Mijn koeriersbedrijf heeft een aantal Berlingo HDI’s rijden (90 pk).... als er Citroen diesels zijn die echt op hun lazer krijgen dan zijn het wel koerier-auto’s…ik zal hen eens vragen hoe hun ervaringen zijn qua onderhoudskosten en betrouwbaarheid.
Wel valt het ze op dat ik in al die jaren met de ouderwetse PSA diesel maar 1x met pech heb gestaan (zeg maar gerust DIKKE pech )...dat was met mijn eerste TRD-turbo, een jaar of 10 geleden.
Toen was namelijk de spanrolsteun gebroken en draaide de hele boel in de soep…..ik denk nog steeds met heimwee terug naar die BX. ops:
Ik zal hun ervaringen wel in het diesel/lpg draadje plaatsen.

Totaal aantal Berichten: 27985
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
zandvoorta schreef:Voor ons is de lol eraf, als wij tegen een leuke berlingo multispace benzine aanlopen gaat de picasso weg. Ik heb geen vertrouwen meer in HDi
Dan gaan we de woon-werk kms wel in de C1 maken, ook lekker goedkoop
Zou je niet een mooie Xsara (break?) 1.6 16v overwegen?
dat lijkt me toch wat meer auto dan een Berlingo
als je je Picasso daarop inruilt misschien nog wel geld over

Totaal aantal Berichten: 2039
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Sorry maar xsara vind ik een saai ding, ook de break. Een keer als leenauto gehad. Nix voor mij. Heb ook een berlingo als leenauto gehad en die reed heerlijk en ik hou van het MPV karakter. Grote kans dat als we een Berlingo Multispace 1.6 16v met airco en modutop vinden dat de picasso weggaat
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Totaal aantal Berichten: 355
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Dat is inderdaad zuur geld. Het is denk ik wel exemplarisch. Zo’n 2.0 liter HDI 90 pk waar niet het maximale vermogen uitgeperst wordt is over het algemeen een seopele betrouwbare motor.
Maar je weet het met een Citroen; je moet nooit hardop zeggen dat je ‘m wel kwijt wil… prompt laat ie je dan staan.
Ik hoop trouwens dat de mijne het niet hoort, want er is een aardige kans dat ik binnenkort ook een auto van de zaak aangeboden krijg. Daar moet ik dan nog wel een paar nachtjes over slapen en wat statistiek op uitvoeren. Als je dit soort reparaties voor je kiezen krijgt, kan ie maar beter van de zaak zijn.
By the way, waar tank je? En altijd normale diesel?
Verkocht, helaas schade gereden!

Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Maar nu je juist de schade hebt laten repareren is het eeuwig zonde als je de Picasso wegdoet. Neem eens contact op met Citroën-NL, en vraag eens voor de vuist weg naar pechstatistieken.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zonde van het geld, maar ik verwacht verder geen problemen hoor..
Dit is echt een reactie op de eerste storing…
Fixen, en rijden maar weer zou ik doen….

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Voor mij is het vertrouwen weg en diesel is ook niet goedkoop, we lopen al langer met het idee om met een zuinige kleine auto woon-werkverkeer te rijden en dan een wat gerotere benzine auto voor de weekenden en de vakanties met caravan. Picasso zal ook nog wel even blijven maar als ik tegen een leuke multispace met modutop aanloop geef ik geen garanties dat de picasso blijft
Nissan X-Trail ‘17
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Zover ik weet komt dit euvel sporadisch voor. Weet je zeker dat
het slijpsel van een lager komt en niet van de binnencoating van
de brandstofpomp (Siemens). Dat laatste komt geloof ik vaker voor.
Deze kan loslaten en terechtkomen in het brandstofcircuit met
uiteraard dezelfde nare gevolgen.
Weet verder niet of het loslaten van de coating verband kan houden
met het vervangen van de pomp in de tank. Is bijvoorbeeld bij
vervanging van de opvoerpomp de tank goed schoongemaakt
met de juiste middelen? Indien de oorzaak bij een lager lag had
de garage dan niet het hele brandstofsysteem moeten reinigen?
Het is dus gewoon domme pech of wellicht te wijten aan een
verkeerd dan wel niet doortastend uitgevoerde reparatie.
Lees ook even dit artikel en dit artikel en huiver…
Neem ook eens contact op met Citroen NL.
Als laatste en wellicht overbodig: tank met een HDi altijd goede
kwaliteit diesel van een A-merk en laat de tank niet teveel
leeglopen zodat het slib in de tank terechtkomt in het
brandstofsysteem.

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Dank voor het leesvoer, heb ik echt wat aan maar het is me alleen niet duidelijk of ze het nu over de HD pomp hebben of de opvoerpomp in de tank.
Ik ga er in elk geval vanuit dat de dealer nu alles schoonmaakt en dat ik met een nieuwe opvoerpomp en verstuivers weer probleemloos kan rijden. Zal in elk geval ook even bij citroen NL aankloppen als ik de rekening heb. En deze verhaal bevestigen wel waar ik al bang voor was, een moderne diesel is niet meer te betalen voor een particuliere berijder. Je kunt beter lease, heb je tenmisnte geen zorgen om dit soort kosten. Het is leuk zolang het goed gaat maar als het misgaat gaat het ook meteen goed mis. Bij ons wordt de volgende auto zeker geen diesel meer.
Nissan X-Trail ‘17
Sjees, André.... Zo ken ik je niet hoor!
Dit is echt iets wat niet aan de gang blijft hoor!
Ruilen?

- BX 14E
- C1 C1 Selection
René van Maren schreef:Sjees, André.... Zo ken ik je niet hoor!
Dit is echt iets wat niet aan de gang blijft hoor!
Ruilen?
O nee? Kan ik dat zwart op wit van je krijgen??
Ik ben starks 1600 euro kwijt en dan moet ik maar afwachten of het dan weer goed is. Als het de coating van de HD pomp betreft heb ik dus grote kans dat ik binnenkort weer met dezelfde elende zit aangezien de hd pomp niet wordt vervangen.
En als je een multispace had met airco en modutop had ik heel erg graag geruild
Nissan X-Trail ‘17

- BX 14E
- C1 C1 Selection
De dealer maar even gebeld en ik heb geen siemens systeem maar bosch dus zoals de monteur het zag ben ik na het vervangen van de verstuivers, alles reinigen en het al eerder vervangen van het opvoerpompje van de problemen af. Gelukkig
Daarna idd alleen nog maar a-merk diesel en misschien toch af en toe een litertje olie in de tank. Als picasso het dan een tijdje goed doet mag ie misschien nog blijven.
Nissan X-Trail ‘17
Sja, wat zal ik zeggen…. een benzinetype kan ook manco’s hebben
Ik heb iig geen problemen.

- BX 14E
- C1 C1 Selection
René van Maren schreef:Sja, wat zal ik zeggen…. een benzinetype kan ook manco’s hebben
Mee eens maar heb wel het idee dat dat vaak wat betaalbaarder is.
Nissan X-Trail ‘17
zandvoorta schreef:De dealer maar even gebeld en ik heb geen siemens systeem maar bosch dus zoals de monteur het zag ben ik na het vervangen van de verstuivers, alles reinigen en het al eerder vervangen van het opvoerpompje van de problemen af. Gelukkig
![]()
Daarna idd alleen nog maar a-merk diesel en misschien toch af en toe een litertje olie in de tank. Als picasso het dan een tijdje goed doet mag ie misschien nog blijven.
Niet te dikke olie gebruiken, die is veel te stroperig..