25-05-2007
- Nieuwe HD-regelaar
- LHM vervangen door spoelolie, reinigen vat
Chyparse, 152 euri.
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
Zo vandaag de lang verwacht afspraak bij Chyparse.
Wat was er aan de hand. Het veren was onregelmatig. De ene keer keihard, de andere keer slap. Achter zat het ook niet echt lekker naar mijn zin.
De bedoeling was om alle comfi bollen te vervangen voor nieuwe ori.
Das niet gebeurt, hoefde niet. Er zat, aldus chyparse een verschil tussen de voor en achter bollen. Aangezien ik van Example keurig netjes de bon van de laatste chyparse beurt had gekregen bleek eea onder garantie te gaan.
Ik was kwijt 159 incl.
Daarvoor kreeg ik
nieuwe hoogteregelaar achter, die zat muurvast.
montage van dat ding
2 nieuwe bollen
en nog wat zaken.
Ben overigens naar mijn idee best gematst. Ik was er om 10 uur en ging weg tegen 2en. Op de nota stond 1 uur arbeid…..
Er zijn verschillende bollen gewisseld om even te proberen, dan weer bij stellen en weer wiselen. Net zolang tot ik tevreden was.
Wat gebeurde er nu, die HRa bleef vast zitten en reageerde pas na een seconde of 10-12. Ook gebeurde het bij drempels dat voor alles goed ging maar achter de aanslag nokken werden geraakt.
Daarnaast stond het geheel niet horizontaal.
Dat is nu allemaal in orde, de Xm voelt en veert weer als 1 geheel. Ik moet nog wel ff de stekkers allemaal nalopen ivm de sportstand.
Verder gaat as maandag er een nieuwe koppeling in a 450 euro + multi riem.
Daarnaast kwam ik tot de ontdekking dat er op het uitlaatspruitstuk links onder een bout mist Zit er gewoon niet in….
Vermoedelijk is dat de reden dat bij koude motor er aan die kant een beetj evreemd geluid is tot de boel warm is.
Gaat maandag maar gewoon mee dat boutje en dan is ikkuh weer ff klaar.
Driem doen we ff niet.
Wel gezellige dag trouwens. en leerzaam.






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
gompy58 schreef:Wel gezellige dag trouwens. en leerzaam.
Update;
KM-stand 212.000
D-riem
Looprol
V-snaar
Multiriem
Spanrol (niet aangebracht ops: )
Koelvloeistof wissel
Olie en filter nieuw
Uitlaat laatste 2 dempers
totaal: 707euro (inclusief circa 100,- euro aan sleutelplek en brughuur).
Offerte van 3 garages voor bovenstaande ingreep gemiddeld:
1380euro!
Maar het is nu wel weer leuk geweest, want er zit ook nog meer dan 300euro aan onderdelen voor het interieur bij die ik voor het gemak maar even niet meetel. Pffffff…........
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
...en hoeveel euro aan bloed, zweer en tranen…dat moet je ook meerekenen.
Misschien nog wat losse euro’s uit de kontzak voor een mars, wat troost en een zakdoek inderdaad, maar al het losgeld uit jassen, broeken, bakjes ind e auto en op de vloer van de slaapkamer reken ik ook niet mee in de losse activa, dus laat ik hier ook maar evne weg
In natura is er inderdaad een x aantal cc bloed, tranen en minimaal 3 liter zweet weggelopen…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Oh, en had ik er al bijgezegd dat de bollen binnenkort een beurt nodig hebben, de reactiestangetjes af en toe knokknok beginnen te zeggen en er altijd interieurtechnisch gesleuteld wordt?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Laatst de lange aandrijfas aan de bijrijderskant vervangen:
- Gereviseerde as, 113 incl btw
- Aandrijfas keerring, 9 euro en nog wat
- 2 liter bak olie, 22 euro
- Fles rode wijn en gevulde koeken voor de huur van de brug, 10 euro
totaal 154 euro
Dealerprijs
- Gereviseerde as, 380 euro
- Aandrijfas keerring, 11 euro
- 2 liter bak olie, 30 euro
- 2 uur werk a 75 euro per uur, 150 euro
571 euro
Bespaarde euro’s door de klus zelf te doen: 417 euro
To Do, de hoogste prioriteit staat bovenaan:
- Distributieriem, spanrol en waterpomp vv
- Koppeling vv
- Fuseekogels en stuurkogels vv
- Een aanlopende rem lokaliseren en op lossen
- LHM vv
- handbediend zwart lederen serie 2 interieur voor de deur laten bezorgen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Wat gebeurde er nu, die HRa bleef vast zitten en reageerde pas na een seconde of 10-12.
Gompy58, was dit na indrukken en loslaten van de carosserie of was dit na bedienen wagenhoogtehandle?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
bxsport.com schreef:25-05-2007
- Nieuwe HD-regelaar
- LHM vervangen door spoelolie, reinigen vatChyparse, 152 euri.
Hoe merkte je dat je HD-regelaar niet goed was? Wat is het verschil nu?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
JanO schreef:Wat gebeurde er nu, die HRa bleef vast zitten en reageerde pas na een seconde of 10-12.
Gompy58, was dit na indrukken en loslaten van de carosserie of was dit na bedienen wagenhoogtehandle?
groet, Jan
Wagen stond op de brug en hij (martin ??) ging aan de trekhaak hangen. Duurde echt een eeuwigheid. Wij dus rustig tellen. Hij gaf aan dat de reactie binnen 3sec moest komne… die kwam bij 12….
HR er dus onderuit. ding zat muurvast. Opgeschroeft. De drek daarin , daar kon je een lepel recht op in zetten….
Hij maakte overigens wel een leuke opmerking. Ff opletten dat ik ‘m niet verkeerd omzet. Als je dat doet krijg je erg leuke bijwerkingen… Dat was ‘m al een keer overkomen.
Toen hij die hr er onderuit haalde was het systeem drukloos. Toch spoot de olie eruit toen dat ding los kwam…
JanO schreef:bxsport.com schreef:25-05-2007
- Nieuwe HD-regelaar
- LHM vervangen door spoelolie, reinigen vatChyparse, 152 euri.
Hoe merkte je dat je HD-regelaar niet goed was? Wat is het verschil nu?
groet, Jan
Ik merkte het iig door het onregelmatige. Ene keer zus, dan weer zo reageren. Soms spontaan inzakken. Was me ook tijdens het rijden op de snelweg gebeurt. Alsof je kont opeens wegzakt…





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Mijn lijst van de afgelopen 2 weken :
Laten doen :
- APK + roetmeting
- Motorsteun + montage
- Distributieriem + spanrol
- Vsnaar + multiriem
- Waterpomp
- Koelvloeistof vervangen
- Spoelmiddel i.p.v. LHM
Onderdelen :
- Bovenstaand lijstje
- Fuseekogel rechts
- Fuseerubbertje links
- Luchtfilter
- Oliefilter + 6 liter olie
- Thermostaat
- Dieselfilter
- Stadslicht rechts
En nog wat klein werk laten doen, voor de rest alles zelf geplaatst, totaal ongeveer 750€ ex fooi.
Nu C5 tijger…
gompy58 schreef:
Wagen stond op de brug en hij (martin ??) ging aan de trekhaak hangen. Duurde echt een eeuwigheid. Wij dus rustig tellen. Hij gaf aan dat de reactie binnen 3sec moest komne… die kwam bij 12….
HR er dus onderuit. ding zat muurvast. Opgeschroeft. De drek daarin , daar kon je een lepel recht op in zetten….
Betekent dat als de hoogteregelaar niet binnen drie seconden reageert, hij kapot of vervuild is?
Die van mij zijn na demontage, schoonmaken en montage brandschoon, toch reageren ze pas na 5/10 seconden (achter) en 20/60 seconden (voor). Is er dan iets anders mis mee?
groet, Jan
sorry, beetje fftopic
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
tsja of het exact binnen die 3 moet ? kweenie, dat zeiden ze daar iig.
bij was er iig iets mis. 50 voor een gereviseerde + 25 voor de montage. Dara is hij stevig mee bezig geweest., Was een koopje voor die 75…
Ben iig van het gedonder af en das mij iig meer waard dan die 75