5 van de 11
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »

Wat zijn de voordelen van een V6?
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 14 augustus 2007 02:41 AM
  [ # 61 ]
ronaldeponald schreef:

als je dit om de 20.000 km doet,zal je bak redelijk lang mee gaan!

word dit ook door citroen geadviseerd dan ?

k DAN ,,, ik help je UUT den droom..

een AUTOMAAT is en blijft een byzonder stuk techniek..

er zijn 2 dingen die hem BASIC nekken,, de chauffeur en het onderhoud..

1 = plankhond, liefst met aanhanger,, is moord op je bak,,, draai JIJ op koppel en volgt dat koppel met het gaspedaal, IPV plank,, dan blijft jou bak 400,000 kms heel..

wel ff elke 50K een dotje verse olie erin,,

mvgr wupke Wink

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 augustus 2007 02:57 AM
  [ # 62 ]

Ik dacht niet dat citroën dit adviseerd,maar zoals wupke zegt, het is een bijzondere techniek die ook veel geld kost,dus goed onderhouden en deftig mee rijden zijn de punten om de bak heel te houden.
Wup zegt om de 50k op het Franse forum"planète citroën” zeggen ze om de 20k,dus ik weet ‘t ook niet exact,maar allesinds moet ze af en toe ververst worden en ook het filter. Wink

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4958

Gepost: 14 augustus 2007 03:06 AM
  [ # 63 ]

Jongens toch, in een halve dag 760+hits en vijf pagina’s, ik ben trots op jullie! Very Happy

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 augustus 2007 03:08 AM
  [ # 64 ]
Blooper1963 schreef:

Ik dacht niet dat citroën dit adviseerd,maar zoals wupke zegt, het is een bijzondere techniek die ook veel geld kost,dus goed onderhouden en deftig mee rijden zijn de punten om de bak heel te houden.
Wup zegt om de 50k op het Franse forum"planète citroën” zeggen ze om de 20k,dus ik weet ‘t ook niet exact,maar allesinds moet ze af en toe ververst worden en ook het filter. Wink

tja da’s nu juist het euvel..
de AMMIEs zeggen NIET verversen,, hebben zelfs geen aftapplug…
de eurosia boys, willen naa apen, maar hebben wel een filter en aftapplug,, tussen de 20 K en de 50 K lijkt me dan de aangewezen interval
waar 20"000 is te preferreren,,

mvgr wupke Wink

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 14 augustus 2007 03:10 AM
  [ # 65 ]
Han S schreef:

Jongens toch, in een halve dag 760+hits en vijf pagina’s, ik ben trots op jullie! Very Happy

word an de tijd dat je zo’n ding koopt,,, eens kijken of je na 1 mnd nog zo happy bent

whahahaha

mvgr wupke Laughing

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4958

Gepost: 14 augustus 2007 03:42 AM
  [ # 66 ]

Als ik nog eens een echt goede en mooie V6 tegen kom van half 94, de laatste van de series 1 dus, met alles er op en er aan, lederen bekleding en een redelijke prijs,dan koop ik hem en zet hem mooi op vier houten blokjes in een mooie droge hoek.

Die worden volgens mij een kapitaal waard. Ik heb in de jaren 70 DSsen kunnen kopen voor een paar honderd gulden, Volkswagen kevers met 1600 motor voor 50 gulden, lelijke eendjes voor een fooi en Jaguar MK2’s voor 1000 piek.

Had ik een grote loods gekocht en een berg van die auto’s dan was ik nu rijk.

Profiel  

Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2276

Gepost: 14 augustus 2007 03:45 AM
  [ # 67 ]

Anders koop je die van mij nu…...

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 14 augustus 2007 12:13 PM
  [ # 68 ]
Blooper1963 schreef:

Ik deed het altijd samen met de motorolie verversen, elke 10d km

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 844

Gepost: 14 augustus 2007 12:52 PM
  [ # 69 ]

Eén van de voordelen is het V6-logootje op je spatbord! dance
Je ziet in stadsverkeer nog wel ‘s tegemoetkomend verkeer met een schuin oog vanuit hun Mercedes 190D naar je voorspatbord kijken. Wat is dan leuker: ‘V6’ of het voor leken nietszeggende ‘TurboCT’?

Citroënloos

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 14 augustus 2007 01:39 PM
  [ # 70 ]

dit is idd een leuk snel topic aan het worden, maar ik zie toch een aantal misverstanden over DiRaVi bevestigd worden. Jammer.

[list]DiRaVi is geen snelheidsafhankelijke bekrachtiging, maar zo voelt het wel.
DiRaVi is niet bedoelt om de wielen bij stilstand terug te draaien naar het midden, maar dat doet het wel.
DiRaVi is niet exponentieel.[/list:u]

Wat is het wel? DiRaVi is pure fly-by-wire. Staat er druk op het systeem dan is er GEEN mechanische verbinding tussen wielen en stuur.
De krachten op de voorwielen zijn constant, slechts de terugkoppeling aan het stuurwiel wordt gevarieerd.

Simpel gezegd er is een hydraulisch circuit dat de wielen bestuurt en er is een hydraulisch circuit dat het stuurwiel van terugkoppeling voorziet. Wat je voelt in het stuur is zuiver artificieel, wat er ook aan de wielen gebeurt, het dringt niet door omdat er plunjers met 180bar de wielen vasthouden.

De twee systemen:

Arrow stuurwiel+ feedbackloop
Arrow wielen+ stuurhuis

zijn niet mechanisch verbonden maar er zit een hydraulisch/mechanische regelunit tussen die ervoor zorgt dat de wielen altijd die kant uit wijzen die het stuur wil. Omdat de druk hoog is en vloeistof vrijwel onsamendrukbaar is het sturen toch instantaan.

Wat is nu het voordeel:
[list]-Geen aandrijf/rem/wegdek/lekke band invloeden op het stuur, de plunjers houden de wielen in die stand, die de bestuurder wil.
-Bij hogere snelheden meer tegendruk in het stuur geeft een kunstmatige stabiliteit, en gevoel van snelheid (net als in een vliegtuig waar de stuurkrachten met het kwadraat van de snelheid oplopen)
-Bij lage snelheden zeer lichte besturing. (parkeren)
-Hoekafhankelijk stuurgevoel. De middenstand is extra stabiel, vandaaruit loopt de stuurkracht snel op om dan af te vlakken.[/list:u]

Er zijn er die zeggen ja maar je moet toch een mechanische verbinding hebben op het stuur! Niet dus, maar als de druk wegvalt kan je nog wel een beetje sturen (met grote speling) dat is niet anders dan bij een conventionele stuurbekrachtiging die ook niet te rijden is zonder druk.

http://www.citroenz.com/CX/tech_diravi.html

bij punt 3 (B) is te zien hoe de mechanische speling/noodkoppeling werkt.

NB. Het voordeel van DiRaVi is dat het ook bij uitgeschakelde hogedrukpomp nog even werkt op de extra accumulator bol. Bij een conventionele stuurbekrachtiging is er geen buffer. Valt de motor stil in een bocht dan ben je de sjaak. DiRaVi is dus veel veiliger!

Afgezien van de gewenningstijd heeft het systeem geen objectieve nadelen. Subjectief mis je het weggevoel, het stuurgevoel is puur kunstmatig dus je moet je info over de toestand van de auto/weg elders vandaan halen. Vooral voor autojournalisten bleek dit altijd lastig. De Sm (de eerste met DiRaVi) was zo anders dat het geaccepteerd werd, op de Cx werd dat in latere jaren minder. Op de Xm was het toch alleen de V6 die het had. Met tegen de miljoen DiRaVi auto’s kan het nooit echt verkeerd zijn geweest Wink

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2353&postdays=0&postorder=asc&highlight=diravi&start=0

http://en.wikipedia.org/wiki/DIRAVI

de intro is wat vaag (daar wordt toch over variabele stuurberkachtiging gesproken) en de mechansiche uitleg hoort bij de Sm niet het CX/Xm systeem.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 14 augustus 2007 01:47 PM
  [ # 71 ]

dank voor de info!
alvast iets geleerd vandaag.

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5165

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 augustus 2007 01:56 PM
  [ # 72 ]

Superinfo!

eviltwin schreef:

Afgezien van de gewenningstijd heeft het systeem geen objectieve nadelen.

Ik kan er een noemen: wanneer je je motor uitschakelt met je stuur gedraaid zal je stuur toch nog rechtuit willen gaan waardoor die Ree-te-strak in het stuurslot valt Wink Moet je eens kijken hoe vaak er een draadje op dit forum is in de trand van “ik heb pas een nieuwe auto maar kan mijn contactsleutel niet meer omdraaien”. Je moet soms best aan je stuur hangen om hem los te krijgen.

Ook is het niet echt handig dat wanneer je stil staat in een bocht je stuur perse rechtuit wilt…

Groet,

Ree

ps, dit

eviltwin schreef:

Wat is nu het voordeel:
[list]-Hoekafhankelijk stuurgevoel. De middenstand is extra stabiel, vandaaruit loopt de stuurkracht snel op om dan af te vlakken.[/list:u]

is waar mijn verwarring met het exponentiele sturen vandaan komt Wink

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 14 augustus 2007 02:15 PM
  [ # 73 ]
Ree schreef:

Superinfo!

eviltwin schreef:

Afgezien van de gewenningstijd heeft het systeem geen objectieve nadelen.

Ik kan er een noemen: wanneer je je motor uitschakelt met je stuur gedraaid zal je stuur toch nog rechtuit willen gaan waardoor die Ree-te-strak in het stuurslot valt Wink

Ook is het niet echt handig dat wanneer je stil staat in een bocht je stuur perse rechtuit wilt…

Dat is op zich een goed punt, in NL is het van minder belang, maar in meer geaccidenteerde landen word je altijd geleerd om je wielen de stoep in de parkeren, zodat de auto nooit de berg af kan rollen.

Bij een CX/Xm zou ik dit nooit aanraden; dus altijd in de middenstand op slot. Juist omdat de druk weg loopt komen er tijdelijk grote krachten op die delen te staan, niet in de laatste plaats het stuurslot. Mocht je toch op een berg parkeren dan is er de noodrem en de versnelling.

is waar mijn verwarring met het exponentiele sturen vandaan komt

Heel begrijpelijk, maar het is dus de kracht die je voelt in het stuur die varieert (eerst kwadratisch dan vlak als functie van de snelheid, met de stuurhoek eerst snel omhoog, dan langzaam oplopend) terwijl de hoek juist zeer lineair loopt met de hoek van de wielen.

Dit in tegenstelling tot BMW’s active drive dat juist de stuurhoek met de wielhoek laat varieren.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 augustus 2007 02:26 PM
  [ # 74 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Blooper1963 schreef:

en?al iemand de PDF bekeken welke ik door een link heb geplaatst?
Als er interrese is heb ik ook die van serie 2.
julie zeggen het maar Wink

doe mij van beide ff de full downloadeble file’s

kan ik jullie tzt weer helpen ermee hehehe..

mvgr wupke: K*t dat MM wil nog nie van die Xantia,, ff vlooien,,, Wink

De link staat op een pagina ervoor,Wupke Wink

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 14 augustus 2007 02:28 PM
  [ # 75 ]

Nu wil ik echt een V6!
grmbl….