koppeling vervangen
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 10 juni 2007 07:54 PM

Hey,

Ik probeer men koppeling te vervangen maar krijg de schakelvinger niet los. Ik heb geprobeerd om het armpje dat over de schakelvinger schuift los te krijgen, maar het schuift er niet zomaar af… De schakelstangen zelf gaan ook niet zomaar los. Hoe pak je dit aan ?

grtz,

Evert

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 10 juni 2007 08:01 PM
  [ # 1 ]

eerst die veertjes van de stangen afwippen. raak ze niet kwijt!
dan zou je ze gewoon eraf moeten kunnen lichten.

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 10 juni 2007 10:49 PM
  [ # 2 ]

ik zie geen veertjes… ik zie de stang, met aan beide uiteinden schroefdraad met daarop de kapjes geschroefd die over de kogelgewrichten passen. op de bovenkant van die kapjes zitten rode plastiekjes.

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 10 juni 2007 11:05 PM
  [ # 3 ]

Die moeten er echt vanaf kunnen,misschien kun je er wat kruipolie inkrijgen.
Meestal zijn die stangetjes zo versleten dat ze er heel makkelijk vanaf gaan,in jouw geval dus niet .
Ik zou een bandenaflegger of een breekijzer gebruiken,maar opgepast ze verbuigen zo.


Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 juni 2007 12:39 AM
  [ # 4 ]

en wat bedoel je precies met armpjes en vingertjes?
dat ding waar de kabel doorheen loopt? je hoeft dan toch alleen de kabel los te maken?

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 11 juni 2007 12:27 PM
  [ # 5 ]

Kabel? Heb jij het niet over de koppelingskabel? Ik heb het over de schakelstangen van de versnellingsbak. Mss is het niet helemaal duidelijk, maar ik probeer de bak eronderuit te halen om de koppellng te vervangen.
Ga straks is proberen om de stangen gewoon los te trekken dan…

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 11 juni 2007 12:30 PM
  [ # 6 ]

daarom vroeg ik me af wat je met armpjes en vingertje bedoelt.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 11 juni 2007 01:23 PM
  [ # 7 ]

ik weet niet hoe het bij een benzine cx zit, maar bij diesel kun je die gewrichtjes met een steeksleutel 10 als hefboompje uit elkaar klikken.

succes

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 11 juni 2007 03:59 PM
  [ # 8 ]

Ik geloof dat de standaard schakelstangkoppen, iig bij de BX, geborgd zitten door een kunststof schaal in de metalen kop. Dus dat zou betekenen: loswringen zoals eerder beschreven met een steeksleutel.

Als deze kunststof schalen kapot zijn en niet meer goed klemmen, schieten ze eraf. 2ehands zijn ze vaak ook slecht en nieuw duur.
Ik heb ze toen zelf nagemaakt met een paar draadstangen en kogelkop scharnieren, dat zijn standaard maten. Je kunt ze kopen bij de technische handelsonderneming. Dat zijn ook van die dingen met een borgstiftje, die kunnen ook ziet zomaar meer los zonder het stiftje/veerpennetje zoals garagestmarien beschrijft los te maken.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 11 juni 2007 09:27 PM
  [ # 9 ]

aan de zijkant van het kopje zit een metalen veertje wat er uit kan, goed schoon borstelen en goed kijken anders sloop je alles

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 12 juni 2007 01:34 AM
  [ # 10 ]

De stangen zijn los, met een sleutel van 10 gaat het inderdaad prima. Pomp en accumulator ook al los, volgende punt: cardan as…

bedankt voor de hulp iedereen!

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 13 juni 2007 06:38 PM
  [ # 11 ]

volgend probleem:
Ik krijg de moer van het onderste kogelgewricht van de ophanging niet los. Een foto om duidelijk te maken over welk gewricht het gaat:
Dit zou los moeten om de cardan as te kunnen verwijderen. Maar als ik aan de moer draai, draait de kogel mee en komt de moer dus niet van de bout…

Hoe hou ik die kogel tegen ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 juni 2007 06:43 PM
  [ # 12 ]

Bokje onder de poot en de auto op de poot laten rusten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 13 juni 2007 07:50 PM
  [ # 13 ]

Ja, dat was idd ook een mogelijkheid, maar met de slagmoersleutel was het zo gebeurd. Had ik eerder niet aan gedacht. De cardan is eruit ...

Toch bedankt

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook