Totaal aantal Berichten: 3221
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Help!
Mijn cx-project heeft een rot schuifdak, nu heb ik een tijd geleden met cx-professor Bonhof gepraat, en die raadde mij aan het hele dak te vervangen voor een zonder-schuifdak-dak.
De roestschade omvat 50 bij 90 cm, dus een ruime 10 cm rond het hele dakje.
Ik heb er zelf al aan zitten denken om het oude dak eruit te zagen en om er een sunroof in te schroeven…
Wie heeft er ervaring op dit gebied, en zouden er überhaupt sunroofs opf schuifdaken in deze maat zijn ??
Past een xm-schuifdak misschien??
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
xm dak zou ik niet doen maar sunroof kan wel volgens mij is roy daar mee bezig

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
wie is roy?
Ben niet zo heel erg actief in het cx-gedeelte…
Zou er graag alles over horen…

Totaal aantal Berichten: 230
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
CX’en en schuifdaken… een bekend probleem…
Eigenlijk zijn er maar 2 opties:
een compleet dak transplanteren
een volledige schuifdakrenovatie
allereerst optie 2;
Henk Verbeek van de CX-Club heeft een goed gedocumenteerde renovatie laten doen, was een experiment want nog niet eerder gedaan voorzover bekend, en hij heeft nu dus eigenlijk een half nieuw dak naar wel volledig zoals origineel. Ongetwijfeld met het e.e.a. aan anti-roest maatregelen.
Probleem is alleen het afsluitende rubber, dat is nergens te vinden en zit er dus zelfs bij hem niet perfect in.
Iemand van Garage Timmer heeft het werk gedaan, totale kosten ca. 4500….
optie 1;
net zo ingrijpend maar een stuk makkelijker voor een hele goede lasser, afhankelijk van donordak en benodigde afwerking wellicht goedkoper.
Is natuurlijk wel voor de toekomst een stuk roestarmer.
Gewoon sunroof plaatsen schijnt niet te kunnen omdat het fabrieksdak erg ver naar voren geplaatst is en het roest dan ook de rand vlak achter de voorruit heeft aangetast…. afmeting gecombineerd met kromming van het dak en gebrekkige ruimte aan voorzijde is dan het probleem dus.
Hoe dan ook…. hele prijzige operatie als het verval ver gevorderd is.

- XM 2.1 TD Pullman
Heb ooit een type II gezien waar ook de omranding van redelijk wat roestblazen was voorzien (in de stijl van: plastiek zakken op de zetels leggen ingeval je de auto in de regen liet staan..). Die hele rand, tot aan de rand van de voorruit en zo’n 5 cm in de A-stijlen en ook tot 10cm achter het schuifdak werd tot op het ijzer doorgeschuurd en nadien voorzien van de nodige grondlagen en roestwerende lagen. Afwerkingslaag was toen een soort Hammerite en het openende deel werd vervangen door een donordakje, dat meteen een gelijke behandeling kreeg.
De omranding en dat dak trok dus op gene zak, maar de auto moest gewoon low budget nog ff meegaan.. (ik spreek over de tijd dat CX’en gewoon nog oude auto’s waren…). Nu vraag ik me af of je, uitgaande van wat ik hier vertel, die pakweg Hammerite-laag niet verder kan afwerken met een poriënvullende verf (Hammerite geeft bobbeltjes enz… eh) en daarna netjes spuiten in de gepaste kleur..
Of noemen ze dat geklooi in mooi Nederlands…

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Hmm, zegge vier-en-een-half-duizend-euro….
dan weet ik het wel, dan moet er weer een cx naar de sloperij.
Echter, ideeën zijn nog steeds welkom!
hoe erg is het nu anders gewoon zo lang mogelijk laten zitten en gewoon een antiroest middel erop

- XM 2.1 TD Pullman
de roestplekken injecteren met zo’n roeststopproducten… kan ff op de naam niet komen van wat ik al gebruikte…

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Wat vraagt Bonhof voor de gestelde dakoperatie?
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
zo’n dak repareren is echt een hele klus.
de schade die je van buiten kunt zien is vaak nog maar een klein deel.
het kan best doorlopen tot ver in de raamstijlen.
probleem met lassen is dat het echt heeeel voorzichtig moet.
anders trekt het dak door de warmte zo krom dat je het alleen nog als HY plaatwerkt kunt gebruiken.
verder moet je natuurlijk veel van het interieur verwijderen om slijp en las sporen op je bekleding en ramen te voorkomen.
dan heb je natuurlijk nog steeds het probleem dat de rubbers niet meer te koop zijn.
al met al vind ik 4500 euro voor een net resultaat best heel redelijk.
een donor dak kan natuurlijk ook, maar neem dan wel een zonder schuifdak.
als je dit professioneel wil doen zal het ook echt niet goedkoop zijn.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
erikkuiper schreef:zo’n dak repareren is echt een hele klus.
de schade die je van buiten kunt zien is vaak nog maar een klein deel.
het kan best doorlopen tot ver in de raamstijlen.
probleem met lassen is dat het echt heeeel voorzichtig moet.
anders trekt het dak door de warmte zo krom dat je het alleen nog als HY plaatwerkt kunt gebruiken.
verder moet je natuurlijk veel van het interieur verwijderen om slijp en las sporen op je bekleding en ramen te voorkomen.
dan heb je natuurlijk nog steeds het probleem dat de rubbers niet meer te koop zijn.al met al vind ik 4500 euro voor een net resultaat best heel redelijk.
een donor dak kan natuurlijk ook, maar neem dan wel een zonder schuifdak.
om eerlijk te zijn zou ik dan gewoon doorrijden en voor dat geld een andere cx kopen
![]()
als je dit professioneel wil doen zal het ook echt niet goedkoop zijn.

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik zou, om een sloop-beslissing te maken, eerst de voorruit & hemel eruit moeten halen om te kijken hoever het roestproces is gevorderd?
Mocht het meevallen dan ga ik actief op zoek naar een sunroof van glas wat ongeveer dezelfde maat heeft…
De ruit van een cx demonteren is dat net zo eenvoudig als van een 2cv, of zit er een pees in?
Het schuifdak van een CX zit in een bak die in wezen onder het normale dak vast zit.
Dus als je de hemel verwijderd zie je nog niet alles.
Je zult de hemel moeten verwijderen en eigenlijk ook die hele bak zover vrij moeten krijgen dat je zicht hebt op alles, en dan heb je de raamstijlen (ook achter) nog.
Het probleem van het CX-schuifdak is eigenlijk de afwatering (gek hè ) die niet optimaal is én de schuifdak bak zelf die qua vorm dusdanig is dat eigenlijk alleen in een optimale situatie al het water dat naar binnen sijpelt netjes afvoert in de buisjes die door de raamstijlen naar beneden lopen.
Het probleem begint vaak door verstopping van die afvoer, maar ook de iets te vlakke constructie van de bak zelf waardoor staand water ontstaat.
Vaak begint het dan aan de voorzijde pal achter de voorruit (waar die schuifdak behuizing begint) door de hemelbekleding heen te lekken. Dan is het kleine kuiltje vlak naast de afvoer al doorgerot.
Of het begint aan de achterkant te lekken…. bij CX’en die de mysterieuse “ik zak alleen van achteren in als ik slaap” voorkeur hebben.
‘T is maar net waar het meeste water blijft staan.
Normaal gesproken (...) is de schade al gigantisch voor je er iets van merkt, dat is typisch CX eigenlijk, de buitenkant blijft meestal 10x langer mooi dan de onderkant of het binnenwerk.
Helaas… zwaar investeren of doorijden tot het een cabrio wordt is eigenlijk de enige optie.
Trouwens, de reden dat Henk Verbeek besloot om het zo professioneel te laten doen was economisch zeer verantwoord want hij rijdt een diesel en maakt aardig wat kilometers.
Zijn totaalkosten staan gelijk aan de afschrijving van een C5 in een jaar… en als je het zo bekijkt is het dus verantwoord.
In theorie rijdt hij dus afschrijvingsvrij auto, sterker nog, z’n auto is meer waard geworden.
isse simpel het losse dakdeel is dusdanig geconstrueerd, dat het MOET roesten.
is niks tegen te beginnen nog te doen.
het buitenste dakrand deel is dito,,, die orginele daken MOETEN rotten, anders is het niet orgineel…
nieuw dak erop, of het dak gewoon demonteren, en een plaat inlassen, wat pietleutig werkje is, ivm de warmte heb je kans op bobbels en trekken…golven dus
mvgr wupke

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Dan begin ik er niet eens meer aan…. snik….
veel onderdelen te koop dus…
Snik…..
terwijl de rest nog niet eens gek slecht is…..
Snik…..