Op citromobiel bij Bonhof een ombouw setje gekocht voor het dimlicht.
De constuctie is simpel, orgineel loopt de stroom van het dimlicht gewoon door de de lichtschakelaar op je dashbord. Met dit setje maak je er een relais tussen.
Heeft twee voordelen:
1) Meer licht!
2) Licht schakelaar gaat veel langer mee.
Bij de orginele constuctie had ik maar 9,8 volt op de koplampen. Met de ombouw set 12 volt. Scheelt nogal!
In uur zat het erin, echt een aanrader!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Re: verlichting cx
verkuilm schreef:Op citromobiel bij Bonhof een ombouw setje gekocht voor het dimlicht.
De constuctie is simpel, orgineel loopt de stroom van het dimlicht gewoon door de de lichtschakelaar op je dashbord. Met dit setje maak je er een relais tussen.
Heeft twee voordelen:
1) Meer licht!
2) Licht schakelaar gaat veel langer mee.Bij de orginele constuctie had ik maar 9,8 volt op de koplampen. Met de ombouw set 12 volt. Scheelt nogal!
In uur zat het erin, echt een aanrader!
wat waren de kosten voor zo setje ongeveer
Was iets van 19 euro.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ehm, even zien… houdt dit in dat je ook meer licht krijgt in je dashboardverlichting? Of praat ik nu onzin?
Voor de dashbord verlichting maakt het helemaal niet uit.
Scheelt alleen met dimlicht.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Wil ik ook!
In mijn vorige CX is me de lichtschakelaar doorgebrand. Natuurlijk op vakantie in F, met de Constructam, en natuurlijk met weinig gereedschap bij (het is Brabantsch om daar niet “me” aan toe te voegen).
Dus hou ik nu steeds angstvallig de warmteontwikkeling bij de schakelaar in het gevoel - wordt te heet vind ik steeds dus dat moet nou maar eens echt veranderd (worden).
Waar koop ik zo’n relaisset? Heeft D’Oro zoiets of een andere online shop?
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Ga ik ook maar iets mee doen….
dank voor de tip!
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Bij Bonhof in Epe hebben ze die setjes!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Je hoeft geen ‘setje’ te kopen. E.e.a. is simpel zelf te realiseren met een relais.
Relais vastschroeven op een plaats waar deze ‘uit weer en wind’ zit (ik heb het ding in de buurt van de koplamp bij de radiateur geschroefd.
De draad van de lichtschakelaar naar het relais. Een aardedraad en een verbinding van de accu (met zekering!!) door het relais naar de oorspronkelijke aansluiting.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Je kunt zeker makkelijk zelf maken. Voordeel van het setje dat alles erbij zitincl de schema’s.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
das niet duur voor beetje extra veiligheid en betrouwbaarheid.
hoelang ben je ermee bezig geweest?
Nog geen uur, was zo klaar.
Als je het doet moet de spanning op de koplampen voor en na de ombouw meten, groot verschil!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
verkuilm schreef:Nog geen uur, was zo klaar.
Als je het doet moet de spanning op de koplampen voor en na de ombouw meten, groot verschil!
haha, moet dan wel eerst een CX hebben


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Dion, er circuleren schema’s op internet, en ook hier op het forum. Als je een beetje handig bent met elektriciteit kom je een heel eind met het juiste relais. Ik moet het ook nog een keer bij beide auto’s doen. Gaat bij de GTi al heel lang goed, maar zoveel schakelaars zijn er niet meer…
OT: Heb je ook een Constructam? Welk type.
Dion schreef:Wil ik ook!
In mijn vorige CX is me de lichtschakelaar doorgebrand. Natuurlijk op vakantie in F, met de Constructam, en natuurlijk met weinig gereedschap bij (het is Brabantsch om daar niet “me” aan toe te voegen).
Dus hou ik nu steeds angstvallig de warmteontwikkeling bij de schakelaar in het gevoel - wordt te heet vind ik steeds dus dat moet nou maar eens echt veranderd (worden).Waar koop ik zo’n relaisset? Heeft D’Oro zoiets of een andere online shop?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Natuurlijk zijn er schema’s te vinden, en ik snap eigelijk ook wel hoe het werkt, maar ben soms te lui om na te denken
En als ik zelf spullen moet verzamelen en nadenken dan komt het er vaak niet van, daarom de voorkeur voor een kant en klaar setje, liefst afgeleverd per post, luxe!
Mijn Constructam is het type wat je het meest ziet: de Coral.
Coral 4 of zo? Moet ik even nakijken op het registratie - nu kentekenbewijs. Is van 1972, een goed jaar nog. Nieuwere jaargangen werden steeds goedkoper qua afwerking - meer plastic, lelijker hout, en geen glas meer, enz.
Eigenlijk heb ik de pest aan de meeste caravans, bijna altijd lelijk en ik kan niet goed tegen de oorverdovende hoeveelheid plastic en nephout in het interieur.
Dat alles is de Constructam niet. Fraaie vorm, een vorm die men belangrijker vond dan de praktische bruikbaarheid (ipv een volledig 2 p bed voorin is er maar plek voor 1,5, hoofdruimte voor en achter is eigenlijk onvoldoende) en dat vind ik dan wel weer stoer van zo’n fabrikant.
Door de vorm en bouwwijze ligt ie ook nog eens goed op de weg en heeft niet veel last van tegenwind.
Het interieur is prachtig met echt hout, afgewerkt met koperkleur en aluminium (knopjes), glazen lampjes 12V en 220V, lekker ouderwets “behang” en een echt hangend hemeltje. Plus een goed kacheltje wat je bijna nooit aan hoeft te hebben omdat de caravan zo goed geisoleerd is, en een fraai koelkastje met een echte deurgreep.
Onze caravan heeft nog de oorspronkelijke oranje stoffen bekleding en bruin/oranje voortent. Lelijk natuurlijk maar daarom weer leuk.
Die talrijke oude details doen het hem voor me. Echt glazen ruiten overal, behalve de gebogen, uitzetscharnieren van staal met bakelieten draaiknoppen, gewoon leuk allemaal.
Naast al die leuke dingen is het gewoon ook nog eens een goed bruikbare caravan, met gaspitten, aanrecht en een comfortabel groot 2p bed.
Ongelooflijk dat die dingen bijna geen waarde hebben. Ik heb er 9 jaar geleden 2500 gulden voor betaald, en voor zo’n waarde zie ik ze nog overal te koop.
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Ik heb bonhof gemaild, ik ben benieuwd.
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.