Koelvloeistof in C3
johan_braeken
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 29 april 2007 10:23 PM

Hoi,


Ik heb net de koelvloeistof van mijn Citroen C3 vervangen na 4 jaar. (Zag een beetje bruinig.)

Ik heb procedure uit de Haynes manual gevolgd, en die zegt dat daar 5.6 liter koelvloestof in gaat.
Ook “Revue Technique Automobile” zegt 5.6 liter.


Ik heb er echter nog niet eens 5 liter in gekregen. (4.9L)
Om de oude koelvloeistof eruit te doen heb ik de radiatorslang, en de plug aan de motor losgemaakt.


Heb ik iets fout gedaan bij het bijvullen? Of is niet alle oude koelvloeistof eruit geweest?

Ik heb nadien een testrit gemaakt van een 20 km (Motor goed warm, rit met verschillende toerentallen), en de hoeveelheid koelvloeistof is niet gezakt.


Zou er toch nog ergens lucht in zitten, en hoe krijg ik die er nu uit?


Met vriendelijke groeten,

Johan.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 29 april 2007 10:27 PM
  [ # 1 ]

als het goed is zitten er ontluchtingnippels bij de motor op het hoogste punt om de lucht eruit te laten Wink

Profiel  
 
johan_braeken
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-08-2004

Gepost: 30 april 2007 01:36 AM
  [ # 2 ]

Ja, er zit inderdaad een ontluchtingsnippel, achter de motor, waar de koelvloeistofslangen naar het interieur gaan voor de verwarming.

Deze heb ik ook gebruikt bij het vullen van het systeem, en ook nog eens achteraf toen duidelijk was dat er geen 5 liter in zou gaan. Maar er komt geen lucht meer uit.

Deze zit echter niet op het hoogste punt.
Ik denk dat het hoogste punt de expansietank zelf is.

Ik zal de komende dagen het koelvloeistofpeil in de gaten houden…


Johan.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7530
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 juni 2007 12:21 AM
  [ # 3 ]

Ooit moest je na zo’n koelvloeistofwissel de motor een tijdje stationair laten draaien met kachel aan. En de kachel moest ook aanstaan als de vloeistof eruit ging. Is de inhoud van de kachelradiateur niet toevallig het verschil in volume?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook