2 van de 2
 < Vorige 1 2

Vaag schakelen in 1 & 3
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 12 mei 2007 11:20 PM
  [ # 16 ]

Ok Joerri, dank je.

Ik zie nu wel dat de bak behoorlijk lekt. Eerst maar eens olie toevoegen dus! Vergeef me de ongelooflijke beginnersvraag, maar heb de auto pas een halve dag en mis dus nog documentatie… mag er gewoon 85/90 in?

Corrosion sympa!

Profiel  

Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 14 mei 2007 01:29 AM
  [ # 17 ]

Toch even terug naar de bevindingen van de TS, Erik. Ik heb vandaag ook onderzoek gedaan, en wel met precies hetzelfde resultaat. De stang die “van de pook komt” wordt niet meer geleidt. Dit is te zien na weghalen van het reservewiel. De bovenste schakelstang zit helemaal los en is 10 centimeter naar boven te bewegen. In “rust” ligt hij op de onderste schakelstang. Ik zie een los kogeltje waarvan de houder ontbreekt. Het kogeltje ligt wel in een gat, maar kan daarin zwemmen.

Dit lijkt mij, zoals Erik aangaf, wel degelijk een missend onderdeel. Mijn gok is dat er iets van nylon mist. Ik weet niet hoe het bij een GTI is, maar ik heb bij de 2000 ruimte genoeg zodat demontage van de motor niet nodig lijkt. Kruipolie lijkt me onzinnig, dat kogeltje heeft wel een centimeter speling.

Nu twee mensen hetzelfde hebben kan dit best een vaker voorkomend probleem zijn. Komt het iemand bekend voor? En hamvraag, is het te koop? Smile

Corrosion sympa!

Profiel  

Gepost: 14 mei 2007 03:45 AM
  [ # 18 ]

Precies hetzelfde euvel! Ik ga morgen eens informeren bij Beau Wouda. Onderdeel is in ieder geval niet nieuw meer te krijgen. Het lijkt dat wanneer je de moer die onderaan het kogeltje zit los draait je dan het missende stukje weer kan monteren.

Kan iemand dit misschien nakijken in een werkplaatshandboek? (als iemand zo’n boek te koop heeft, graag!).

De oplossing is nabij!

Profiel  

Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 16 mei 2007 03:43 AM
  [ # 19 ]

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen!

Moet wel zeggen dat mijn bak ook voortdurend suizende geluiden maakt, ik ben er dus alsnog niet gerust op. Maar goed, schelen zal het allicht!

Corrosion sympa!

Profiel  

Gepost: 20 mei 2007 02:34 PM
  [ # 20 ]

Hij doet ‘t weer! Op advies van Beau Wouda heb ik het schakelmechanisme tussen pook en die dwarse dunne stangetjes vanaf de bak vervangen.

Dat mechanisme is een stangenstelsel bestaande uit een stang die vanaf je pook onder het subframe door naar voren loopt met aan het uiteinde een kogeltje voor een van de dunne stangetjes. Halverwege deze stang zit een uitsparing met een kunsstof behuizing voor een dwarsstang. Deze dwarsstang, die een soort L vorm heeft, zit met een gegoten aluminium driehoekig stuk onderaan je subframe geschroefd. In dit stuk zit een draaipunt. Aan beide kanten van deze L zit een kogeltje, die van de voet van de L zit in de stang die rechtstreeks vanaf je pook komt en klikt in de kunststof behuizing. Hiermee wordt die stang ondersteund. Aan de poot van de L zit een kogeltje waaraan het tweede dunne stangetje vanaf de bak zit.

Ergo: Is je kunststof behuizing verdwene dan zakt de stang te ver over de kogel en gaan de twee dunne stangen over elkaar heen liggen. Dit schakelt uiterst vervelend en vaag.

Het vervangen van het mechanisme is een behoorlijke klus. Ik heb het samen met een vriend gedaan, eentje onder de auto en de andere onder de motorkap hangend. Al met al heeft het ruim twee uur gekost.

Nog een tip van Beau: ga niet proberen het kusnstof te vervangen, breekt bijna altijd af. Vervang de hele boel.

Nu nog een beetje finetunen en morgen naar de LPG boer!

Profiel  

Gagarinn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76

Gepost: 20 mei 2007 02:45 PM
  [ # 21 ]

Schitterend én proficiat!  Klinkt goed…hadden jullie een hefbrug gebruikt of ben je als een echte para onder de wagen gedoken?

Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Profiel  

Gepost: 22 mei 2007 03:37 AM
  [ # 22 ]

Para… Babybrugjes en twee asssteunen, tweede man staand op reservewiel. Van onder kan je redelijk zien waar je moet zijn. Daar moet je trouwens boven de uitlaat (eerst hitteschildje verwijderen) de stang vanaf je pook los maken, die zit vast met twee bouten.

Met een kleine ratel en verlengstukken uit twee doppensets kan je vanonder bij de driehoek. Handig als de tweede man e.e.a. begeleid vanaf boven. Kwestie van goed kijken waar je het handigst langs kan.

Het vervangende mechanisme moet je er een beetje tussen proppen, dat lukte nadat ik de auto van de handrem heb gehaald (strakke kabels zitten in de weg). Spreekt voor zich dat je de auto eerst goed blokt (van die 2CV kegjes zijn heel handig!).

Profiel  

Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 mei 2007 01:41 AM
  [ # 23 ]

Kijk, daar komen we verder mee! Het onderdeel is (in tegenstelling tot eerdere berichten) dus ook gewoon bij Beau Wouda te koop?

Corrosion sympa!

Profiel  

Gepost: 26 mei 2007 02:12 PM
  [ # 24 ]

Het is niet nieuw verkrijgbaar, ik heb er een gebruikt setje onder gesleuteld.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook