De vlakke koppelkromme van de C1 twincam benzinemotor
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 10 februari 2007 01:36 AM

Van het Aygo / C1 / 107 forum http://www.aygo-forum.nl de volgende informatie:

Vermogens- en koppelkromme van de benzinemotor (en van de dieselmotor) van de 107/C1/Aygo.
http://www.aygo-forum.nl/index.php?topic=156.0

De benzinemotor heeft een zeer vlakke koppelkromme hetgeen zijn zeer soepele karakter verklaart.

Daihatsu bereikt deze motorkarakteristiek door variabele kleptiming, d.w.z. dat de ademhaling van de motor wordt aangepast aan het toerental.

Hoe dat in zijn werk gaat ziet men hier op de Toyota website:
http://www.toyota.fr/innovation/technology/engines/vvtl_i.asp


Dan nog wat informatie over de relatie tussen motortoerental en wegsnelheid.

C1 met benzinemotor type Toy 1KR-FE bij omw/min
Snelheid en toeren per minuut

bij 1000 omw/min:
in 1e -  8,1   km/h
in 2e - 15,1   km/h
in 3e - 21,91 km/h
in 4e - 27,96 km/h
in 5e - 33,78 km/h

bij 3600 omw/min (maximum koppel):
in 1e -  29,16   km/h
in 2e -  54,36   km/h
in 3e -  78,876 km/h
in 4e - 100,656 km/h
in 5e - 121,608 km/h

1e @ 6700 omw/min = 2e @ 3600 omw/min
2e @ 5200 omw/min = 3e @ 3600 omw/min
3e @ 4600 omw/min = 4e @ 3600 omw/min
4e @ 4350 omw/min = 5e @ 3600 omw/min

2e @ 2000 omw/min = 1e @ 3600 omw/min
3e @ 2500 omw/min = 2e @ 3600 omw/min
4e @ 2800 omw/min = 3e @ 3600 omw/min
5e @ 3000 omw/min = 4e @ 3600 omw/min

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Chaliel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 03-05-2006

Gepost: 28 februari 2007 02:03 PM
  [ # 1 ]

Grappig om te zien hoe mijn informatie zich verspreid…, alleen zou het wel aardig zijn om de bron te hebben vermeldt….

2cv1988, Ami8 break1974, C1 Pack 2006

Site:  http://wrcrally.multiforum.nl/

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 28 februari 2007 03:02 PM
  [ # 2 ]
Chaliel schreef:

Grappig om te zien hoe mijn informatie zich verspreid…, alleen zou het wel aardig zijn om de bron te hebben vermeldt….

ConfusedShocked  Ik verwijs naar het Aygo-forum en daar vindt men verdere informatie.

Inmiddels kan ik ook verwijzen naar het Engelse forum waar men eveneens veel informatie vindt:
http://ukpoc.co.uk/c1forum/index.php

Hier vindt men een opengewerkt motorblok van de Daihatsu 3-cilinder. Men ziet hier o.a. de aandrijfketting van de nokkenassen en de stalen cilinderbussen.
(Een aluminium motorblok met stalen cilinderbussen gaat langer mee als het voorzichtig wordt opgewarmd, i.v.m. de verschillende uitzettingscoefficienten van staal en aluminium. Volgas wegrijden bij koude motor is altijd slecht natuurlijk).


En vanzelfsprekend verwijs ik naar de CityBug weblog:
http://107xs.blogspot.com/2007/01/engine-diagrams-of-citybug.html

Op deze laatste site staat ook een vermogens- en koppelkromme van een Pool die een turbo op de benzinemotor heeft gebouwd en de katalysator elders onder de auto heeft gehangen.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Chaliel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 03-05-2006

Gepost: 28 februari 2007 09:23 PM
  [ # 3 ]

Heb het zelf op het Engelse forum dat U noemt gepost.

Maar het is gebruikelijk dat iedereen overal stuff weg haalt zonder ooit een bron te noemen.

Nu ja uiteindelijk gaat ‘t erom dat zoveel mogelijk mensen de info krijgen.

Tchao

2cv1988, Ami8 break1974, C1 Pack 2006

Site:  http://wrcrally.multiforum.nl/

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 01 maart 2007 01:45 AM
  [ # 4 ]
Chaliel schreef:

Heb het zelf op het Engelse forum dat U noemt gepost.

Maar het is gebruikelijk dat iedereen overal stuff weg haalt zonder ooit een bron te noemen.

Nu ja uiteindelijk gaat ‘t erom dat zoveel mogelijk mensen de info krijgen.

Tchao

Het valt mij op dat de diverse fora verschillende elkaar aanvullende informatie bevatten.

Nou ben ik toevallig nogal in de techniek geinteresseerd terwijl anderen weer met het uiterlijk van de auto bezig zijn.

Elkaar aanvullend komen we met zijn allen toch tot een compleet beeld, en dat maakt het leuk.

Overigens vind ik de verkoopfolder van Citroen NL maar weinig en oppervlakkige informatie geven op heel veel papier, en dat terwijl de Aygo/C1/107 qua ontwerp net zo revolutionair is als destijds de AX.

De Daihatsu 3-cilinder motor bijvoorbeeld bevat alle optimalisaties die in gang zijn gezet in de tweede helft van de jaren ‘70 om een zo efficient mogelijke motor te bouwen (o.a. met zo min mogelijk inwendige wrijving). Alleen de turbo ontbreekt momenteel nog maar die komt ongetwijfeld.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Chaliel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 03-05-2006

Gepost: 01 maart 2007 09:21 PM
  [ # 5 ]

Ooit ergens de CX en SCX waarden van de C1 P107 en de Aygo gevonden?

Ik maak me sterk dat de C1 het beste scoort…

2cv1988, Ami8 break1974, C1 Pack 2006

Site:  http://wrcrally.multiforum.nl/

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 02 maart 2007 01:34 AM
  [ # 6 ]
Chaliel schreef:

Ooit ergens de CX en SCX waarden van de C1 P107 en de Aygo gevonden?

Ik maak me sterk dat de C1 het beste scoort…

Nee, ik ben daar benieuwd naar, maar kan ze zelfs nog niet vinden op http://www.citroenet.org.uk.
Kleine auto’s zijn moeilijker te stroomlijnen.

Wie kent deze waarden?

Ook vraag ik mij af waarom er geen Daihatsu dieselmotor is ingebouwd.
Misschien heeft dit te maken met de contractuele balans tussen Toyota en PSA.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Chaliel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 03-05-2006

Gepost: 28 april 2007 09:34 PM
  [ # 7 ]

In het eerste bericht verwijs je naar de Toyota VVTL-i…, dat heeft het 1KR FE motertje echter niet, het is zonder lift en dus een VVT-i

2cv1988, Ami8 break1974, C1 Pack 2006

Site:  http://wrcrally.multiforum.nl/

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook