor, het perst zoveel lucht in je cilinders, de heleboel wordt veel warmer, dusja.. logisch vroeg of laat geraak je wel in de kosten…
de 2.5 motoren werden vooral in de citroen-peugeot-bestelwagens gebruikt, zonder turbo, en wel degelijk. die motoren waren niet gemaakt voor een turbo en dat is het probleem. de 2.1 is al een iets moderner blok, en die werkte heel wat beter met een turbo. maar toch zal ik het blijven zeggen… waarom een turbo… het brengt je meer in de kosten vroeg of laat. een turbodiesel gaat altijd minder lang mee dan een slakkendiesel dusja…
ik vind het prettiger om te rijden zonder turbo, want bij een diesel heb ik eigenlijk enkel meer power nodig bij lage toerentallen, en dat is nu net wat een turbo niet doet. en ik vind het maar griezelig, plots een turbo die op gang springt…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht