


























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Denk dat het allemaal samengevoegd moet gaan worden in de wiki… nog zat werk om te doen.
Ben hier eigenlijk wel benieuwd hoe het met de hydrauliek van de Topic Starter staat…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
sans-pareil schreef:Ik heb eens even voor het eerst het hoofdstuk over de TD1 in mijn turbocharging persmap bestudeerd en hier staat in dat de cylinderkop van de TD1 t.o.v. de ongeblazen motor wel degelijk is versterkt. Onder andere het materiaal van de kop is A-S 7-G03 (het was A-S 10 UNG). Het nieuwe spul is het zelfde materiaal als de achter draagarmen. Er staat hier zelfs een fototje van het verschil tussen de geblazen en ongeblazen kop. Er staat hier dat de “lands” (engels, wat dat ook betekent) van 10 naar 14mm zijn gegaan en dat de kolommen om de kopbouten van 22 naar 26 mm zijn veranderd. Andere giettechniek heeft schijnbaar ook inlaatrestricties verminderd.
Kortom, ik denk dat je de TD2 kop wel met een TD1 kop van vervangen, maar misschien is een normale ongeblazen kop niet zo’n goed idee.
Hm, gaat dat persbericht over de eerste TD1 (serie 1 dus) of gaat het al over de serie 2 TD1?
Volgens de microfiche’s van de serie 2 is de onderdeelnummer van de kop voor de gewone diesel 95 606 568 net als van de Turbo diesel dit tot orga 3764.
Vanaf orga 3765 word dit 95 619 746 voor de Turbo (vanaf dan TD2 dus)
Ergens blijkt er iets niet te kloppen, maar dat zou niet de eerste keer zijn dat Citroen niet nauwkeurig is met zijn persmappen.
In iedergeval interesant om uit te zoeken
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat is zeker interessant. De persmap gaat in ieder geval met zekerheid over de TD1, omdat het duidelijk een motor met 95pk en een Garrett T3 turbo beschrijft (de TD2 had immers een T25 turbo).
Het is wel weer interessant dat ze dus die ‘nieuwe’ kop die ze in die persmap beschrijven dus helemaal niet gebruikt hebben… Misschien is de kop die ze beschrijven wel de ‘probleemgeval’ TD2 kop?
Ik zal in ieder geval trachten dat hele persboekje in te scannen, dan kunnen we dit leuk met z’n allen eens uitdokteren.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
ik heb eens een td 2 kop vervangen door een ongeblazen.
wel heb ik de voorvervrandings kamers toen laten vervangen want die zijn wel anders (weet overigens niet wat er gebeurt als je dat niet doet).
die motor heeft nog ca 100 000 gedraaid zonder problemen.
daarna heb ik de auto verkocht, ik weet niet wat er daarna is gebeurd maar het kan goed zijn dat hij nog steeds rijdt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ah, zie het al de CX diesel koppen zijn een klein mysterie , hoop dat die van mij het nog een tijdje vol blijft houden.
Heb voor het oplossen van het hydroliek lek nog geen tijd gehad , dus afgelopen dagen het niveau in de gaten gehouden en met regelmaat een beetje aangevuld. Verbruik ongeveer 1.5 liter op 250 km.
Lijkt er overigens op dat ze harder lekt wanneer er veel bewegingen met het stuur worden gemaakt…


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, lekke retourleiding diravi zou ik dan zeggen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
geef lengte en dikte op en ik maak ze voor je.
de 1e 2 diamters dwz,, de dikke hoofdleiding ben ik door alle omzwervingen een pasblokje voor kwijt.
de rubber retourleidingen zijn vaak met wat kunstgrepen (tijdelijk) te herstellen.
maar op termijn zul je ze toch moeten vervangen.
wat de koppen aangaat visueel is er alleen aan de buitenkant een verschil te zien tussen de kleppen.
de dikte daarvan verschilt nogal aanzienlijk.
van pak em beet 3 mm tot de andere kop ruim 5 mm breedt.
zal eens snorren heb er foto’s van meen ik..
k,heb er 1 gevonden,, dit is de T2 kop met de versterking dus,,,
de andere kan ik niet vinden,, kan wezen dat ik die in moet scannen.
overigens is de zwakte van de T2 kop goed zichtbaar op de foto, zo waren alle 4 de cilinders dus kaduuk..humm humm,, ops:
mvgr wupke



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
joepie!!!!!!!!!! eindelijk foto’s!!!!!!!!!
garagestmarien schreef:joepie!!!!!!!!!! eindelijk foto’s!!!!!!!!!
dan zal ik de rest van die kop als diashow op bucked droppe…
aangezien je er zo op kickt.. hehe
mvgr wupke
FF geupped, met extreme geen punt…
slideshow CX T2 blok in puin,,, http://s41.photobucket.com/albums/e258/kreazyV8wuppo/?action=view¤t=8c8a2c53.pbw
lagerschalen tot op het brons .
nokkenas doorgeslagen .
geleidebussen ingeslagen
kop tussen alle kleppen gescheurd.
voorkamers alle gescheurd.
zuiger gescheurd.
totale revisie 4400 euro.
totaal werk dik 40 uren.
nieuwe bronzen lagerbussen nokkenas.
nieuwe lagerschalen rondom.
nieuwe zuigers.
nieuwe zuigerveren.
nieuwe nokkenas.
nieuwe geleidebussen.
bigends/4 tuimelaars+asjes/ nieuwe kop met nieuwe zittingen 3 nieuwe kleppen, afijn een dik klusje,,was er ff zoet mee.
klinkt als geen of heeeeele oude olie wupke
even voor de duidelijkheid voor de lezers zonder dieselkop ervaring: het probleem is dus de scheur tussen de in en uitlaatklep.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
erikkuiper schreef:klinkt als geen of heeeeele oude olie wupke
![]()
even voor de duidelijkheid voor de lezers zonder dieselkop ervaring: het probleem is dus de scheur tussen de in en uitlaatklep.
houd het maar op: doorrijden zonder oliepeilen,,, euh moet dat? hoezo het lampje brand toch niet!!
mvgr wupke:die diezelvde motor 4 jaar daarvoor ook al gereviseerd had.
sommige leren het nooit…
Voor de geinteresseerden; een LHM retour-slang was lek. Bleek bijzonder snel en makkelijk te maken.
Heb overigens m’n eerste LHM douch gehad… yups verdwijnt toch behoorlijk rap uit een druk leiding.
Pieter Oonincx schreef:Voor de geinteresseerden; een LHM retour-slang was lek. Bleek bijzonder snel en makkelijk te maken.
Heb overigens m’n eerste LHM douch
gehad… yups verdwijnt toch behoorlijk rap uit een druk leiding.
Pieter Hulk
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hehe ja, dat moest ook bijna wel… uit hogedruk gaat het meestal wat harder. Mooi dat ie het weer doet. Ik wacht de opvoer verhalen af.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!