3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
wat voor olie
jebbers
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 23 december 2004 12:07 PM
  [ # 31 ]

Ik heb een kan van dit spul staan. Lekker goedkoop en die code is SL zo te zien dus dat zit wel goed.  

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 23 december 2004 12:20 PM
  [ # 32 ]
ZX1.4i schreef:

Volgens het boekje en de vraagbaak moet er in mijn ZX dus 10W40 in, de specialist gooit er altijd 15W40 in Confused  Confused:

Nu heb ik er 10W40 ingegooid (zie eerder bericht in deze topic), en heb het gevoel alsof de koude start beter is en de motor soepeler loopt.
Kan dit of lijkt het alleen maar zo Confused:

Nee hoor, kan heel goed. Is een voorgeschreven olie, mag dus geen enkel probleem opleveren. De ‘10’ van 10W40 slaat op de viscositeit in koude toestand. Dat wil zeggen, die olie gedraagt zich dan als een monograde olie met viscositeit 10. In warme toestand zal diezelfde olie dus te dun worden, vandaar het gebruik van multigrade olieen. 10W40 is zo’n multigrade olie, de ‘40’ slaat op de viscositeit in warme toestand, de olie gedraagt zich dan als een monograde olie met viscositeit 40.

Een 15W40 olie heeft dus vrijwel dezelfde eigenschappen als 10W40, alleen is 10W40 in koude toestand iets dunner. Heel geschikt voor de winter dus!  Wink

Maar vergeet niet wat Handjes al eerder meldde, de kwaliteitscode is minstens zo belangrijk, heeft o.a. te maken met een aantal toegevoegde dopes die de oliefabrikanten gebruiken bij hun olie om een aantal eigenschappen te verbeteren.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook