Waar zit die ontstekingsmodule ergens?

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Willem schreef:klinkt toch echt als een onstekingsmodule die op z’n eind is. Nadeel van de PRV-motor (niet echt een nadeel, maar de volle motorruimte bij die auto) is dat hij bij stilstand een hitte-overschot krijgt. Als je hem stilzet als de meter onder de 90 graden staat, staat ‘ie binnen een kwartier op 95 graden. Het kan best zo zijn dat daarom de ontstekingmodule ermee stopt (daarom stopten de vroege 2 liters ermee, is later gemodificeerd)
Wat betreft de hitte overschot heb ik bij mijn XM V6 ook gemerkt. Het valt mij op dat de ventilatoren alleen aagestuurd worden als het contact aan staat. Hoort dit officieel zo of moeten de ventilatoren ook aangestuurd worden als het contact is afgezet, wat ik eigenlijk gewend ben.
Misschien moeten mijn relais vervangen worden of met een constante plus aangesloten worden.
Bijkomend probleem bij mij is dat mijn koelvloeistofreservoir om de 2 weken met ongeveer 0,25 liter bijgevuld moet worden. Doordat bij een warme motor van ongeveer 90 - 95 graden met afgezet contact de ventilatoren niet meer draaien, het koelvloeistofniveau stijgt en via de lekslang eruit loopt.
Gr,
Citrophile
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Harm schreef:Waar zit die ontstekingsmodule ergens?
Die zit naast je accubak, een klein rechthoekig blauw of zwart plaatje.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Die zit naast je accubak, een klein rechthoekig blauw of zwart plaatje.
Ik zal vanavond eens kijken of ik ‘m kan vinden, zit ie op een plek dat je erbij kunt?

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Harm schreef:Die zit naast je accubak, een klein rechthoekig blauw of zwart plaatje.
Ik zal vanavond eens kijken of ik ‘m kan vinden, zit ie op een plek dat je erbij kunt?
Makkelijk, het zit met 2 boutjes vast. Schuin boven de bobine, parallel aan je accubak. Kan niet missen. Pas wel op voor eventuele restant koelpasta aan de achterzijde van het ontstekingsmodule, dit is erg giftig dus niet aanraken.
gr,
Citrophile
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Het benzinefilter is vervangen (en wat kun je daar lekker makkelijk bij!), geen effect. Het was wel nodig dat ie eens vervangen werd trouwens.
Daarna de ontstekingsmodules omgewisseld met Chevron z’n V6, geen resultaat.
Nu net bij mij voor de deur was ‘t erg vreemd: bak in D, geen probleem. Bak in R, meteen uit. Dat had ie al eens eerder gedaan ook.
Dus eens nagedacht: Bij R kantelt het blok voorover. Bij afremmen zal ie dat ook doen waarschijnlijk.
Dus op zoek naar een draadje ofzo dat strak stond en aangetrokken werd bij naar voren kantelende motor.
Blijkt er middenin, op het schutbord een soort vacuumdinges te zitten, met een draadje naar het blok toe. Die stond bij bak in N al erg strak, en het dinges schijnt wel belangrijk te zijn.
Draadje iets gunstiger gelegd, en bij bak in R bleef ie netjes draaien.
Stom toeval, of zou dit het probleem geweest zijn? Ik vertrouw nog niet dat het weer goed is.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Misschien zeg ik iets raars maar het kan ook een slecht functionerende start relais zijn??
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Nou… Chevron is net van mij naar hem gereden (daar staat de XM totdat ie weer goed is), zonder een enkel probleem. En heeft ‘m toch aardig op de proef gesteld met flink remmen en af en toe stilzetten en opnieuw starten.
Ik juich nog niet, het kan altijd dat ie toch weer kuren gaat vertonen, maar wie weet….























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Dus er is licht aan het eind van de tunnel!!!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Harm schreef:het kan altijd dat ie toch weer kuren gaat vertonen
Zal ik em inkoppen of doet iemand anders het
Mooi dat deze kuur in elk geval weer is opgelost



Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Na vandaag het draadje goed te hebben bevestigd en afgeisoleerd durf ik na een zeer uitgebreide proefrit wel te zeggen dat het euvel verholpen is.
Gelukkig maar
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Mooi staaltje van logisch, creatief-probleemoplossend denken! Daar heb je soms meer aan dan vakkennis (wat is dat voor een ding op het schutbord…)
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Zo, vandaag eens even aan het poetsen geslagen. Een vriend van me is nogal autopoetser en gebruikt veel Meguairs, dus ik mocht even langskomen.
Het resultaat is geweldig!
Zo was het:http://i6.photobucket.com/albums/y243/x-trailrijder/IMG_3395.jpg
Veel wasstraatkrasjes…
Het resultaat, na polijsten, waxen en het interieur cleanen:
En wat ruikt alles lekker naar kauwgomballen!
Sjongejonge, dat is me een partij kwijlen geblazen zeg . Wat een ontiegelijk gave bak heb je daar Harm. *zucht* ik wil er ook 1
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Het zet wel zoden aan de dijk zeg!! Mooi resultaat in elk geval.