Speedline velgen opknappen
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 03 maart 2007 03:34 PM

Ik heb het hele forum al afgelezen, maar mis toch nog een paar dingen.
Ik heb aan de sloop xm in heusden (May she RIP) een set speedlines liggen. Ze zijn uiterlijk in erg slechte staat. Afbladderende lak langs de randen, opbollende lak rond de wielbouten…
Nu wil ik ze een complete opknapbeurt geven om ze vervolgens te gaan gebruiken in de winter om met winterbandjes onder de xm te gaan rijden!
Heb al het een en ander gevonden op het forum over spuiten en welke lagen te gebruiken.
Dit is het plan wat ik tot nu toe heb:

1. oude banden eraf
2. velgen opschuren
3. Grondlak spuiten
4. Kleurlaag spuiten
5. Blanke lak spuiten
6. In de wax zetten
7. Winterbanden laten monteren

Stap 1 en 2 ben ik nog niet helemaal over uit… Hoe ga ik de banden eraf krijgen en hoe ver moet ik de velgen kaalschuren (en met welke korrel het beste beginnen)?
Dacht zelf tot het blanke lichtmetaal door te gaan…
Voor stap 3 tot 5 ga ik Motip spuitbussen gebruiken. Tussendoor af en toe waterproof schuren met korrel 800 of 1200… Wil er voor de stevigheid ook flink wat lagen blanke lak op zetten.
Banden monteren laat ik gewoon doen.
Svp geen reacties van: bij http://www.velgendokter.nl kan het veel beter/goedkoop. Ik heb voor mezelf besloten dat ik er gewoon zelf wat van wil maken. Er worden ook maar eenmalig banden omgelegd voorlopig, dus echt slijten van het wisselen zal ook niet gebeuren.
Graag zou ik van jullie wat tips willen over het schuren/kaalmaken van de velgen en het banden verwijderen. Uiteraard zijn tips over het spuiten en zo ook meer dan welkom!
Heb al wat mooie verhalen op dit forum gezien, dus de kennis moet er wel zijn! Daar ben ik van overtuigd Cool

Zovast bedankt!!

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 maart 2007 07:37 PM
  [ # 1 ]

Ik zou naar een bedrijfje gaan waar je per uur een straalcabine kunt huren en daar de lak verwijderen. Met de hand is dat echt nauwelijks te doen; die lak is keihard. Daarna zsm, voordat ze weer gaan corroderen, in 2 a 3 lagen blanke lak en klaar ben je.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 03 maart 2007 09:28 PM
  [ # 2 ]

Met de hand schuren is idd onbegonnen werk. Wat ook nog een mogelijkheid is, is om een borstel op een slijptol te zetten en daarmee alle lak van de velgen af te rossen. Wel weer even netjes vlak schuren en idd zsm blanke lak of andere verf erover.

Succes met de klus iig!

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 03 maart 2007 10:04 PM
  [ # 3 ]

Ga zowiezo niet voor alleen blanke lak. Komt nog een mooie zilververf laag overheen. Over dat stralen, weet iemand waar ik dat hier in het westen ergens kan doen?

Xsara_Coupe

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 maart 2007 03:03 AM
  [ # 4 ]

probleem is niet enkel de oude lak maar vooral de corrosie, daar pakt geen verf deftig op en het gaat lekker verder corroderen

ga voor stralen want opschuren is onbegonnen en het stof is niet echt goed voor je

voor stap 1 ga je best gewoon bij een bedrijfje de banden er af trekken

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 04 maart 2007 03:07 AM
  [ # 5 ]

Heb viavia een garage kunnen regelen die de banden er even af trekt.
Stralen ga ik ook laten doen! Kan ik waarschijnlijk ook viavia regelen Very Happy
Kan niet wachten tot ik kan gaan spuiten en de velgen er straks helemaal schadevrij onder kunnen Cool
Alhoewel het wle een groot dilemma is. Die velgen eronder zou betekenen winterbanden. Wat automatisch weer betekent dat ik niet meer kan varen Sad
Nouja, eerst die velgen maar is op orde krijgen.
Zal morgen even een foto maken van de huidige staat…

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 04 maart 2007 11:31 AM
  [ # 6 ]
Xsara_Coupe schreef:

Die velgen eronder zou betekenen winterbanden. Wat automatisch weer betekent dat ik niet meer kan varen Sad


Hoezo? Kan jouw XM met zomerbanden wel varen?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 04 maart 2007 08:00 PM
  [ # 7 ]

Nee, maar mn xm en varen zijn mn grootste hobby’s Wink  En meestal gaan de winterbanden ongeveer onder de auto als de boot het water weer uit moet Laughing Beetje ver gezocht misschien Rolling Eyes
zodoende Wink

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 04 maart 2007 09:22 PM
  [ # 8 ]

Ook gedacht aan poedercoaten? Dat is nog duurzamer dan lakken en de kosten zijn vergelijkbaar. In ieder geval is laten stralen beter dan zelf schuren, met een borstel in een boor is het ook niet helemaal, het risico dat je het lichtmetaal beschadigt is aanwezig. Als het oppervlak niet perfect is wordt je afwerklaag ook niet superstrak. Velgen krijgen vrij veel te verduren dus plamuren wil je ook echt niet.

Groet,

L

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 04 maart 2007 09:40 PM
  [ # 9 ]

Lakken zou ik zelf gaan doen… Kosten zijn niet zo super hoog… Busje motip is 6.75 bij de brezan. Zeg dat ik met 1 bus 2 velgen doe, drie soorten verf. Dat maakt 6x6.75=40,50 voor 4 velgen…
Ben nog nergens een poedercoater tegengekomen voor die prijs. Bovendien is een poedercoat niet zo strak als een verflaag. Poedercoaten is altijd wat mattig en bobbelig.
Prijzen/foto’s/ervaringen die andere dingen zeggen zijn natuurlijk altijd welkom Wink

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 04 maart 2007 11:41 PM
  [ # 10 ]

Dat is wel erg kort door de bocht hoor, wat betreft poedercoaten! Ik heb een paar maanden geleden een set gepoedercoate Jaguar-velgen gezien, die net van het bedrijf velgenalsnieuw.nl kwamen (€150 voor 4 stuks!) en ik kan je verzekeren dat het bedrijf zijn naam eer aan doet! Als jij dat resultaat met wat bussen van de Brezan voor elkaar krijg, dan heb je zonder twijfel het verkeerde vak gekozen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 maart 2007 12:23 AM
  [ # 11 ]

Ik heb zelf de speeline velgen onder mijn Turbo D12 opgeknapt en daarmee volgens mij prima resultaten bereikt.

Banden eraf laten halen door een bandenbedrijf als dat nog niet gedaan is.

Dan schuren. Ik heb alleen de buitenkant en de velgrand geschuurd. Binnenkant zie je toch niet bij BX speedline velgen en is zo smerig dat het onbegonnen werk is met de hand. De buitenkant schuren met de hand is goed te doen. Ik vind wat hierboven wordt gesteld nogal overdreven. Het is een geduldklusje en trek ook zeker een middagje uit voor het schuren, meja, dan kun je het best mooi krijgen.

Gewoon grof beginnen. Alle corrosie goed wegschuren. Is makkelijk want daar is de lak flink gebladderd. De lak heb ik niet allemaal weggeschuurd. ALs de lak goed hecht en moeilijk weg te schuren is, zit er ook geen corrosie onder. Dan is het een prima basis voor de primer. Goed gladschuren met korrel 800.  Je kan nog proberen met 1200 maar ik weet niet precies hoe ver ik ben gegaan. Velgen zijn ook weer niet waanzinnig kritisch omdat het toch niet een groot vlak is. Allemaal kleine vlakjes dus oneffenheden vallen minder op.

Vervolgens een laagje primer erop gezet na eerst grondig ontvetten met wasbenzine.

Vervolgens de paar oneffenheden die ik had opgevuld met poleysterfiller.
was niet zoveel, maar enkele schuurkrassen in de rand en in het midden van de velg. Daarna weer opschuren en toen was het glad en strak.

Toen in de filler primer gezet. Dat is een primer met meer vuleigenschappen. Dat is mooi om de laatste oneffenheden glad te krijgen. Dan weer goed opschuren.  Evt. opnieuw primer als je met schuren tot het metaal bent gegaan.

Dan weer voorzichtig naschuren, maar nu een heel klein beetje met 1200.

Dan (weer) goed ontvetten en in de de kleurlak zetten (alu kleurige velgenlak van motip). Vervolgens gelijk als de lak al wel droog is (na 15 min) maar nog niet uitgehard een laag blanke lak erop zetten. Als deze uitgehard is ietsje waterproof schuren, weer ontvetten en weer een laag blanke lak erop. Dit proces heb ik een keer of 5 herhaald.

Helaas heb ik toch nog wat stofjes erop gehad tijdens het spuiten. Die heb ik geproberd zoveel mogelijk weg te schuren toen ik de blanke lak onderhanden nam.

AL laatste de velgen een week uit laten harden. Toen afgepoetst met cleaner (commandant) en in de turtle wax gezet. Toen glommen ze als een eikel in de maneschijn.

Na 4 jaar heb ik nog steeds geen corrosie. Wel wat krassen. Met al die sleutelpartijen bij mij voorkom je niet dat je wel eens uitschiet met een moersleutel en dan merk je toch dat de lak niet zo hard is. Maar al met al ben ik best tevreden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook