wie kan mij vertellen hoe ik het volgende probleem kan oplossen?
omdat mijn ds 21 niet op lpg wilde starten kwam ik er na controle van het koelsysteem achter dat er bijna geen koelwater meer in zat, du de verdamper bevroor.
nu ben ik iemand die dat toch wel regelmatig controleerd dus vind ik dit zeer vreemd . Ik heb het toen weer bijgevuld en heb het na een 200km ( ze reed weer perfect op gas ) weer gecontroleerd en moest weer bijvullen. Dit hou ik nu al een week in de gaten en het is me opgevallen dat na een 300km er zo’n 4cm daling is in de radiateur.
het vreemde is dat er geen waterlekkage te zien is , en omdat ik afgelopen vrijdag bij de gebr Sanders in lieshout was om haar uit te lijnen hebben ze ook meteen gecontroleert of de koppakking nog goed is door de hoeveelheid HC te meten in het koelwater maar die waren niet aanwezig dus die was nog goed
maar ja rara weet iemand waar ik het moet zoeken?? :
2cv “1971
cx 25 prestige aut
2cv 1976
AK-B ‘70
Dyane 1971
Dyane4 1973
dyane 1974
dyane 1983
Ami 8 1972
um…
zakt het ook verder dan die vier centimeters? door het opwarmen van het water (uitzetten) ontstaat overduk. dan verlies je altijd iets via het slangetje aan de dop.
.komma








Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Zou het kunnen zijn dat het systeem nog niet goed ontlucht was en de lucht nu verdwenen is?
In dat geval zou het nu in ieder geval niet verder mogen zakken.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de DSen lekken koelwater op 3 plaaten. Onder het kachel kraantje ( heb je een beslagen plakkerige voorruit?) en via de ietwat gare vuldop op je radiator en soms uit het aftap kraantje. In veel gevallen is het water zo warm dat het gelijk verdamt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik zit ook aan je kachelradiateur te denken: vaak merk je dat er vanonder het dashboard het een en ander begint te druppelen,is je vloermat nat?
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Pascal schreef:Ik zit ook aan je kachelradiateur te denken: vaak merk je dat er vanonder het dashboard het een en ander begint te druppelen,is je vloermat nat?
Hier zit ik toevallig ook mee te klooien: lekkage langs de kachelkraan/aansluiting op de kachelradiateur.
Heb inmiddels ontdekt dat in het huis van de kraan een pakkingring zit, de ring die er uit kwam was uiteraard hard geworden, maar had tevens de vorm van een zegmaar vierkant cylindertje.
Weet iemand of dit gewoon nieuw leverbaar is en of die dan rond is, soms?
Zit er verder nog een soort voetpakking tussen (origineel)?
Het lijkt me dat afdichting moeizaam is als ik alleen het ringetje gebruik?
Heb wel alles schoon en opgeschuurd, maar lekkage niet verholpen (nog).





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Pakking is nog verkrijgbaar,en een beetje siliconenkit kan wonderen doen ter verdere afdichting..
Meestal is het kraantje gescheurd op de steel en dat is zelden goed reparabel (kan wel-> araldite).
Bij mij was de aanvoerpijp gescheurd,die ik dus opnieuw moest opsolderen (en araldite-en).
Hierdoor lekt het koelwater in het kachelslakkenhuis en uiteindelijk op je voeten..
‘Spirit of avant-garde’
bedankt voor de reacties
aan het ontluchten heb ik uiteraard ook gedacht maar zoveel daling van niveau ,dat kan toch echt niet allemaal lucht zijn.
ik heb deze godin sinds december en bij de rekeningen van de vorige eigenaar zat ook een rekening van een nieuwe radiatordop in feb 2006, dus lijkt mij ook niet echt de oorzaak.
overigens is het ook niet vochtig bij het kraantje van de overloop.
DUS moet ik het zoeken bij de kachel !!!
ik heb nooit gemerkt dat het vochtig is in de voiture ,ook niet aanbeslagen of zo.
waar kan ik dat kachelkraantje vinden : ik heb dat nog nooit echt goed bekeken
2cv “1971
cx 25 prestige aut
2cv 1976
AK-B ‘70
Dyane 1971
Dyane4 1973
dyane 1974
dyane 1983
Ami 8 1972















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
wally.s schreef:bedankt voor de reacties
aan het ontluchten heb ik uiteraard ook gedacht maar zoveel daling van niveau ,dat kan toch echt niet allemaal lucht zijn.
ik heb deze godin sinds december en bij de rekeningen van de vorige eigenaar zat ook een rekening van een nieuwe radiatordop in feb 2006, dus lijkt mij ook niet echt de oorzaak.
overigens is het ook niet vochtig bij het kraantje van de overloop.
DUS moet ik het zoeken bij de kachel !!!
ik heb nooit gemerkt dat het vochtig is in de voiture ,ook niet aanbeslagen of zo.
waar kan ik dat kachelkraantje vinden: ik heb dat nog nooit echt goed bekeken
De kachelkraan zit bovenop de kachel. Er loopt een staaldraad vanuit het interieur in een kunststof mantel (zoals bij een derailleur-fiets) ook heen voor de open/dicht bediening. Ik twijfel echter of dit het probleem is, je kunt het natuurlijk controleren als je de motor-kap open hebt en eventueel even gas geeft (bij de carburateur) terwijl je lekkages nakijkt.
Heb je een temperatuurmeter in je koelsysteem ? Is je radiateur wel voldoende open (koelkanaaltjes willen nogal wel eens dicht slippen). Heb je een 2 of 3-rijige radiateur ? Heb je een radiateur met dop op de bovenkant of een radiateur met extra vul-reservoir ?
Persoonlijk vermoed ik aan je verhaal lezend dat de radiateur-dop-veer te slap is, waardoor er koelwater uitgestoten wordt via het slangetje dat naar de aftap-kraan lijdt…....
Ook mogelijk is een klein lek van de solderingen van de radiateur zelf, kijk eens naar vlekken op je ventilator.
De DS heeft in totaal 11 liter koelvloeistof, en 13 als je de grotere radiateur hebt.
Suc6
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:Weet iemand of dit gewoon nieuw leverbaar is en of die dan rond is, soms?
Zit er verder nog een soort voetpakking tussen (origineel)?
Ja is leverbaar bij C in almere en is niet rond. Ik doe er altijd vloeibare pakking bij omdat siliconenekit niet zo goed tegen hitte kan.
Hoort verder geen voetpakking tussen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Bij mij heeft het systeem op een plek gelekt die hier nog niet genoemd is, namelijk uit de dikke slang tussen waterpomp en motorblok (uit mijn hoofd, in de buurt van het inlaatspruitstuk, kan dat?). Deze slang was gemodificeerd doordat hier de vertakking naar mijn lpg-verdamper aan zat, na montage zat deze slang te dicht tegen het motorblok aan en is aan die zijde langzaam weggesmolten. Dit was niet te zien bij visuele check, water verdampte meteen natuurlijk. Ik kwam erachter door druk op het koelsysteem te zetten.
tip voor makkelijk druk op koelsysteem: Ik had een oude radiatordop, hierin heb ik een gaatje middenboven gemaakt, oude auto binnenband gepakt en daar het ventiel uitgeknipt, daarbij een kraag van ongeveer 5 cm doorsnede rubber laten staan. Ventiel van binnenuit door de radiatordop en vervolgens aan de onderzijde met een rond houten blokje met ook een gat in het midden opgevuld totdat ik deze dop precies weer op de radiator kon schroeven. Even de luchtdruk erop en je hoort/ziet/voelt meteen waar het lekt.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
ik heb helaas nog niet de tijd gehad om alles nog eens goed te bekijken.
in antwoord op alle vragen, het is een 3 rijen radiateur met de dop aan de bovenkant.
deze dop is dus reletief nieuw ( zo ziet ie er ook uit ) en ik ga er dus van uit dat deze nog goed functioneerd.
een paar weken geleden zat ik die rits van de koeltunnel dicht te maken en toen viel me wel op dat er inderdaad vlekken op de radiateur zaten, wellicht is deze dus niet meer zo dicht als ie lijkt en verdwijnt daar misschien wel het water. IS DIT OP TE LOSSEN MET EEN PILLETJE :
wat me vandaag wel opviel is dat vanmorgen als de verwarming aanstond er een bedompte lucht hing in le voiture , maar er was niets aanbeslagen.
wellicht idd het systeem een keer op druk zetten om meer te zien
2cv “1971
cx 25 prestige aut
2cv 1976
AK-B ‘70
Dyane 1971
Dyane4 1973
dyane 1974
dyane 1983
Ami 8 1972





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nix geen pilletjes (de bekende ‘Barr’s Leak’) in je koelsysteem donderen,dat geeft zo’n troep en bovendien wil je thermostaat ervan gaan plakken (en dan ben je verder van huis…).
Gewoon efkes kijken en aanpakken,ook al betekend dat uitbouw van de radiateur…
Echt.
‘Spirit of avant-garde’















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Pascal schreef:Nix geen pilletjes (de bekende ‘Barr’s Leak’) in je koelsysteem donderen,dat geeft zo’n troep en bovendien wil je thermostaat ervan gaan plakken (en dan ben je verder van huis…).
Gewoon efkes kijken en aanpakken,ook al betekend dat uitbouw van de radiateur…
Echt.
Houdt rekening ermee dat je minimaal 6,5 liter koelvloeistof moet aftappen en dus ergens moet laten (riool is niet zo’n nette oplossing).
Op zich niet zo’n moeilijke klus. schroeven van de lucht-zak losmaken, ook van de plastic kap rond de ventilator, schroef bij de steun bovenop bij de dop, zak wegslaan, bouten met ik geloof sleutelwijdte 14 (2x) die van onderen de radiateur aan de onderkant vast zetten losmaken, de 2 slangen los en voila, een losse radiateur. Kijk ook maar eens naar mijn speciale winterprojectje van afgelopen winter
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:vlietmansje schreef:Weet iemand of dit gewoon nieuw leverbaar is en of die dan rond is, soms?
Zit er verder nog een soort voetpakking tussen (origineel)?Ja is leverbaar bij C in almere en is niet rond. Ik doe er altijd vloeibare pakking bij omdat siliconenekit niet zo goed tegen hitte kan.
Hoort verder geen voetpakking tussen.
Bedankt, heb inmiddels nieuwe pakking van Sanders in Lieshout.
Idd geen voetpakking (zit trouwens wel op mijn andere snoek).
Nb Die vloeibare pakking is dezelfde die je gebruikt bij montage waterpomp?
vandaag met een vriend er is goed naar gekeken en vooral gezien dat er eigenlijk helemaal niets te zien is….
kachelradiateur en kraantje zijn lekvrij, alle slangen zijn zoals wij het kunnen zien lekvrij, waterpomp is lekvrij, en ook de radiateurdop wwerkt goed.
ook de radiateur eens goed bekeken en deze had wel wat van kopersporen en vlekken enzo maar geen vochtsporen.
ik denk dat ik eerst eens ga proberen om druk op het systeem te zetten om een eventuele lekkage te kunnen opsporen, dan kan ik daarna altijd nog de verdachte radiateur uitbouwen.
bedankt voor de tips allemaal
2cv “1971
cx 25 prestige aut
2cv 1976
AK-B ‘70
Dyane 1971
Dyane4 1973
dyane 1974
dyane 1983
Ami 8 1972