

























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
kinderziektes zijn er inmiddels toch wel uit gehaald door vorige eigenaren???
Ik doel op het feit dat Xm V6 24V alweer 17 jaar oud is.
Stel: ik koop binnen nu en 2 jaar een V6 24V uit 1990, knap hem een beetje op. en in 2010 is hij 20 jaar jong. Wat dus bij de meeste verzekeringen duid op een kans op een oltimerverzekering. (wordt het al wel aantrekkelijker en betaalbaarder door gezien de nieuwprijs)
Maar een type 1 dash vind ik persoonlijk iets minder mooi dan een type 2 dash vandaar me vraag. (maar mischien moet ik niet miepen)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
als je jezelf happy kunt maken met een XM V6, dan ben je geprezen met een dik belegen bankrekening….
Kul!
‘t Valt me op dat je weinig positiefs weet te melden over de V6-en. Zometeen ga je ook nog beweren dat een Xantia 1.6 of 1.8 de beste motor ooit heeft…
Citroënloos
XMine schreef:als je jezelf happy kunt maken met een XM V6, dan ben je geprezen met een dik belegen bankrekening….
Kul!
‘t Valt me op dat je weinig positiefs weet te melden over de V6-en. Zometeen ga je ook nog beweren dat een Xantia 1.6 of 1.8 de beste motor ooit heeft…
nee hoor
ti’s gewoon zo dat ALS een V6 kaduuk gaat het aardig wat kost om weer gemaakt te krijgen.
een 4 pitter is wat toegankelijker om aan te sleutelen, en de onderdelen zijn betaalbaarder..
bij een XM is het gewoon een hele toer waar het bij de andere type’s wat eenvoudiger is.
mvgr wupke:die een V6 wel leuk vind,maar nou niet echt erop zit te wachten dattie stuk gaat.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
kreazyV8wuppo schreef:mvgr wupke:die een V6 wel leuk vind,maar nou niet echt erop zit te wachten dattie stuk gaat.
Da’s maar goed ook, want je kan vaak lang wachten! Het zijn poepiebetrouwbare motoren.
Groet,
Ree
ps, moet je maar eens zoeken op V6 en revisie of op V6 en koppakking. Dan blijft het akelig stil op dit forum. De laatste is volgens mij van 2005…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ach, bij regulier onderhoud is het allemaal best goed te doen hoor, er zijn wel wat quirks. Zo is bij een 2.0i de aircopomp moeilijker te bereiken dan bij een V6, helaas is het zo dat de bijhorende riem bij de V6 weer een ellende is om opnieuw te spannen, dan moet de motorsteun eraf…
Het is mijn eerste auto waar ik echt aan sleutel (bij de 2.0i reed ik gewoon door tot er wat stukging, maar dat gebeurde niet ), en ik zie het zo: Ik leer het sleutelen met deze auto, en als ik later weer een auto heb waar ik de straat weer kan zien onder de motorkap lach ik me helemaal suf!
Met vriendelijke groet,
Erik: die nog steeds de startmotor niet gespot heeft bij z’n V6
Groetjes Erik!
Trug van vakantie en nu even aanhaken bij dit interessante onderwerp. Ik ben met de turbo op vakantie gegaan. Heerlijke auto en die gaat nooit weg. Daarnaast rij ik sinds kort in een V6 uit 1991. En dat is toch ook wel fantastisch, het geluid bij het optrekken! Zeker bij doortrekken tot 6000 toeren (als ie warm is). En hij lijkt bij gewoon gebruik ook zuiniger te zijn dan mijn turbo. Maar die heeft dan ook weer een climate control…
Mocht ik kiezen tussen turbo en V6 dan was het zonder meer V6.
En Erik, je startmotor zit vermoedelijk op een hele fijne plek. Althans ik neem aan dat dat met de ZPJ serie 2 niet verschilt van serie 1. Als je voor je XM staat, zit ie iets rechts van het midden helemaal onder aan. Zo ongeveer waar de voorbumper-spoiler eindigt. Fijne plek om te demonteren (vraag maar aan ExpelliarMus)
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De enige V6 die duur is als ie stuk gaat is de ZPJ 24v, en dan nog zijn het enkel de dure uitlaatspruitstukjes… en 12v gaat NOOIT stuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
is er eigenlijke en XM V6 24V automaat?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Die is er met de ES9J4 motor (dus de Serie 2 na juni 1997).
De ZPJ4 is er niet als automaat.
Domme vragen bestaan niet.














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
McDean schreef:is er eigenlijke en XM V6 24V automaat?
Ja, maar alleen met het nieuwe type motor, de es9j4. Met het oude motorke dus niet….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat is dan leuker: ‘V6’ of het voor leken nietszeggende ‘TurboCT’?
kvind exclusive ook wel chic hoor !
verder vind ik de veronderstelling dat je een dikke bankrekening moet hebben om een XM te rijden volstrekte onzin, ik rijd gewoon een XM van een ambtenaar-salaris
als je goed zoekt kan je makkelijk een gezonde Xm met onderhoudshistorie vinden tussen de 1000 en 1500 eurie, vergeet niet dat je daar bijna niets meer op afschrijft, ik zie vrienden nieuwe of gebruikte auto’s kopen voor veel geld en daar schrijven ze dan zonder zeuren 100 tot 200 per maand op af
maar als ik dan een reparatie van een paar honderd euro heb met mn XM is dat ineens heel veel
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Grootste voordeel van een V6, V6.12 althans, vind ik de rustige motor die gewoon een beetje bromt en snort en zich nooit lijkt in te hoeven spannen voor wat dan ook. En hij is heel stil. Met de ramen dicht hoor ik de motor bijna niet eens als ik erin zit.
Het is gewoon het luxueuze gevoel dat je krijgt door de kracht en rust van het blok wat het rijden in een V6 zo plezierig maakt.
Het enige juiste antwoord is denk ik: stap eens in en rijdt een stukje.
Het spreekt voor zich
Xsara Coupe


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Simmetje schreef:Die is er met de ES9J4 motor (dus de Serie 2 na juni 1997).
De ZPJ4 is er niet als automaat.
Jammer want je wil eigenlijk de 24V voor de power, de automaat voor de luxe en de leeftijd voor de betaalbaarheid
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Wat is dan leuker: ‘V6’ of het voor leken nietszeggende ‘TurboCT’?
dr zat geen TurboCT achterop op die witte ZX geplakt die over de Binckhorst reed vanmorgen…