Mijn vader reed van 1981 tot 1985 met een CX 2200 D. Deze was voor het eerst ingeschreven 07/06/‘78.
Bij mijn weten komen er niet zoveel diesels voor met 2200 motor. Bijna alle diesels die je tegenkomt 2500.
Kan ik hier wat meer te weten komen over de 2200 D?
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Bij mijn weten de eerste personenautodiesel van Citroën.
Geïntroduceerd in 1976.
Voor specificaties kun je wat folders raadplegen.
Jeroen
cx2200
Mijn pa heeft ook een 2200diesel gereden vroeger!
Daarna heeft hij een 2500diesel gekocht (turbo1)
Wat hij me altijd verteld heeft is dat de 2200diesel lekker zuinig was
Zal het nog wel eens navragen
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
Specificaties
De AutoVisie van 28 februari 1976 heeft er 7 bladzijden aan gewijd waarin ook de specificaties zijn opgenomen. Bij een vermogen van 66 DIN pk duurt het bijvoorbeeld 14 seconden om 80 km/uur te bereiken maar als je die snelheid vast houdt rijdt ‘ie dan ook 1: 16,8. Wil je tot de top van zijn uiterste gaan dan is de maximale snelheid toch altijd nog 144 km/uur en voor de liefhebber passen er 39 voetballen in de kofferbak. Voor de rest rijdt de auto als elke CX en dus: 120 km/uur in een willekeurig ander type is ook 120 km/uur in de 2200 Diesel.
Wel wordt in het artikel gewaarschuwd dat je nogal lui wordt met schakelen omdat het vaak niet nodig is om terug te schakelen. Vanuit lage toerentallen trekt de wagen “als een paard”. Ik kan het alleen maar beamen.
Fractie meer geluid maar een normaal gesprek is gewoon mogelijk en de radio hoeft echt niet op z’n uiterste stand te staan. Voorts is er onder de motorkap nog ruimte om met je handen overal bij te kunnen.
Kortom Zuid-Frankrijk is uiterst gerieflijk te halen en tegen een redelijke brandstofprijs.
Wel zijn de wagens inmiddels al 30 jaar oud en ik ben nog niet hetzelfde type op de weg tegengekomen.
groeten van
Martin
n.b. in 1976 was de dieselprijs fl. 0,564
Ik herinner me enkel nog het uiterlijk een lichtbruine (introductiekleur???) CX 2200 D met pallas kofferdeksel. Eigenlijk was het een basisversie, maar de pallas koffer is er ingekomen omdat de vorige eigenaar betrokken was in een kettingbotsing. De wagen werd bij ons afgeschreven nadat de wagen van 2 meter hoog van de smeerbrug in de garage was gevallen. Maar enkele maanden later reed de wagen weer voor ons. Zoals ik al zei was de 2200 D van ‘78. Daarna kwam er een 2500 D van ‘79. Ik denk dus dat onze eerste diesel een van de laatste 2200’s was. De laatste CX was een 25 D pallas van ‘83. Mijn vader rijdt nu zijn 9e citroën, heeft nooit iets anders gehad.
Alvast bedankt voor de reacties. Wie nog meer info heeft, laat maar weten!!!
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
als ik het zo hoor is de 2500 D heel erg traag
wat is een 2200 D dan?
Tijd
Ik denk dat citroen z’n diesels toentertijd in de markt heeft gezet voor mensen die genoeg seconden in het leven hebben.
groeten van
martin
ach een cx is er niet om snel mee te rijden maar juist om te genieten












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citroenc2 schreef:ach een cx is er niet om snel mee te rijden maar juist om te genieten
Ik vind om lekker te rijden dat er best een soepele motor voorin mag liggen













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Yep, heb me gisteren eigenlijk pas verbaasd hoeveel dieper ik ‘t gaspedaal van de 2400 nog kon intrappen toen ik ‘s keek hoe vlot de dame na wegwerkzaamheden weer naar de 120 kon glijden. “Ohhhhh ik reed maar met max halfgas tot nu toe”, en al meer dan vlot genoeg met het verkeer mee Om over de XM maar te zwijgen, en ook de Punto heeft met 200Nm niet te klagen, gewoon vanaf 90 in de 6.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Arjan Verkade schreef:als ik het zo hoor is de 2500 D heel erg traag
wat is een 2200 D dan?
Maar twee keer sneller dan de Mercedes bar 8
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Arjan Verkade schreef:als ik het zo hoor is de 2500 D heel erg traag
wat is een 2200 D dan?
Zo traag is een 2500D niet. Ook in z’n 5 trekt ie nog heel behoorlijk.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citroen CX schreef:Arjan Verkade schreef:als ik het zo hoor is de 2500 D heel erg traag
wat is een 2200 D dan?
Zo traag is een 2500D niet. Ook in z’n 5 trekt ie nog heel behoorlijk.
Ik vind 17.8 sec naar de 100 toch niet bepaald snel