Hallo,
Dit is mijn eerste bericht op dit forum.
Ik ben Niels, 25 en heb nu net 2 weken een Zwarte Xsara coupe 1.6 16v VTR uit 2003 (40.000 km op de teller). Ik ben er super blij mee.
Alleen merk ik op dat zodra de motor echt koud is en wordt gestart er een tikkend / kloppend geluid uit de motor komt. Je kunt het in de auto horen en het komt ergens uit de motor. Geluiden zijn altijd moeilijk te lokaliseren vooral omdat er meerdere dingen geluid maken.
Zodra de motor enigzins op temperatuur komt (een kilometer gereden), dan is dat geluid ook weg.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en of het “erg” is?
Er zit nog 6 maand Bovag garantie op, dus ik maak me niet zo heel druk, maar ik wil gewoon weten van kenners of dit een bekend iets is of dat ik er toch even beter door iemand naar kan laten kijken.
Bedankt voor jullie reacties!
Groeten Niels.
Een inspraak zonder inzicht is een uitspraak zonder uitzicht.
Het zijn waarschijnlijk de hydraulische klepstoters die tikken doordat ze nog niet warm zijn. Ik heb het in de koude periode van het jaar ook - bij koude motor rond de tweeduizend toeren, maar altijd alleen de eerste kilometers.
Forumlid Chinco had het ook met zijn Xsara Break 1.6i16V waar hetzelfde TU-blok in hangt. Ik geloof dat het wat hinderlijk is om te horen maar niet dat het echt kwaad kan.
Edit: En welkom op het forum en gefeliciteerd met de aankoop van je auto.. en heb je foto’s?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Symptomen zijn van kantelende zuigers… Oftewel je zuigers hebben iets ruimte in het blok waardoor ze iets gaan kantelen. Worden ze warmer, zet de boel uit en past het weer goed. Auto’s worden er gewoon oud mee…
Is me alleen niet bekend dat dit blok deze problemen heeft
Xsara_Coupe
Dankje,
Het geluid dient zich ook alleen voor tijdens stationeer draaien.
Tijdens gas geven hoor je er niets mee van.
Dus ik start de auto, licht kloppend / tikkend geluid, rijdt rustig weg en na een kilometer sta ik weer even stil bij een kruising, motor loopt stationair, hoor dan niets meer.
Foto’s volgen nog…
DigiDaan schreef:Het zijn waarschijnlijk de hydraulische klepstoters die tikken doordat ze nog niet warm zijn. Ik heb het in de koude periode van het jaar ook - bij koude motor rond de tweeduizend toeren, maar altijd alleen de eerste kilometers.
Forumlid Chinco had het ook met zijn Xsara Break 1.6i16V waar hetzelfde TU-blok in hangt. Ik geloof dat het wat hinderlijk is om te horen maar niet dat het echt kwaad kan.
Edit: En welkom op het forum en gefeliciteerd met de aankoop van je auto.. en heb je foto’s?
Ik weet niet zeker of de 1.6 TU net als de kleinere TU motoren last heeft van kantelende zuigers, dat geeft meer een rammelend geluid bij lage toeren en een warme motor. Als het echt tikken is, dan denk ik eerder aan de hydraulische klepstoters, is geen goedkoop geintje, die dingen kosten nogal wat knaken per stuk .
Ik ga nu vloeken in de kerk maar we hebben zo’n soort probleem eens met een mercedes van ons gehad. Echter was dit alleen even “kort” in het begin. Een goede (dure?) olie met juiste viscositeit bleek de oplossing.
Heel technisch onderlegd ben ik niet, maar er is mij verteld dat die hydraulisch klepstoters “potjes” heeft waar olie in blijft zitten maar door een te dunne/dikke olie het er soms uit loopt en in het begin even tikt. Maar hier weet ik voorderest maar weinig van.

Totaal aantal Berichten: 27985
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik zou zeggen als je echt twijfeld laat dan even de dealer er naar luisteren
Ijs schreef:Heel technisch onderlegd ben ik niet, maar er is mij verteld dat die hydraulisch klepstoters “potjes” heeft waar olie in blijft zitten maar door een te dunne/dikke olie het er soms uit loopt en in het begin even tikt. Maar hier weet ik voorderest maar weinig van.
Je theorie over de olie zou weleens kunnen kloppen, hydraulische klepstoters werken op de olie druk. Je ben blijkbaar technischer onderlegd dan je denkt, dus we vergeven je het gevloek over een mercedes

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Heeft m’n Peugeot 206 1.6-16V ook, als ‘ie koud is, hoor je de klepstoters tikken. ik verdenk dat relatief weinig olie-verversen (elke 30.000 km tov elke 10.000 km bij le XM) het veroorzaakt
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Totaal aantal Berichten: 27985
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Willem schreef:Heeft m’n Peugeot 206 1.6-16V ook, als ‘ie koud is, hoor je de klepstoters tikken. ik verdenk dat relatief weinig olie-verversen (elke 30.000 km tov elke 10.000 km bij le XM) het veroorzaakt
bij de Xsara is het onderhoudsinterval 20.000 km
bij een 206 met hetzelfde blok dus 30.000?
Ik weet niet of het daar aan ligt. Ik heb mijn auto bij de dealer gekocht en er is dus een afleveringsbeurtje geweest. Olie ziet er iig wel vers uit. Toch tikt er wat
Klinken tikkende klepstoters en kantelende zuigers bijna hetzelfde dan?
Willem schreef:Heeft m’n Peugeot 206 1.6-16V ook, als ‘ie koud is, hoor je de klepstoters tikken. ik verdenk dat relatief weinig olie-verversen (elke 30.000 km tov elke 10.000 km bij le XM) het veroorzaakt

- C5 V6 Exclusive BVM5
arjan_verkade schreef:Willem schreef:Heeft m’n Peugeot 206 1.6-16V ook, als ‘ie koud is, hoor je de klepstoters tikken. ik verdenk dat relatief weinig olie-verversen (elke 30.000 km tov elke 10.000 km bij le XM) het veroorzaakt
bij de Xsara is het onderhoudsinterval 20.000 km
bij een 206 met hetzelfde blok dus 30.000?
Jep, bij 30.000 ging het indicatortje branden en zo staat het ook in het boekje

- C5 V6 Exclusive BVM5
astroniels schreef:Ik weet niet of het daar aan ligt. Ik heb mijn auto bij de dealer gekocht en er is dus een afleveringsbeurtje geweest. Olie ziet er iig wel vers uit. Toch tikt er wat
![]()
Klinken tikkende klepstoters en kantelende zuigers bijna hetzelfde dan?
Kantelende zuigers klinken een beetje diesel-achtig