Madeira
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 27 april 2007 01:56 PM

Wij waren met vakantie naar Madeira.
Aanrader voor wandelaars en liefhebbers van steile hellingen en bochtige wegen!!
Daar zat een huurautootje bij: een Fiat Panda 1.0.
Lekker autootje: ruim, comfortabel en stil.
Al gauw bleek de motortemperatuur op te lopen.
Na een steile opgang naar de Botanische Tuin kookte de motor!!
Waarschijnlijk een ventilatorrelais defect.
Typisch Fiat zou mijn oude vader zeggen Twisted Evil
Geruild voor een Peugeot 107 1.0 5 deurs.
WAT EEN VERSCHIL Shocked  Shocked  Shocked
Waar de Fiat zo stil was, dat het motortoerental moeilijk in te schatten was op steile hellingen zonder toerenteller,
stijgt uit het vooronder van de Peu een rauwe leeuwenbrul op,
maar zonder de gesuggereerde peekaas Wink
en dan de vering, nou ja vering, zit er wel vering in??
Wij noemden hem liefkozend ons brullende stuiterbakje Laughing
Ik heb nog gekeken of het luchtfilterdeksel er goed op zat, was OK.
Ik zag wel dat er op de luchtfilterdoos geen inlaatdemper zat, maar een trompetje van 5 cm. Is dat normaal?
Overigens is de doelgroep duidelijk: mijn vrouw vindt het een schatje..
Ik post dit maar hier, want het Peugeot forum zag er zo zielig uit, en als Berlingorijder ken ik dit forum.
Groeten van Jaap.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Hugo Boss
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 28-03-2007

Gepost: 27 april 2007 10:05 PM
  [ # 1 ]

tjaaa… dit type autootje is toch minder geschikt voor in de bergen… heeft toch meer moeite om met het verkeer mee te komen dan… maargoed… in nederland voldoet hij prima Smile

Profiel  
 
patrickvdeurzen
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 25-09-2005

Gepost: 28 april 2007 12:34 AM
  [ # 2 ]
Hugo Boss schreef:

tjaaa… dit type autootje is toch minder geschikt voor in de bergen… heeft toch meer moeite om met het verkeer mee te komen dan… maargoed… in nederland voldoet hij prima Smile

Ik geloof dat je het niet goed begrijpt Wink

C1 doet het meer dan uitstekend op stijle hellingen….het lekkere gebrul is de 3 cilinder motor ! Wat keurig netjes zijn werk doet

Het benzinemotortje heeft de meeste trekkracht in zijn klasse!!

Een eend kwam ook op de berg Cool  Dus deze zeer zeker.

Profiel  
 
Hugo Boss
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 28-03-2007

Gepost: 28 april 2007 07:30 PM
  [ # 3 ]

Ja maar het is toch lastig mee komen met het verkeer geloof ik hoor… je moet veel meer schakelen in ieder geval dacht ik dan bij andere auto’s

Profiel  
 
patrickvdeurzen
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 25-09-2005

Gepost: 29 april 2007 12:07 AM
  [ # 4 ]
Hugo Boss schreef:

Ja maar het is toch lastig mee komen met het verkeer geloof ik hoor… je moet veel meer schakelen in ieder geval dacht ik dan bij andere auto’s

Nope…..De C1 is een wagen waarmee je vergeet dat je in zijn 2/3 of 4 wil. Het is echt ontzettend leuk wat dit krachtpatsertje kan.

Ik heb er van de week weer een aantal dagen in mogen rijden en ook snelweg gedaan…. Heerlijk die gezichten van mensen in dikke wagens als ik met 150 links voorbij schiet Twisted Evil

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 29 april 2007 12:32 AM
  [ # 5 ]

Nou, hij haalde wel alle hellingen hoor! met 4 personen erin.
Ik heb ze gezien van denk ik 30% en dan vraag je je af, hoe moet dit, maar hij doet het Surprised
Alleen zit er tussen de 1e en de 2e versnelling een groot gat,
dus als je schakelt bij 5000 toeren op een lange steile helling,
valt ie terug naar 2500 in z’n 2, en dan is er niet veel power meer over..
Dus dan ga je maar terug naar z’n 1 met flink veel tussengas,
net als vroeger in m’n 12 pk eend, ha ha !
Groeten, Jaap.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 30 april 2007 10:54 AM
  [ # 6 ]
patrickvdeurzen schreef:
Hugo Boss schreef:

Ja maar het is toch lastig mee komen met het verkeer geloof ik hoor… je moet veel meer schakelen in ieder geval dacht ik dan bij andere auto’s

Nope…..De C1 is een wagen waarmee je vergeet dat je in zijn 2/3 of 4 wil. Het is echt ontzettend leuk wat dit krachtpatsertje kan.

Ik heb er van de week weer een aantal dagen in mogen rijden en ook snelweg gedaan…. Heerlijk die gezichten van mensen in dikke wagens als ik met 150 links voorbij schiet Twisted Evil

precies hij is heel vinnig Wink  de 1.0 van de C1 is ook veel feller dan de 1.1 die in onze ex C3 lag Wink

Profiel  
 
Chaliel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 03-05-2006

Gepost: 01 mei 2007 10:29 AM
  [ # 7 ]

Wij hebben een Xsara met de 1.9 diesel, dat is dezelfde moter als in de Beringo waarover u spreekt. Deze moter heeft meer koppel dan het 3 cilindertje van de C1, maar hetzelfde vermogen. Met m’n C1 ga ik heel wat sneller de hellingen hier in Zuid-Frankrijk op dan met de zoveel zwaardere Xsara.

Over het motergeluid van de C1 is al heel wat geschreven, er zijn adepten, die er een halve Porschemoter in herkennen en anderen…

Het is waar dat het om een motertje gaat dat graag in de toeren klimt en dan een aardige brom laat horen, maar in z’n 5 op de autoroute is er van die brom weing te merken.

Voor de C1 had ik een C3, die ik niet echt confortabeler geveerd vond, en die een stuk minder makkelijk de bocht om gaat en een nogal log weggedrag vertoond als je dat vergelijkt met de C1 waar meer fun te beleven valt.

Iedere vergelijking gaat mank, zodat je het beste af bent als je de dingen neemt zoals ze zijn en er op zijn specifieke manier van kunt genieten.

Een trage 1.9 diesel zonder HDi, maar met een doordouwende moter, die ook de slechte Africaanse brandstof accepteerd, of een C1 funkarretje. Ze vragen elk hun eigen rijstijl en geven elk hun specifieke plezier!

2cv1988, Ami8 break1974, C1 Pack 2006

Site:  http://wrcrally.multiforum.nl/

Profiel  
 
Chaliel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 03-05-2006

Gepost: 01 mei 2007 10:40 AM
  [ # 8 ]

Wat de toeren van de 3 cilinder 1KR-FE betreft:

(ik schreef dit in het Frans, maar de getallen spreken voor zich dunkt me)


à 1000 tpm:
en 1è -  8,1   km/h
en 2è -  15,1   km/h
en 3è -  21,91 km/h
en 4è -  27,96 km/h
en 5è -  33,78 km/ h

à 3600 tpm (couple maxi):
en 1è -  29,16   km/h
en 2è -  54,36   km/h
en 3è -  78,876 km/h
en 4è - 100,656 km/h
en 5è - 121,608 km/h

à 6000tpm (puissance maxi)
en 1è -  48,6   km/h
en 2è -  90,6   km/h
en 3è - 131,46   km/h
en 4è - 167,76   km/h (theorique)
en 5è - 202,68   km/h (theorique)

à 6500tpm (régime maxi):
en 1è -  52,65   km/h
en 2è -  98,15   km/h
en 3è - 142,415 km/h
en 4è - 181,74   km/h (theorique)
en 5è - 219,57   km/h (theorique)


1è - 6700tpm = 2è - 3600tpm
2è - 5200tpm = 3è - 3600tpm
3è - 4600tpm = 4è - 3600tpm
4è - 4350tpm = 5è - 3600tpm

2è - 2000tpm = 1è - 3600tpm
3è - 2500tpm = 2è - 3600tpm
4è - 2800tpm = 3è - 3600tpm
5è - 3000tpm = 4è - 3600tpm
5è - 2350tpm = 3è - 3600tpm

Wat duidelijk maakt dat je flink ver door moet trekken om in de volgende versnelling trekkracht te hebben…, maarrrr daar heeft het blokje geen enkel bezwaar tegen, hij klimt graag in de toeren. voor een dieselrijder kan dat in het begin wat aanpassing vergen, maar als je de smaak te pakken krijgt…

In Italie racen ze met deze autootjes.

2cv1988, Ami8 break1974, C1 Pack 2006

Site:  http://wrcrally.multiforum.nl/

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook